جزئیات نشست غیرعلنی مجلس و دولت از زبان سخنگوی هیأت رئیسه مجلس

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مورد جزئیات نشست غیرعلنی امروز (یکشنبه ۱۳ آذرماه) مجلس و دولت توضیجاتی ارائه کرد.

به گزارش خورنا سیدنظام الدین موسوی گفت: این جلسه پیرو جلسات مشترک بین مسئولان قوای سه‌گانه کشور برگزار شد و مجلس میزبان رئیس جمهور، اعضای هیأت دولت و مسئولان عالی قوه مجریه بود کما اینکه ما تقریبا از ابتدای شکل‌گیری مجلس یازدهم، جلسات متعددی را با مسئولان قوه مجریه به ویژه در دولت جدید داشته‌ایم و اهتمام بر برگزاری این جلسات مشترک افزایش یافته است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما علاوه بر جلسات متعددی که بین روسای قوای سه‌گانه، کمیسیون‌ها، وزرا و اعضای هیأت رئیسه مجلس و هیأت دولت در طول یک سال و اندی گذشته برگزار کرده‌ایم، اهتمام بر این است که با مسئولان دولت همچنان جلسات مشترکی داشته باشیم که در این راستا امروز به مناسبت هفته مجلس مسئولان دولت، رئیس جمهور و اعضای کابینه در صحن مجلس حضور پیدا کردند.

وی تصریح کرد: در این جلسه مباحث مختلفی در رابطه با موضوعات مهم کشور به ویژه مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مطرح شد و موضوعات مهمی که در جلسات گذشته مورد تأکید همه حاضرین بود از جمله وضعیت اقتصادی کشور و برخی کمبودها که در حوزه بهداشت و درمان و دارو وجود داشت، پیگیری و دنبال شد و علاوه بر روسای قوای مجریه و مقننه که مباحث مبسوطی را در این جلسه مطرح کردند از طرف دولت، وزرای اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اجرایی رئیس جمهور گزارش‌هایی را در رابطه با مسائل مختلف کشور و حیطه تخصصی خود ارائه کردند، همچنین گزارش‌های مطلوبی از نتیجه سفرهای استانی، همچنین شاخص‌های اقتصادی، حوزه صنعت، بازرگانی و خدمات ارائه دادند.

موسوی خاطر نشان کرد: رئیس جمهور نیز در مورد آخرین وضعیت تدوین برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه ۱۴۰۲ توضیحاتی را ارائه داد و تأکید مجددی داشت بر اینکه مجلس و دولت خادمان مردم هستند و در کنار یکدیگر برای رفع مشکلات مردم به ویژه در حوزه‌های معیشتی تلاش می‌کنند. ضمن اینکه علاوه بر تأکید بر تعامل بین این دو قوا، نگاه خود پیرامون حوزه مشورت دهی به مجلس را نیز تشریح کرد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در این نشست علاوه بر بازخوانی مسائلی که در لایحه بودجه سال گذشته وجود داشت و مباحثی که لازم است نمایندگان مجلس مورد توجه قرار دهند بر ضرورت تمرکززدایی، عدالت‌محوری و توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه هفتم توسعه تأکید شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه از طرف مجلس نیز علاوه بر رئیس مجلس، روسای کمیسیون‌های فرهنگی و برنامه و بودجه و ۶ نفر از نمایندگان به نمایندگی از طرف سایر وکلای ملت به تشریح دیدگاه‌هایشان پرداختند، افزود: نمایندگان مجلس به واسطه حضور مستقیمی که با مردم دارند موضوعات مختلفی را برای طرح در این جلسه داشتند که بخش عمده‌ای از آنها به مسائل اقتصادی و معیشتی برمی‌گشت، همچنین پیگیری مصوبات استانی دولت، تأکید بر تنش‌های جاری از جمله تنش آبی که در کشور وجود دارد، ضرورت پرداخت بودجه‌های عمرانی و استانی، مبارزه با فساد در بخش‌هایی که ممکن است مفسده‌ای وجود داشته باشد  و ضرورت به کارگیری مدیران کاردان متعهد از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی یادآور شد: رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانشان علاوه بر تأکید بر ضرورت تعامل و همکاری بیشتر بین مجلس و دولت برای حل مشکلات مردم تحلیلی از شرایط داخلی و خارجی ارائه کرده و شرایط موجود را تبیین کردند. همچنین نقاط ضعف و قوت آن را برشمردند و تأکید داشتند که باید برای حل این مسائل تدبیری بیاندیشیم و بخش عمده‌ای از این مسائل از طریق ارتقاء کارآمدی و بالا بردن سطح همکاری بین مجلس و دولت قابل حل خواهد بود.

موسوی اظهار کرد: تأکید بر ضرورت توجه جدی به مسئله‌محوری هم در برنامه هفتم توسعه و هم لایحه بودجه ۱۴۰۲ و اینکه باید بتوانیم با مسئله‌محوری و اینکه باید حل مسائل و مشکلات کشور در برنامه هفتم توسعه پیگیری کنیم، از دیگر موارد مورد تأکید رئیس مجلس شورای اسلامی بود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در مجموع یکی از نکات محوری در این جلسه اعم از تحلیل مسائل روز بود کما اینکه در مورد اعتراضات و اغتشاشاتی که در این مدت شاهد بودیم نمایندگان هم دولت و هم مجلس بر ضرورت بکارگیری بهترین راه مقابله با این مسئله و رسیدن به ثبات در کشور و توجه به مطالبات واقعی و اساسی مردم به ویژه در حوزه معیشت و اقتصاد تأکید داشتند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این نشست تأکید بر این بود که مردم همراه با انقلاب هستند و توجه جدی به توطئه‌های دشمن ندارند، دشمن در جنگ نرم و ترکیبی و همه جانبه و گسترده‌ای که علیه جمهوری اسلامی ایران و مردم به راه انداخته است، تا حدود زیادی شکست خورده و با بی‌توجهی غاطبه مردم مواجه شده است اما به این معنا نیست که در کشور اعتراض نسبت به عملکردها وجود ندارد و ضمن اینکه مردم همراه با انقلاب و معتقد به نظام و رهبری هستند به چارچوب‌های کلی و ساختارهای جمهوری اسلامی نیز متعهد هستند اما گلایه‌ها، شکایات و اعتراضات درستی هم وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود که بخش عمده‌ای از آنها در حوزه اقتصادی و معیشتی است.

وی افزود: تأکید مجلس و دولت در این جلسه مشترک بر اساس گزارش‌هایی که ارائه شد بیانگر این است ما به رغم تحریم‌ها و مشکلات و سنگ‌اندازی‌های متعددی که دشمنان به ویژه در یک سال گذشته علیه مردم و ملت ایران داشتند، روندها و شاخص‌ها رو به ‌رشد است و برآورد این است که شاخص کلی اقتصاد رو به بهبود خواهد رفت و فائق آمدن و خنثی‌سازی تحریم‌ها با برنامه‌ها، روش‌ها و راهکارهای خوبی در پیش گرفته شده و در سال آینده بهتر نیز خواهد بود. از سوی دیگر تصمیم و تأکید مجلس و دولت بر این است که لایحه بودجه ۱۴۰۲  به نحوی تنظیم و تصویب شود که به نوعی تمرکززدایی شده و استان‌ها راحت و بهتر بتوانند در زمینه تحقق عدالت کار کنند و در این راستا عدالت در پرداخت‌ها دغدغه مشترک مجلس و دولت به ویژه رئیس جمهور بود که تأکید داشت که حتما در لایحه بودجه باید این موضوع مد نظر قرار گیرد.

موسوی گفت: برای برنامه هفتم که محصول مشترک این دولت و مجلس خواهد بود طبق آنچه رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرد بعد از تدوین و تنظیم لایحه بودجه بلافاصله برنامه هفتم تدوین شده و به مجلس تقدیم خواهد شد و این برنامه همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مسئله‌محور خواهد بود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: مسائل عمده کشور روشن است چرا که در مراکز پژوهشی و برنامه‌ریزی احصاء شده و متناسب با این برنامه‌ها به نحوی عمل خواهیم کرد که این مسائل تا حدود زیادی حل شوند. از سوی دیگر یک مشکل عمده در برنامه‌های توسعه قبلی وجود داشت که امروز در این جلسه بر آن تأکید شد مبنی بر آن که در گذشته بعضا این برنامه‌ها شعاری و بدون توجه به ظرفیت‌های کشور و مسئله‌محوری بوده که موجب شده است بر اساس گزارش دستگاه‌های نظارتی درصد زیادی از آنها محقق نشوند کما اینکه بر اساس آنچه در این جلسه گزارش داده شد برنامه‌های توسعه قبلی تنها بین ۲۰ تا ۴۰ درصد محقق شده‌اند که شایسته نیست و نشان‌دهنده این است که درست و دقیق نوشته نشده بودند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: ما بر اساس نگاه مسئله‌محور مشترک بین دولت و مجلس برای تدوین برنامه هفتم توسعه به نحوی اقدام می‌کنیم که نگاه صد درصدی به اجرا و تحقق آن وجود داشته باشد کما اینکه بر اساس گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه در بدبینانه‌ترین حالت ۷۰ تا ۸۰ درصد این برنامه تا پایان دوره ۵ ساله تحقق پیدا کند.

وی در پاسخ به زمان تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ از سوی دولت و مجلس گفت: بر اساس قانون ۱۵ آذر ماه باید این لایحه به مجلس تقدیم شود که احتمالا در همین حدود نیز ارائه خواهد شد.

موسوی در پاسخ به اینکه آیا در مورد وزیر پیشنهادی راه  و شهرسازی نیز به مواردی در این نشست اشاره شده است، بیان کرد: در این نشست صحبتی مطرح نشد اما روز گذشته سخنگوی هیأت دولت اعلام کرد که آقای بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی به مجلس معرفی می‌شود بنابراین به محض دریافت نامه معرفی وی توسط دولت به مجلس آن را اعلام وصول خواهیم کرد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی چه زمان برگزار می‌شود، تصریح کرد: بر اساس آیین‌نامه ۱۰ روز بعد این جلسه برگزار می‌شود بنابراین احتمالا هفته آینده جلسه رأی اعتماد آقای بذرپاش را برگزار کنیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که بر اساس آنچه رئیس مجلس اعلام کرده بود ابتدا باید برنامه هفتم توسعه بررسی و تصویب می‌شد، سپس بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دستور کار قرار می‌گرفت، گفت: بر اساس قانون باید ابتدا برنامه هفتم بررسی و تصویب شود سپس بر اساس آن لایحه بودجه تدوین شود اما بر اساس شرایط موجود در دولت ممکن است مجوزهایی کسب شود که برنامه هفتم با تأخیر تدوین شود.

وی در پاسخ به اینکه نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه پیرامون زمان تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه چه بوده است، خاطر نشان کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۲ در حال تدوین است و بعد از اتمام آن برنامه هفتم توسعه تدوین می‌شود بنابراین طبق قانون ابتدا باید برنامه هفتم و سپس لایحه بودجه بررسی می‌شد اما اگر دولت مجوز عالی کسب کند، مجلس نیز طبق آن عمل خواهد کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *