امام جمعه اصفهان: خانم‌ها از فکر دوچرخه سواری بیرون بیایند تا حرمتشان حفظ شود/ علم الهدی روحانیون را از چشم مردم می‌اندازد

محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان می‌گوید: از روحانیون و امامان جماعت تقاضا دارم در اظهارنظر‌هایشان دقت بیشتری کنند تا ذهنیت منفی جامعه به روحانیت را پاک کنیم. به خانم‌ها هم سفارش می‌کنم، حجاب را جدی بگیرند و از فکر دوچرخه سواری و این کار‌ها بیرون بیایند تا حرمت زنانه‌شان حفظ شود.

رویداد ۲۴: واقعیت چیزی جز این نیست که از سال‌ها پیش گروهی از مردم ذهنیتی منفی نسبت به روحانیون و روحانیت داشتند. با این توضیح که به نظر می‌رسد، فاصله مردم با روحانیون بیشتر شده و در حال بیشتر شدن هم است. برای چرایی این موضوع می‌توان به برخی از چهره‌های معمم اشاره کرد که از تریبون‌های رسمی و غیررسمی اظهاراتی تند و رادیکال مطرح می‌کنند که به قولی، مصداق ریختن بنزین روی آتش است. برای تحلیل این موضوع با محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان و عضو جامعه روحانیت مبارز گفت‌وگو کرده‌ایم.

به بچه‌های مدرسه‌ای گفتم چه خبر آقازاده‌ها و با همین مکالمه ساده با آنها ارتباط گرفتم

رهبر می‌گوید: اعتقاد من این است که روحانیت باید با نسل جوان و طیف‌های مختلف مردم بجوشد زیرا این سنت پیشوایان ما بوده است. مثلا من در احوالات پیغمبر اکرم می‌خوانم که رسول خدا بر کوچک و بزرگ سلام می‌کرد و همین باعث یک رابطه می‌شد. شخص بنده که الان با شما صحبت می‌کنم، هر وقت جوان‌ها را می‌بینم با آن‌ها حرف می‌زنم. مثلا در همین اعتراضات، در اطراف منزل‌مان با بچه‌هایی که از مدرسه می‌آمدند صحبت کردم و گفتم چه خبر آقا‌زاده‌ها؟ کلاس چندم هستید؟ ان‌شاءالله موفق باشید و … در واقع با همین مکالمه‌های ساده می‌توانیم با مردم ارتباط بگیریم. بالاخره روحانیون باید قصور و تقصیر‌ها را جبران کنند که این در نگاه مردم به معممین خیلی سرنوشت‌ساز است.

روحانیون تقصیرها را جبران کنند

عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه گفت: مردم از ولادت تا وفات با روحانیت کار دارند. پس ما روحانیون نباید سرمان را زیر بیاندازیم و برویم. بلکه باید بایستیم و با آن‌ها حرف بزنیم. به نظر من ما تقصیر‌هایی داشتیم و این تقصیر‌ها را باید جبران کنیم که این خیلی در نزدیک‌تر شدن جوان‌ها به اسلام و روحانیت مؤثر است. وقتی ما از جوانی استقبال کردیم و او دید که روحانی به عنوان نماینده دین با او گرم می‌گیرد و صحبت می‌کند، نگاهش عوض می‌شود. اما اگر غیر از این باشد چپ‌چپ نگاه می‌کند و می‌رود.

او افزود: اینکه یکی از روحانیون [علم الهدی] می‌گوید «آن‌هایی که روسری‌تان را برمی دارید، بدانید که آمریکا شما را به چشم روسپی‌های ۲۸ مرداد می‌بیند» باید بداند که با این کار‌ها روحانیون را از چشم مردم می‌اندازد. در واقع این تعبیرات، تعبیرات غلطی است. این اظهارنظر‌ها نه تنها خانم‌ها را از بدحجابی پشیمان نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود کارشان را با جدیت بیشتری انجام بدهند.

راه برخورد با بی‌حجابان توهین و به کار بردن الفاظ نادرست نیست

حجت الاسلام رهبر می‌گوید: اگر با خانم‌ها با منطق صحبت کنیم، دیگر برای روسری با نظام معارضه نخواهد کرد. اگر می‌خواهیم اثرگذار باشیم راهش این نیست. باید بگوییم خواهرم اسلام کرامت شما را خواسته است، اسلام عزت شما را خواسته است و حکم حجاب برای من نیست بلکه برای قرآن است و قرآن هم کرامت شما را خواسته است. البته همه خانم‌ها با حجاب مشکل ندارند و بسیاری استادند، تدریس می‌کنند و حجابشان را رعایت می‌کنند. با این حال عده‌ای هم لجبازی می‌کنند که تاکید می‌کنم، راه برخورد با آن‌ها توهین و به کار بردن الفاظ نادرست نیست.

تعداد روحانیون در قدرت زیاد نیست

رهبر درباره انتقادهایی که به حضور روحانیون در منصب‌های مدیریتی می‌شود، می‌گوید: چه کسی گفته است، روحانیون دستی در اداره امور دارند؟ روحانیت در حکومت و قدرت زیاد نیستند. شما ببینید، الان در دولت چند روحانی داریم، درباره مجلس باید توضیح بدهم، چون یک مکتب قانونگذاری است بهتر است که روحانیون در آنجا باشند، اما در آنجا هم روحانیون در اقلیت هستند. زمانی که بنده عضو مجالس هفتم و هشتم بودم، مجلس حدود ۸۰ روحانی داشت. اما الان تعداد روحانیون مجلس به ۲۰ نفر هم نمی‌رسد. در دستگاه‌های حکومتی هم همینطور است. درباره ائمه جمعه هم که خب! امام جماعت منصبی حکومتی نیست! با این حال مردم روحانیون را مسبب اصلی مشکلات می‌دانند. خود من هر وقت به خیابان و میان مردم می‌روم، به من نق می‌زنند و اعتراض می‌کنند که این چه وضعیتی است؟

خانم‌ها از فکر دوچرخه سواری و این کار‌ها بیرون بیایند تا حرمت زنانه‌شان حفظ شود

رهبر در پایان گفت: به عنوان یک طلبه از روحانیون، مخصوصا امامان جماعت تقاضا دارم در اظهارنظر‌هایشان دقت بیشتری کنند تا بلکه بتوانیم ذهنیت منفی جامعه به روحانیت را پاک کنیم. به خانم‌ها هم سفارش می‌کنم، حجاب را جدی بگیرند و از فکر دوچرخه سواری و این کار‌ها بیرون بیایند تا حرمت زنانه‌شان حفظ شود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *