نمایشگاه تخصصی “خرما و صنایع وابسته” دی ماه سال جاری در بندر بوشهر برگزار می شود

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: چهارمين رويداد نمایشگاه تخصصی خرما و صنایع وابسته با رویکرد دانش بنیان از تاریخ 27 الی 30 دی ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان بوشهر برگزار می شود.

ابوالقاسم محمد زاده روز یکشنبه ۱۵ آبان ماه در گفتگویی اختصاصی اظهار داشت: کلیه فعالان صنعت خرما در زنجیره ارزش تولید، فرآوری، بسته بندی و تجارت داخلی و خارجی از مناطق مختلف کشور در چهارمین رویداد نمایشگاه تخصصی خرما و صنایع وابسته بوشهر شرکت خواهند کرد.
وی اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان عضو پارک های علم و فناوری نیز آخرین دستاوردهای خود را بمنظور توسعه این صنعت در نمایشگاه تخصصی خرما ارائه مینمایند.
محمد زاده به حضور خود در نمایشگاه تخصصی خرمای شیراز و مزیت رقابتی این محصول در ایران برای صادرات اشاره کرد و گفت: کلیه سرمایه گذاران با حضور در نمایشگاه تخصصی خرما و صنایع وابسته در بوشهر ضمن آشنایی با دستاوردهای این حوزه به رونق صادرات، توسعه بازارهای جدید و تنوع اقلام صادراتی کمک نمایند.معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر عنوان کرد: از میزان تولید ۷.۵ میلیون تن خرما در جهان، ۲۰ درصد آن معادل ۱.۵ میلیون تن از سوی کشورهای تولید کننده به سایر بازارهای جهان صادر می شود لذا استراتژی و راهبرد کلیه کشورهای تولید کننده خرما، توسعه صادرات این محصول است.
محمد زاده به میزان تولید خرما و صادرات این محصول در ایران اشاره کرد و گفت: سالانه حدود یک میلیون ۱۰۰ تا یک میلیون ۳۰۰ هزار تن خرما در ایران تولید می شود که ۳۵۰ هزار تن از این محصول صادر می شود.
وی ادامه داد: وزارت صمت به کمک انجمن ملی خرمای ایران درحال تدوین چشم انداز و برنامه برای افزایش صادرات سالانه ۱۵ درصد به میزان صادرات خرما هستند.
محمد زاده با اشاره به میزان تولید خرما و صادرات این محصول در استان بوشهر بیان داشت: تولید سالانه خرما در استان حدود ۱۵۰ هزار تن است که ۳۰ هزار تن از این محصول صادرات می شود.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر افزود: دو گونه غالب خرمای استان بوشهر از نوع کبکاب و زاهدی از ارقام متناسب با ذائقه مصرف کنندگان در بازارهای داخلی و خارجی هستند که بعنوان تولیدات خاص استان در سازمان جهانی توسعه مالکیت های معنوی ثبت شده اند.
وی از حضور هیئت های تجاری در نمایشگاه خرمای بوشهر خبر داد و گفت: خریداران خارجی نیز بمنظور انعقاد قرار داد برای خرید و صادرات خرما در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
محمد زاده خاطر نشان کرد: برگزاری نمایشگاه بین المللی خرما فرصتی برای ارائه آخرین اقدامات مراکز علمی و همچنین تجربیات بخش خصوصی کشور برای تعالی و توسعه این صنعت با اولویت مباحث دانش بنیان، افزایش بهره وری تولید، کارآمدی صنایع بسته بندی و فرآوری، ایجاد ارزش افزوده، افزایش سرانه مصرف خرما و بازاریابی است.