رویای خانه‌دار شدن هر روز دورتر و دورتر می‌شود!

زینب مختاری

مدتی قبل بود که بانک مرکزی گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد ۱۳۵ سال طول می‌کشد تا یک کارگر بتواند صاحب خانه شود. این گزارش نشان می‌داد مردم تا چه حد از دستیابی به اولین نیاز یک زندگی عادی یعنی سرپناه، ناتوان شده‌اند!
در زمان انتشار آن گزارش، قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران به تازگی از ۴۳ میلیون تومان عبور کرده بود و حداقل حقوق کارگر هم پنج میلیون و ۶۸۰ هزار تومان بود.
حالا اما در آخرین گزارشی که از تحولات بازار مسکن تهران منتشر شده، متوسط قیمت مسکن به ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در هر متر مربع رسیده است و رشد حدود ۵۰ درصدی را نسبت به سال قبل ثبت کرده است!
یعنی اگر شما می‌توانستید مثلا در آذر سال گذشته، خانه‌ای را با قیمت یک میلیارد تومان بخرید، در آذر امسال باید بیش از ۵۰۰ میلیون تومان دیگر به پول خود اضافه می‌کردید تا صاحب همان خانه شوید!
هنوز مشخص نیست قیمت ملک بر اساس محاسبات بانک مرکزی در آذرماه چقدر افزایش داشته است اما با همین عدد و رقم ها هم می‌توان تخمین زد که کارگران در پایان نهمین ماه سال، تا چه میزان از رویای خانه‌دار شدن دورتر شده‌اند!
این در حالی است که حقوق کارگران همچنان همان پنج میلیون و ۶۸۰ هزار تومان است اما تورم به ۴۴ درصد رسیده و مطابق رفتار بازار مسکن، احتمالا قیمت ملک همچنان جلوتر از تورم عمومی حرکت می‌کند!/ تجارت نیوز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *