اسماعیل کهرم: نه فقط دریاچه ارومیه، حتی دریاچه نمک قم هم خشک شده است

اسماعیل کهرم بوم‌شناس و کارشناس محیط زیست گفت: اخیرا که بنده از خارج از کشور برگشتم و از بالا دریاچه ارومیه را نظاره کردم و دیدم واقعا دریاچه ارومیه به طور کامل خشک شده است. جدای از دریاچه ارومیه حتی دریاچه نمک قم هم کاملا خشک شده البته چون فاضلاب تهران به آن جا می‌رود مقداری آب در آنجا جمع شده است اما در حالت کلی خشک شده است!

روزنامه مستقل؛ اخیرا در خبرها آمده بود که دریاچه ارومیه دومین دریاچه بزرگ شور جهان است که در سال ها اخیر با مشکل کاهش سطح آب و خشکسالی روبرو شده است که در نتیجه آن امسال بدلیل عدم تخصیص حق آبه دریاچه از سدهای حوزه آبریز دریاچه ارومیه و عدم تکمیل تونل انتقال آب به دریاچه بیش از ۹۵ درصد از آن بطور کامل خشک شده است.

با افزایش خطر خشک شدن کامل دریاچه ارومیه و بروز این فاجعه زیست محیطی، کارشناسان طوفان و بادهای نمکی به شعاع صدها کیلومتر را پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا بیشتر شهر های شمالی، مرکزی و حتی شمال شرق کشور از جمله تهران را نیز در بر خواهد گرفت.

به همین بهانه گفت‌گویی با اسماعیل کهرم، بوم‌شناس و کارشناس مسائل محیط زیستی داشتیم تا نظر او را درباره خشک شدن دریاچه ارومیه جویا شویم:

جناب کهرم چه شد که با وجود طرح احیای دریاچه ارومیه و اختصاص ردیف بودجه مشخص، بزرگ‌ترین دریاچه ایران بجای احیا به سمت خشک شدن کامل می‌رود؟

حدود ۹ سال پیش اولین جلسه هیئت دولت روحانی در زمینه احیای دریاچه ارومیه بود؛ ۳۷ روز بعد که خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست شد با هلی‌کوپتر از دریاچه ارومیه دیدن کردند. از آن به بعد هر چقدر ما رفتیم و گفتیم که وضعیت دریاچه ارومیه خوب نیست، هیچکس به آن اهمیت نداد!

اخیرا که بنده از خارج از کشور برگشتم و از بالا دریاچه ارومیه را نظاره کردم و دیدم واقعا دریاچه ارومیه به طور کامل خشک شده است. جدای از دریاچه ارومیه حتی دریاچه نمک قم هم کاملا خشک شده البته چون فاضلاب تهران به آن جا می‌رود مقداری آب در آنجا جمع شده است اما در حالت کلی خشک شده است!

البته ممکن است در پاییز و زمستان به دلیل بارش‌ها سطح آب به هفت الی ۱۰ درصد برسد اما اصلا چشمم آب نمی‌خورد که این دریاچه احیا شود.

شما و بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه محیط زیست بارها در این خصوص هشدار دادید؛ علت بی‌توجهی حاکمیت و دولت‌ها به محیط زیست و نظرات کارشناسانه چیست؟

اولویت اول نظام، روابط سیاسی منطقه‌ای است! شما وقتی اولویت‌هایت این‌ باشد خیلی واضح است بودجه اختصاصی‌تان هم برای رفع مشکلات این حوزه است! بنده حاضرم یک طرح برای احیای دریاچه ارومیه با کمترین هزینه به دولت ارائه دهم. از یک طرف حاکمیت و از طرفی دیگر خود کشاورزان و مردم منطقه از آب رودخانه‌های برای مصارف شخصی استفاده می‌کنند! هیچکس هم هیچ کاری با این جماعت ندارد و به طور کلی مملکت ولنگاری داریم!

حوزه دریاچه ارومیه ۷ میلیارد متر مکعب در سال بارش دارد، به لحاظ وسعت و مقدار آبی که دریافت می‌کند دومین حوزه در کشور است! چه اتفاقی افتاده که چنین دریاچه‌ای به طور کامل خشک شده است؟ دریاچه ارومیه ۳۷ میلیارد متر مکعب آب داشت اما حالا چی؟ دلیلش این است که برای مسئولین هیچ اهمیتی ندارد و در اولویتشان نیست.

از طرفی الان حیوانات وحشی جای پرندگان را گرفته‌اند!

بنده خوشحالم که پرندگان زودتر مهاجرت کردند و خوراک کفتارها نشدند! اگر کمی زودتر این دریاچه خشک شده بود، همه پرندگان غذای حیوانات درنده شده بودند! 

آقای کهرم! از حدود ۱۰ سال پیش که ستاد احیای دریاچه ارومیه شروع به کار کرد، تاکنون بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای نجات آن صرف شده است. به گفته رئیس حوضه آبریز ارومیه، بودجه سال ۱۴۰۱ دریاچه ارومیه نیز تاکنون ۲۱۵ میلیارد تومان بوده است، پس این همه پول و بودجه کجا رفته است؟

این پول‌ها صرف نمایش‌های آقایان شده است! فکر کردید همه این جلساتی که می‌گذارند همینطوری است؟ چندین میلیارد فقط صرف جلسات بی‌نتیجه آقایان می‌شود!

هیچکدام از مسئولان مملکت هیچ کار مثبتی انجام نمی‌دهند به همین دلیل وضع مملکت ما این است!