قرص خوردن بدون آب چه عوارضی دارد؟

پزشکان می گویند که برای جلوگیری از مشکلات خطرناک هنگام بلعیدن قرص، همیشه بهتر است آن ها را با حداقل هشت اونس آب بنوشید.

به گزارش خورنا اکثر ما گاهی اوقات بدون آب قرص مصرف می‌کنیم، به این دلیل که عجله داریم، یاخیلی تنبلی می‌کنیم که از پشت میز بلند شویم یا هیچ نوشیدنی در آن نزدیکی وجود ندارد.

دکتر جنیفر پزشک متخصص خانواده و استادیار بخش پزشکی خانواده در دانشکده پزشکی روئان می‌گوید: خوردن قرص با آب بسیار مهم است، نه تنها راحت‌تر بلعیده می‌شود بلکه به جلوگیری از گیر کردن قرص در مری کمک می‌کند، که می‌تواند باعث التهاب معده و درد قفسه سینه، یا حتی خونریزی و حفره شود.

عوارض خوردن قرص بدون آب برای مری

از آنجا که هیچ اعصاب دردی در بخش مری وجود ندارد، علائم همیشه ظاهر نمی‌شود، این می‌تواند مشکل ایجاد کند فهمیدن آنکه قرص موجب بیماری شده یا نه دشوار است. برخی افراد درد سینه یا احساس مشابه سوزش معده را تجربه می‌کنند، حتی ممکن است این احساس ناراحتی موقتی باشد و از بین برود. با این حال، در طول زمان، قرص‌ها که در طول مسیر گیر می‌افتند می‌توانند بافت ظریف مری را تجزیه و باعث خونریزی شدید و یا کم آبی شدید شوند که همه آن‌ها می‌توانند کاملا جدی شوند.

به گفته دکتر کادل، مطالعه ای از مجله مطالعات گوارش در ترکیه نشان داد که تقریبا هر نوع دارو می‌تواند باعث زخم مری شود، اما طبق گفته دکتر کادل، داروهای کمی‌ هستند که وقتی در گلو گیر می‌کنند، باعث آسیب جدی می‌شوند. مثل داروهای درمان پوکی استخوان، آنتی بیوتیک‌ها، مسکن‌ها. داروهای مسکن (ایپروپروفن) بدون آب خورده می‌شوند که درصورت ماندن در مری مشکل ساز می‌شود یک جراح در بیمارستانی در نیوجرسی داستان یک بازیکن فوتبال نوجوان را بیان می‌کند که قبل از هر بازی دو قرص بدون آب می‌خورد  باعث حفره هایی درمری می‌شد. همچنین ویتامین ث و مکمل های آهن نیز مساله ساز هستند.

توصیه‌هایی در مورد طرز صحیح خوردن قرص

کادل توصیه می‌کند برای جلوگیری از مشکلات خطرناک هنگام بلعیدن قرص، همیشه بهتر است آن ها را با حداقل هشت اونس آب بنوشید. او همچنین توصیه می‌کند قرص را نشسته یا ایستاده بخورید و هرگز دراز کشیده نخورید. این به این معنی است که باید قبل از خوابیدن، یا حداقل ۱۵ دقیقه قبل از خواب، دارو مصرف کنید تا قرص وارد مری شود. این به این معنا نیست که اگر چیزی ننوشید، قرص گیر کند. اما اگر یک لیوان پر از آب ننوشید، ریسک آن بیشتر می‌شود/بهداشت نیوز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *