طرح غدیر حلال تشنگی عمیق آبادان نیست /کیفیت مطلوب و پایداری طرح آبرسانی غدیر باید ثابت شود

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: آبادان آخر خط تشنگی است، رسانه‌ای شدن طرح انتقال آبرسانی غدیر با اعداد و ارقام و کیفیت مطلوب اگر ثابت شود، یعنی دولت توانسته آب با کیفیت به منازل مردم برساند، در غیر اینصورت طرح آبرسانی غدیر با این کیفیت بالا ادعایی بیش نبوده است.

سید مجتبی محفوظی در مورد  اجرایی شدن طرح آبرسانی غدیر گفت: طی یکسال اخیر دولت رئیسی بیشترین تلاش را در مهار کرونا داشته است، با تمام تعریف‌ها، تمجیدها و قدردانی‌های صورت گرفته باید بپذیریم دولت سیزدهم  ضعف‌هایی نیز داشته که معیشت مردم را نشانه رفته است؛ از تورم بالای ۵۲ درصدی گرفته تا بی آبی و خشکی تالاب‌ها که نه تنها دامن کشاورزان و صیادان خوزستان را گرفته بلکه سفره کشاورزان و صیادان کل ایران را کوچکتر از قبل کرده است تا جایی که مردم برخی از روزها با کمبود آب شرب هم مواجه هستند. 

تیترهای خبری سیرابی خوزستان فریاد می‌زنند

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت سیزدهم در انتخاب برخی از مسئولان در سمت‌های مختلف هم ضعف‌هایی داشته؛ بسیاری از مسببان وضع موجود در جایگاه و مقام  قبلی باقی مانده‌اند و حتی شاهد ترفیع درجات در پست و مقام آنها نیز هستیم و کسی پاسخگوی این مسئله نیست، به ویژه در برخی از طرح‌های استانی این مسئله به وضوح دیده می‌شود؛ به فرض مثال؛ ضعف مدیریتی در طرح آبرسانی غدیر نمونه بارز ضعف عملکرد مدیریتی است که بیش از یک دهه از کلید خوردن آن مى گذرد و تیترهاى خبری هستند که سیراب شدن خوزستان را فریاد می‌زنند.

طرح آبرسانی غدیر بیش از یک دهه در گیر و دار امروز و فردا است

وی با اشاره به جزئیات طرح آبرسانی غدیر؛ یادآور شد: طرح آبرسانی غدیر خوزستان، از سال ۱۳۸۸ با هدف اولیه تامین آب برای شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان مطرح شد، اما بعد از مدتی مقرر شد چند شهر دیگر به مجموع شهرهای برخوردار از طرح غدیر افزوده شود، اما در طول این سال‌ها به پایان نرسیده است، جای سوال باقی است، چرا چنین طرحی که می‌تواند حیات بشر را تحت تاثیر قرار دهد بین دولت‌ها پاس‌کاری می‌شود و هر دولتی با استفاده ابزاری از چنین طرح‌هایی فقط در حد شعار به این مباحث ورود می‌کند. آیا با روی کار آمدن دولت سیزدهم طرح میان‌مدت آبرسانى غدیر از سوی وزیر نیرو مطرح شد که به سیرابی ۲۶ شهر و ۱۶۰۸ روستای استان خوزستان می‌انجامد، باید در نظر  بگیریم این مسئله چه میزان با واقعیت‌های بی آبی و خشکسالی خوزستان همسو است.

ادعایی که در قالب اعداد و ارقام دروغ است

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان تاکید کرد: مسئولان معتقدند حدود ۱۰ متر مکعب در ثانیه از سد دز به طرح غدیر اضافه کرده‌ایم که جمعا به ۲۰ متر مکعب در ثانیه می رسد؛ در صورتی که چنین مسئله‌ای دور از واقعیت است و دروغی بیش نیست، چرا که ظرفیت به کار گرفته شده برای لوله کشی این طرح گنجایش ۲۰ متر مکعب در ثانیه را ندارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی ادامه داد: آب سد دز با کیفیت تر از سد کرخه است، اما حقیقت تلخ اینجاست که وزارت نیرو به لحاظ کمی در تامین آب شرب اهالی منطقه با مشکل روبرو است.

هنوز مردم آبادان آب بی‌کیفیت می‌نوشند

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان تصریح کرد: مسئولان آب از وزارت نیرو گرفته تا آبفای خوزستان با دلیل و مدرک ثابت کنند که نیازی به فیکس کردن آب بهمنشیر در آبادان و خرمشهر نیست، پیش از کلید خوردن این طرح، آبی که به بهمنشیر انتقال داده می‌شد مستقیما به خانه‌های مردم می‌رسید و حدودا ۴۰ تا ۵۰ درصد آب شهری ما از سد دز و باقی با آب بی کیفیت و شور بهمنشیر همراه فاضلاب مخلوط و به خورد مردم خوزستان داده می‌شد، اگر قرار است خبرها در حد وعده و وعیدهای دروغین منتقل شود، تمام ابعاد ماجرا را رسانه ای کنید.

محفوظی ادامه داد: دولت در حال حاضر در طرح آبرسانى غدیر ادعای بهترین کمیت و کیفیت انتقال آب به آبادان و خرمشهر  را دارد، اشکالی ندارد در انتظار می مانیم تا مسئولان و متولیان اجرای این طرح تمام قد به میدان آمده و ثابت کنند که آبی به واسطه این طرح به دست مردم می‌رسد، از همه جهات استاندارد است نه تنها مردم خوزستان را تشنه نمی‌گذارد بلکه به جهت کیفی تهدیدی برای سلامتی مردم نیست و دیگر نیازی به آب بهمنشیر نخواهیم داشت در غیر اینصورت طرح آبرسانی غدیر پروژه ناموفقی بیش نیست.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: آبادان آخر خط تشنگی است، رسانه‌ای شدن طرح انتقال آبرسانی غدیر با اعداد و ارقام و کیفیت مطلوب باید  ثابت شود، یعنی دولت توانسته آب با کیفیت به منازل مردم برساند، در غیر اینصورت طرح آبرسانی غدیر با کیفیت بالا ادعایی بیش نبوده است.اگر آقایان دولت سیزدهم ثابت کنند آبادان نیازمند آب بهمنشیر نیست کل ادعای آنها درست خواهد بود. از بهمنشیر تا کرخه و کارون نیاز به توجه و کار کارشناسی آبى است.