گردن از مو باریک‌تر سرمایه‌گذار!/ تیغ برنده دامپزشکی فقط برای کشتارگاه اهواز و آزادی ذبح غیرمجاز در خوزستان!!

کوثر کریمی: به گفته‌ کارشناسان مختلف حوزه سلامت، تغذیه و بهداشت، کشتار غیرمجاز علاوه بر ایجاد آلودگی زیست محیطی باعث تجمع حشرات موذی و گسترش آلودگی هم می‌شود؛ از سوی دیگر کشتار در انظار عمومی ضمن وجهه ناخوشایندی که برای زیبایی شهر دارد، باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی در بین مردم به ویژه کودکان می‌شود.

متأسفانه کشتار غیرمجاز دام در برخی مبادی ورودی اهواز و مناطق حاشیه‌نشین این شهر از جمله کوی‌ الصافی به معضلی بهداشتی تبدیل شده و باعث ایجاد انواع خطر و نابسامانی نظیر شیوع انواع بیماری‌ها، آلودگی محیط، تجمع حیوانات، حشرات و جوندگان، آسیب روانشناسی، نازیبایی مبلمان شهری و انتقال عوامل بیماری‌ها به مناطق دیگر می‌شود.

بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۴ و ۱۲ قانون سازمان دامپزشکی کشتار غیرمجاز دام در خارج از کشتارگاه خلاف قانون بوده و قابل پیگرد در مراجع قضایی است؛ هر مورد از کشتار غیرمجاز دام می‌تواند خطر ابتلا به تب کریمه کنگو را در پی داشته و سلامت مردم را نیز تهدید کند.

به علت عدم وجود سیستم سپتیک فاضلاب و دفع فضولات این موارد سبب آلودگی‌های محیط زیست و تجمع حیوانات حشرات و جوندگان می‌شود.

کشتار دام در خارج از کشتارگاه و در معابر عمومی و شهری عملی غیرفرهنگی و نشان‌دهنده عدم رعایت اصول نوین شهرنشینی است؛ ذبح دام در معابر عمومی و در برابر چشم کودکان تأثیر منفی بر روح و روان آنها گذاشته و با دیدن این صحنه‌های کشتار که بعضاً با خشونت نیز همراه است آثار زیان بار روانی در کودکان ایجاد  و در درازمدت باعث ایجاد رفتارهای خشونت بار در افراد می‌شود.

کشتار غیرمجاز دام‌ها در مبادی اصلی تردد شهرها، آویزان بودن لاشه و همچنین ریختن خونابه و فضولات حاصل از کشتار دام‌ها چهره زشت و نازیبایی به این مناطق می‌دهد و سبب نارضایتی مسافران عبوری از آنجا شده است؛ نقل و انتقال غیرمجاز دام‌ها به منظور کشتار علاوه بر احتمال انتقال بیماری‌ها به افراد سالم می‌تواند باعث انتقال عوامل بیماری‌زای دامی از یک منطقه به منطقه دیگر و فراگیر شدن این بیماری و اپیدمی در منطقه جدید شود.

گوشتی که به روش کشتار کنار جاده‌ای به فروش می‌رسد، ممکن است آلودگی‌های زیادی داشته باشد؛ وقتی دامی کنار جاده ذبح می‌شود ممکن است برای مصرف ناسالم و گوشت آن غیرقابل استفاده باشد، همچنین مسئله گرد و خاک و آلودگی ناشی از سوخت ماشین‌هایی که از جاده عبور می‌کنند همه از عواملی هستند که سبب آلودگی گوشت می‌شود.

کشتار غیرمجاز و کنار جاده‌ای دام علاوه بر اینکه بازار کسبه را خراب کرده بلکه این قصابان بی نام و نشانی که کنار جاده و معابر گوشت قرمز را به صورت غیر بهداشتی ذبح و با فریب مردم کار فروش گوشت‌هایی را انجام می‌دهند که گاهی مواقع منجر به مرگ افراد هم می‌شود.

برای مطالعه عواقب بیشتر عرضه گوشت قرمز به صورت سنتی در اهواز می‌توان گزارش خبرگزاری مهر خوزستان در آبان ماه سال ۹۹ را
https://www.mehrnews.com/news/5056921
مشاهده کرد که در این گزارش حتی اشاره شده شهروندی که از این گوشت‌های کنار جاده‌ای استفاده کرده به دلیل ابتلا به تب کریمه کنگو چند روز بعد جان خود را از دست داده است، با وجود گذشت چندین سال از این گزارش و حتی موجود بودن گزارش‌های متعدد از ضعف دامپزشکی خوزستان و به ویژه اداره دامپزشکی اهواز برای برخورد با ارائه گوشت قرمز به شکل سنتی ولی هنوز در بر همان پاشنه می‌چرخد و در بسیاری از مناطق محروم شهر اهواز از جمله شهرک آغاجاری، زرگان، چهارصددستگاه و شیلنگ‌آباد کشتار دام غیرمجاز انجام می‌شود.

با تمام این تفاسیر دامپزشکی اهواز به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی از سرمایه‌گذار کشتارگاه صنعتی دام اهواز شکایت کرده و مدیرعامل کشتارگاه را راهی زندان کرده است! از حسن توجه دستگاه قضایی برای برخورد عاجل با موضوعی که با بهداشت و سلامت مردم در ارتباط بوده بسیار هم قدردان هستیم ولی چرا با دیگر کشتارگاه‌هایی که به صورت سنتی در شهرهای نزدیک به اهواز از جمله باوی فعال و گوشت تولیدی را به قصابی‌های اهواز ارسال می‌کنند، برخوردی نمی‌شود؟

چرا دامپزشکی خوزستان و اهواز با این حجم از کشتار غیرمجاز دام در سطح استان برخوردهای قضایی نمی‌کنند، چرا دامپزشکی اهواز تغییرات بهداشتی و بهسازی در محیط کشتارگاه صنعتی دام اهواز را نادیده می‌گیرد؟

یکی دیگر از ابهامات نیز است که چرا وقتی دستگاه قضایی به عدم بسته‌بندی آلایشات از سوی این کشتارگاه ایراد گرفت و بهره‌بردار نیز بلافاصله رفع ایراد کرد ولی دامپزشکی اهواز با ارسال نامه‌ و ذکر دلیل مخالفت قصابان از این رفع ایراد جلوگیری کرده و خواستار تداوم وضعیت قبلی شد؟

برخورد عادلانه با هر شهروند یکی از حقوق عامه شهروندان است که امیدواریم دستگاه قضایی به ویژه دادستان خوزستان به عنوان مدعی‌العموم قصور اداره دامپزشکی در این پرونده را درنظر گرفته و رسیدگی‌های لازم را انجام دهد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *