آمار دیابت در خوزستان بالاتر از میانگین کشوری است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به وضعیت ابتلای ایرانی‌ها به دیابت، گفت: آمار مبتلایان به دیابت در استان خوزستان حدود ۱۸.۹ درصد است که این رقم از آمار کشوری بالاتر است.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا با اشاره به روز جهانی دیابت اظهار کرد: دیابت شیرین، بیماری شایعی است که علامت اصلی آن افزایش قند خون است؛ علائم ابتلا به این بیماری پر ادراری، پر نوشی و کاهش وزن است.

وی افزود: پزشکان ایرانی در چندین قرن قبل در کتب خود از یک بیماری به نام “ذیابطیس یا دولاب” نام برده‌اند و علائم ابتلا به آن را تشنگی، پر نوشی، پر ادراری و در نهایت کاهش وزن عنوان کرده‌اند که این علائم، شبیه به علائم بیماری است که اکنون به نام دیابت آن را می‌شناسیم.

بختیاری‌نیا بیان کرد: حکیمان ایرانی برای درمان این بیماری از شیوه‌های مختلفی مانند غذا درمانی، گیاه درمانی، ورزش، ماساژ، روان درمانی و سایر روش‌های اصلاح شیوه زندگی بر اساس ویژگی‌های متفاوت افراد استفاده کرده‌اند.

وی افزود: امروزه می‌دانیم دیابت شیرین گروهی از اختلالات متابولیک شایع است که وجه مشترک تمامی این اختلالات، افزایش قند خون است. در بروز این بیماری، واکنش‌های پیچیده‌ای بین عوامل ژنتیکی و فاکتورهای محیطی روی می‌دهد. در بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت هومورن انسولین، کاهش یافته است؛ انسولین هورمونی است که موجب می‌شود سلول‌های بدن بتوانند از قند موجود در گردش خون استفاده کنند. کاهش مصرف گلوکز توسط سلول‌های بدن و افزایش تولید گلوکز در بدن نیز از علل دیگر بروز این بیماری در بدن انسان است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: این اختلال موجب بروز تغییرات بیمارگونه در اندام‌های مختلف بدن می‌شود و مشکلات فراوانی برای فرد و دستگاه بهداشتی جامعه به همراه می‌آورد.

از هر ۱۰ نفر در دنیا، یک نفر با دیابت زندگی می‌کند

وی عنوان کرد: با توسعه زندگی شهرنشینی و تغییر الگوی خوردن و آشامیدن، کاهش فعالیت بدنی مردم، تغییر الگوی خواب و بیداری و تمام آن چیزی که به عنوان شیوه زندگی توام با سلامت می‌شناسیم، شاهد افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان و ایران هستیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در حال حاضر بیماری دیابت به بزرگترین همه‌گیری تاریخ بشر تبدیل شده است. بیش از ۵۳۷ میلیون بزرگسال در سنین بین ۲۰ تا ۷۹ سال مبتلا به بیماری دیابت هستند یعنی از هر ۱۰ نفر در دنیا، یک نفر با دیابت زندگی می‌کند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ تعداد بیماران بزرگسال مبتلا به دیابت به ۶۴۳ میلیون نفر برسد.

وی با بیان اینکه بیش از ۱.۲ میلیون کودک و نوجوان به دیابت نوع یک مبتلا هستند، عنوان کرد: در هر ۵ ثانیه یک نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می دهد. در سال ۲۰۲۱ حدود ۶.۷ میلیون نفر به دلیل بیماری دیابت جان خود را از دست دادند.

بیش از ۷.۵ میلیون ایرانی بالای ۲۵ سال دیابت دارند

بختیاری‌نیا تصریح کرد: در ایران حداقل ۱۴.۱۵ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می‌برند که تعداد این افراد بیش از ۷.۵ میلیون نفر برآورد شده است. ۲۵ درصد این افراد از بیماری خود اطلاع ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند از خود در برابر بیماری مراقبت کنند و جلوی بروز عوارض بیماری را بگیرند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: آمار مبتلایان به دیابت در استان خوزستان حدود ۱۸.۹ درصد است که متاسفانه این تعداد مبتلا به دیابت در استان از آمار کشوری بالاتر است.

وی افزود: یک انسان می‌تواند مدت‌ها مبتلا به دیابت باشد و از بیماری خود اطلاع نداشته باشد بنابراین به بررسی قند خون ناشتا به عنوان تست بیماریابی دیابت شیرین توصیه شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: حدود ۵۴۱ میلیون نفر دیگر از مردم دنیا، در حالی که اکنون دیابت ندارند اما بر اساس نتیجه آزمایش قند خون صبحگاهی، در معرض ابتلا به دیابت هستند و در صورت مداخله نکردن موثر و به موقع، متاسفانه اغلب آن‌ها به این بیماری مبتلا خواهند شد.

وی بیان کرد: به منظور آگاهی عموم مردم درباره بیماری دیابت و تاکید بر اهمیت مراقبت دیابت از ۲۱ تا ۲۷ آبان‌ماه به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است. به منظور مراقبت مناسب از بیمار، پزشکان و مراقبین سلامت باید بدانند که چگونه بیماری را تشخیص دهند و با شناخت زودهنگام و ارائه مراقبت و خدمت مناسب از بروز عوارض در بیماران پیشگیری کنند.

بختیاری‌نیا افزود: بیماران مبتلا به دیابت نیز با افزایش اطلاعات، مهارت و انجام خود مراقبتی روزانه می‌توانند سلامت خود را حفظ و از بروز عوارض بیماری جلوگیری کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: برای کنترل بیماری دیابت و عوارض آن باید همه مردم اصول زندگی سالم را بدانند و اجرا کنند بنابراین باید به امر آموزش پیشگیری از ابتلا به دیابت و جلوگیری از عوارض آن در جامعه، خانواده و مکان‌های آموزشی مانند مدارس توجه خاصی شود.

وی افزود: باید همه بدانند که خود مراقبتی از برنامه دیابت توسط بیماران و افراد در معرض خطر می تواند کمک بسیار بزرگی برای کنترل بیماری باشد بنابراین ضروری است آموزش و بازآموزی سطوح مختلف ارائه‌دهندگان خدمت در اولویت برنامه‌ریزی‌های آموزشی متولیان برنامه باشد. همچنین باید دسترسی به دارو برای تمام بیماران فراهم شود و سازمان‌های بیمه‌گر نقش حمایتی خود در این زمینه را ایفا کنند./ ایسنا