حباب سکه و ارز ترکید

خورنا: مرکز ارز فروشان تهران، در حالی که قیمت انواع ارز و سکه از روزهای گذشته با کاهش قیمت مواجه شده، از صبح امروز این نوسانات با شدت بیشتری در حال ادامه است و کاهش قیمت ها به صورت لحظه ای در بازار اتفاق می افتد.

مشاهدات خبرنگار مهر نشان می دهد که با سقوط قیمت ها در روزهای گذشته، حضور فعالان، واسطه گران و دلالان بازار ارز به نحو چشمگیری افزایش یافته و در حال تلاش برای فروش ارزهای خریداری شده خود از قبل هستند.

نکته جالب در بازار امروز ارز، تلاش واسطه گران این بازار برای خرید و فروش انواع سکه است در حالی که تا پیش از این، اکثریت فعالان بازار آزاد ارز تنها اقدام به خرید و فروش ارز می کردند و از حضور در بازار سکه اجتناب داشتند.

سفته بازان ضرر کردند

یک فعال بازار آزاد ارز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه کاهش قیمت ها در روزهای گذشته باعث ضرر و زیان بسیاری از فعالان این بازار شده است گفت: در حالی که هر دلار آمریکا را در روز گذشته به قیمت ۳ هزار و ۴۸۰ تومان خریداری کرده ام، امروز آن را با قیمت ۳ هزار و ۳۰۰ تومان می فروشم اما مشتری برای خرید آن وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه بازار یکطرفه شده و همه از بازار آزاد و صرافی ها تنها فروشنده هستند، اظهار داشت: در بازار شایع شده که کاهش قیمت ها همچنان ادامه خواهد داشت و واسطه ها برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر از این به بازار هجوم آورده اند.

این فعال بازار ازاد ارز در عین حال بیان داشت: با اینکه ترافیک حضور واسطه ها در بازار ارز افزایش یافته است، اما خریداران عادی مشاهده نمی شوند و تنها خود فعالان این حوزه در حال خرید و فروش ارز هستند.

بر پایه این گزارش، در حالی که در پایان وقت کاری امروز هر دلار آمریکا در بازار آزاد بین ۳ هزار و ۲۵۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان خرید و فروش می شود، این قیمت در تابلوی برخی صرافی ها هم ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان دیده می شود.

جمع آوری قیمت ها از برخی تابلوها

البته برخی صرافی ها نیز قبل از اتمام ساعت کاری روز دوشنبه، اقدام به تعطیلی خرید و فروش کرده اند و کرکره های برخی فروشگاه ها پایین آمده است. در عین حال، برخی دیگر از صرافی ها اقدام به جمع آوری قیمت انواع سکه و یا ارز از تابلوهای خود کرده اند و یا اینکه به صورت گزینشی برخی قیمت ها را درج کرده اند.

هم اکنون در تابلوی برخی صرافی ها قیمت خرید هر دلار آمریکا ۳ هزار و ۲۰۰ تومان و فروش آن نیز ۳ هزار و ۳۰۰ تومان درج شده است. قیمت خرید هر یورو ۴ هزار و ۲۰۰ تومان، فروش آن ۴ هزار و ۴۰۰ تومان، پوند به قیمت خرید ۴ هزار و ۸۰۰ تومان، فروش ۵ هزارتومانی و درهم امارات نیز با قیمت خرید ۸۵۰ تومان و فروش ۹۰۰ تومان درج شده است.

در برخی از تابلوهای صرافی ها نیز قیمت خرید سکه طرح قدیم ۱ میلیون و ۲۸۰ هزارتومان و قیمت فروش آن بین ۱ میلیون و ۳۲۰ تا ۱ میلیون و ۳۳۰ هزارتومان درج شده است. همچنین هر نیم سکه ۶۲۰ هزارتومان قیمت خرید و ۶۶۰ تا ۶۸۰ هزارتومان قیمت فروش دارد.

ربع سکه در بازار عصر امروز دوشنبه، ۳۸۰ هزارتومان قیمت خرید و ۴۱۰ تا ۴۲۰ هزارتومان نیز قیمت فروش دارد. آغاز پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی از روزهای گذشته و مذاکرات هسته ای ایران در آلماتی قزاقستان؛ دو دلیل مورد توجه در بازار انواع ارز و سکه است و فعالان این بازارها معتقدند این دو اتفاق باعث سقوط قیمت انواع ارز و سکه شده است.

قیمت سکه پیش فروش و بازار برابر شد!

نکته جالب توجه در سقوط قیمت انواع سکه در بازار این است که با وجود تعیین قیمت ۱ میلیون و ۲۵۰ هزارتومانی پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی، این قیمت هم اکنون از سوی دلالان بازار و صرافان به میزان ۱ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان عرضه می شود و در ساعاتی از امروز نیز قیمت ها یکسان و یا حتی کمتر از قیمت های پیش فروشی بوده است.

بررسی های خبرنگار مهر نشان می دهد که در پی سقوط قیمت انواع سکه در بازار، برخی پیش خریداران سکه اقدام به انصراف از خرید سکه های پیش فروشی کرده اند و یا به دنبال انجام این کار هستند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *