بحران فرونشست زمین در ایران/ ۵۲ میلیون هکتار از اراضی کشور قابلیت تبدیل به کانون های گرد و غبار را دارند

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مسئول پیگیری و اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست گفت: فرونشست دشت ها از مهم ترین چالش های زیست محیطی کشور است بطوریکه دامنه ان در برخی از استان ها از جمله اصفهان و تهران در حال گسترش به شهرهاست. 

به گزارش خورنا احمدرضا لاهیجان زاده امروز یکشنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱ در نخستین همایش سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست با اشاره به ورود دستگاه های مختلف به بحث انطباق یا عدم مغایرت طرح های خود با سیاست های ابلاغی، اظهار کرد: مدیران ستادی و استانی سازمان حفاظت محیط زیست باید از این ظرفیت استفاده بیشتری کنند.

وی به ارایه ای برخی آمار تکان دهنده از وضعیت منابع آبی کشور پرداخت و گفت: مدیران استانی می بایست بحث سازگاری با کم آبی را در استان های خود با جدیت دنبال کنند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست فرونشست دشت ها را از مهم ترین چالش های زیست محیطی کشور برشمرد و گفت: در برخی از استان ها از جمله اصفهان و تهران، فرونشست در حال گسترش دامنه خود به شهرهاست. 

به گفته لاهیجان زاده بیشترین تاثیرات اقتصادی تغییرات اقلیم و کاهش منابع آب شیرین متوجه کشورهای خاورمیانه از جمله ایران بوده است.

وی تصریح کرد: ۵۲ میلیون هکتار از اراضی کشور قابلیت تبدیل به کانون های گرد و غبار را دارند و برخی هم در حاضر به این کانون ها تبدیل شده‌ اند.

مسئول پیگیری و اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست با انتقاد از عقب ماندگی کشور در بحث توسعه انرژی های تجدیدپذیر، گفت: همسایه ما ترکیه بیش از ۱۵ برابر ما از انرژی های تجدیدپذیر استفاده می کند.

لاهیجان زاده متذکر شد: سیاست های ابلاغی محیط زیست باید به عنوان یک دستور حاکمیتی برای تمام دستگاه ها محسوب شود تا تصمیم گیری های آنها در جهت بهبود شرایط زیست محیطی باشد.

وی با اشاره به ابلاغ این سیاست ها در سال ۱۳۹۴، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ معاون اول رئیس جمهور این سیاست ها را با اختیارات بیشتر به کلیه دستگاه های اجرایی ابلاغ کرد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان از تعریف پنج راهبرد برای اجرایی کردن این سیاست ها خبر داد و افزود: برای هریک از این راهبردها، برنامه و برای برنامه ها هم اقدام تعریف شده است.