کارت زرد مجلس به وزیر بهداشت

نمایندگان مجلس از پاسخ بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت درباره وضعیت بهداشت و درمان در شهرستان‌ها و روستاها قانع نشدند.

به گزارش خورنا نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز سه شنبه ۱۵ آذرماه مجلس شورای اسلامی از پاسخ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره علت عدم توجه وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی به وضعیت بهداشت و درمان شهرستانها و روستاها چیست؟ چرا دستورات وزیر محترم در زیرمجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرا نمی‌شوند؟ اغلب در مانگاه‌ها و خانه‌های بهداشت در شهرستان‌ها فاقد پزشک و پرستار هستند، برنامه وزارت برای تامین کادر پزشکی در کشور بویژه شهرستان‌ها ومناطق محروم چیست، با ۱۰۳ رأی موافق و ۱۲۳ رأی مخالف قانع نشدند.

جلیل میرمحمدی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در توضیح سوال فتح‌الله توسلی از وزیر بهداشت و درمان، گفت: با گذشت قریب شش ماه از مسئولیت جناب آقای دکترعین اللهی، شاهد یک اقدام مهم از جانب دولت و ایشان در زمینه واکسیناسیون هستیم که قابل تقدیر وتشکر است و از این بابت تشکر و قدردانی می کنیم، اما متاسفانه در سایر حوزه ها به نظر می رسد این وزارت فاقد برنامه منظم و جامع نگر می باشد چنانکه اکنون در بسیاری از شهرستان ها از جمله در حوزه انتخابیه بهار وکبودراهنگ اغلب درمانگاهها در اوج حضور بیماران  در ایام نوروز فاقد پزشک می باشند و کادر پرستاری هم در حداقل و در مواردی حتی درمانگاه در طول ایام نوروز تعطیل شده است.

وی یادآور شد: درمانگاههای مناطق محروم به دلیل عدم حضور پزشک با حداقل ساعت کاری فعالیت می کنند و پیگیری اینجانب حتی برای اجرای دستورات وزیر و معاونین ایشان عملا بی نتیجه مانده و اصولا بدنه وزارت و دانشگاه علوم پزشکی هیچ حرف شنوی از وزیر ندارند و دستورات ایشان عملا روی کاغذ باقی مانده است .این عدم اجرای دستورات وزیر محترم یا با هماهنگی ایشان است تا صرفا پاسخی به نمایندگان محترم داده شده باشد و بنا بر اجرا نیست یا برخی معاونین و روسای دانشگاه های علوم پزشکی قصد اجرای دستورات وزیر محترم را ندارند که در هر صورت امنیت جانی مردم و سلامت مردم به خطر می افتد. 

میرمحمدی گفت: ده ها دستور از وزیر محترم برای تامین تجهیزات پزشکی ، تغییر ساعت درمانگاه، تامین کادر پزشکی و…. اخذ شده است که عملا اجرا نشده اند.

وی عنوان کرد: وزارت بهداشت هیچ برنامه ای برای استفاده از طرحهای تشویقی و تنبیهی برای ترغیب پزشکان جهت حضور در مناطق محروم ندارد و روسای دانشگاه علوم پزشکی اعلام می کنند پزشکان حاضر نیستند در مناطق محروم حضور پیدا کنند و نتیجه آن محرومیت مضاعف برای مناطق محروم است که هم باید محرومیت را تحمل کنند هم از خدمات بهداشت و درمان محروم هستند و جالب اینکه این وزارت برای جذب دانشجویان پزشکی هم برنامه ای ندارد اگر نگوییم مخالف است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه سلامت دهان و دندان در مناطق مختلف کشور به دلیل عدم توزیع عادلانه امکانات و کادر پزشکی به خطر افتاده است افزود: زیرساخت های بیمارستانی، درمانگاهی و حتی خانه های بهداشت و درمان در مناطق و شهرستان ها بسیار پایین تر از معدل کشوری است و وزارت بهداشت سالها به این موضوع بی توجه بوده و این بی توجهی همچنان ادامه دارد چنانکه در حالی که در کشور برای هر ۶۱۰ نفر یک تخت بیمارستونی وجود دارد در شهرستان کبودراهنگ برای هر ۲۰۰۰ نفر یک تخت است و تنها یک بیمارستان کوچک بدون اورژانس در شهرستانی با ۱۳۰ روستا و سه شهر وجود دارد.

میرمحمدی بیان کرد: خدمات آزمایشگاهی در سطح کشور عادلانه توزیع نشده و برای یک آزمایش ساده بیمار باید ده ها کیلومتر راه را بپیماید.

وی در پایان گفت: فقدان زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری، عدم هماهنگی بین بیمه ها، بیمارستانها و سایر مراکز اجرای نسخه الکترونیکی را با مشکل جدی مواجه کرده و موجب سردرگمی بیماران شده است که اینها صرفا خلاصه ای از وضعیت بهداشت و درمان کشور است.