موفقیت واکسن سرطان سینه در فاز اول کارآزمایی

مقاله جدیدی که به تازگی در مجله علمی JAMA Oncology چاپ شده نشان می‌دهد نتایج فاز اول کارآزمایی‌های بالینی انسانی برای واکسن سرطان سینه موفقیت‌آمیز بوده است.

خبردارو: فاز اول این پژوهش در موسسه سرطان آمریکا از ۱۰ سال پیش آغاز شده بود و واکسن روی ۶۶ فرد مبتلا به نوع HER2 سرطان سینه آزمایش شده است.

در این فاز سه دوز مختلف آزمایش شد و هدف محققان ارزیابی ایمنی واکسن در بلندمدت بود. دانشمندان ۱۰ سال دیگر شرکت‌کنندگان را زیر نظر گرفتند تا مطمئن شوند که این واکسن آسیبی به بافت‌های سالم بدن وارد نمی‌کند، نتایج این تحقیق نشان داد که واکسن مربوطه بسیار ایمن است.

«مری دیسیس»، رئیس مؤ‌سسه سرطان آمریکا و نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: رایج‌ترین عارضه جانبی که در حدود نیمی از شرکت‌کنندگان دیده شد، خیلی شبیه عارضه حاصل از واکسن‌های کرونا بود. قرمزی و تورم محل تزریق واکسن و گاهی اوقات تب و لرز یا علائمی شبیه به ابتلا به آنفلوانزا.

در چند دهه گذشته یکی از درمان‌های بالینی مؤثر برای این نوع سرطان سینه، درمان آنتی‌بادی مونوکلونال است که برای جلوگیری از فعالیت HER2 روی سلول‌های تومور طراحی شده است. محققان مدت‌هاست که روی واکسن‌ها کار می‌کنند تا بتوانند سیستم ایمنی را برای هدف قرار دادن سلول‌های تومور HER2 مثبت آموزش دهند.

این نوع واکسن‌های سرطان به‌عنوان واکسن‌های پیشگیرانه طراحی نشده‌اند که جلوی ظهور سرطان‌ها را بگیرند. بلکه این واکسن‌ها به عنوان واکسن‌های درمانی شناخته می‌شوند که پس از تشخیص سرطان به بیماران داده می‌شوند، به این امید که به سیستم ایمنی کمک کنند تا تومورهای خاص را بهتر جستجو و از بین ببرد.

این واکسن‌ها نقشه‌های DNA را برای تولید پروتئین‌های خاص به هسته سلول تحویل می‌دهند. سپس آن پروتئین توسط سلول تولید می شود و پاسخ ایمنی ایجاد می کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *