چه خبر از خوزستان؟…هیچ!!

احمدرضا رستمی/

زمانی نه چندان دور استانداری خوزستان کانون تولید خبر بود و محل تعامل بین مدیران دولتی و خبرنگاران. بنحویکه از مدیرکل تا فرماندار و از استاندار تا وزیر و حتی رئیس جمهور را در آنجا می دیدی و در باب مسائل و مشکلات مملکت و استان از آنها می‌پرسیدی و پاسخ هایشان را نیز در کوتاهترین زمان ممکن به مخاطبان خود منتقل می کردی.

ولی با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییرات در مدیریت کلان استان ابتدا این رویه کمرنگ و سپس به کلی محو شد.

بطوریکه در حال حاضر می‌توان استانداری خوزستان را به دژی تسخیر ناپذیر تشبیه کرد که گزمه‌هایی عبوس بر کنگره های آن ایستاده و نکیر و منکرهایی هم بر درب ورودیش نشسته که هرآینه با واژه‌هایی چون “نه و نمی‌شود” از خبرنگار و روزنامه نگار استقبال می‌کنند.

البته نمود عینی این وضعیت که به صورت عدم دعوت از رسانه‌ها در نشست‌های استانی و برگزاری این نشست‌ها در پشت درهای بسته خود را نمایان می‌کند هنوز به درستی مشخص نیست که علت آن دستوراتی از تهران است یا از شخص استاندار و یا اینکه علت را باید در آن دسته از تازه واردانی جستجو کرد که در حال حاضر کنترل روابط عمومی استانداری خوزستان را در دست دارند.

ولی علت آن هرچه باشد بی‌گمان این رویه‌ اشتباه و منافی مسیر توسعه در استان است چراکه توسعه فرایندی چند وجهی‌ بوده که یکی از وجوه اصلی آن رسانه و گردش آزاد اطلاعات است.

به عبارتی دیگر یک رویداد خبری زمانی در سطح اجتماع مقبولیت وسیع پیدا می‌کند که رسانه‌های مختلف با سلیقه‌های گوناگون در انعکاس آن نقش داشته باشند و گرنه خبرهایی که دستگاههای اجرایی تولید و از روابط عمومی های خود منتشر می‌کنند از دید افکار عمومی تنها جنبه تبلیغاتی داشته و مصداق بارزی بر این ضرب‌المثل شیرین فارسی است که خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی!

در پایان حرف آخری هم داریم و آن اینکه صادق خلیلیان بالاخره از استانداری خوزستان رفت و شاید یکی از بدترین یادگارهایی که این استاندار از خود برجا گذاشت همانا محدودیت‌های وسیع رسانه‌ای و فضای بسته خبری بود به نحوی که در طول ۱۶ ماه زمامداری وی در استانداری خوزستان هرگاه مردم در مورد مسائل کلان استانی از ما خبرنگاران پرسشی می‌کردند پاسخ ما تنها شرمساری و بی اطلاعی و ارائه یک هیچ بزرگ بود.

بنابراین از علی اکبر حسینی محراب استاندار جدید خوزستان تقاضا داریم که ضمن منسوخ کردن این رویه‌های اشتباه، زمینه بازگشت رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی را به جلسات و نشست‌های کلان استانی فراهم کند، هرچند که امروز نیز در مراسم تودیع و معارفه ایشان باز هم درب بر روی همان پاشنه چرخید و بسیاری از رسانه‌ها و از جمله خودمان دعوت نشدیم…..والسلام

احمدرضا رستمی از اهواز ( هشتم دی ماه ۱۴۰۱)