سرمایه‌گذاری ۱۵هزار میلیارد تومانی آغاز تحول دراقتصاد و اشتغال گناوه / ایجاد توازن توسعه در شمال و جنوب استان بوشهر

هفته دولت امسال درگناوه متفاوت از سال های قبل چندین طرح شاخص در حوزه صنعت با ۱۵ هزار میلیاردتومان سرمایه گذاری، ۷۸ میلیاردتومان توسعه بندری، ۲۰ میلیاردتومان راهداری و ۱۵ میلیاردتومان درکشاورزی به همراه دارد که نوید بخش تحول در اقتصاد و اشتغال و ایجاد توازن توسعه بین شمال و جنوب استان بوشهر است.

به گزارش خبرگزاری خورنا، یکی از دغدغه های همیشگی مسئولان استان بوشهر پس از اجرای طرح های توسعه میدان گازی پارس جنوبی و ایجاد پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و صنایع مرتبط با آن در شهرستان های جنوبی استان بوشهر و متمرکز شده بخش عمده اشتغال این استان در این منطقه و توسعه نیافتن بخش شمالی این استان ( شهرستان های گناوه و دیلم) همپای مناطق جنوبی و متوازن نبودن توسعه اقتصادی در این استان بود که آنان همواره از دولت های گذشته اجرای طرح های صنعتی و اشتغال زا  که زمینه ساز ایجاد توسعه متوازن میان شمال و جنوب استان بوشهر باشد از مسئولان کشور مطالبه می کردند.

این مطالبه و دغدغه چندین ساله مسئولان استان بوشهر تا پیش از دولت سیزدهم راه به جایی نبرده بود اما در این دولت و با سفر ۱۶ مهرماه سال گذشته رئیس جمهور به استان بوشهر و اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار زمینه احداث زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی شمال این استان در شهرستان دیلم فراهم و در سال جاری اجرای آن آغاز شده است.

همچنین در هفته دولت نیز با اجرای چند پروژه شاخص صنعتی و عمرانی در شهرستان گناوه از جمله کارخانه فولاد زمینه تحول در اقتصاد و رونق اشتغال این شهرستان فراهم می شود که نوید بخش آینده روشن و امیدافزا  در این منطقه و تحقق توسعه متوازن در در استان بوشهر است.

ستاد بزرگداشت هفته دولت شهرستان گناوه همانند دیگر اقصی نقاط کشور امسال ۱۱۷ پروژه را برای بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی در این هفته آماده کرده اند که بهره برداری از این طرح ها، شتاب بیشتری به رونق این منطقه خواهد بخشید و کام مردم را شیرین خواهد کرد.
از مجموع این طرح ها، چهار طرح شاخص در حوزه های صنعت، زیرساخت های راه و تجارت دریایی و کشاورزی و فرآورده های دامی وجود که هر کدام می توانند بر اقتصاد و ایجاد اشتغال و پویایی این منطقه  مثمر ثمر واقع شوند.

احداث کارخانه فولاد اشتغال زا و رونق بخش اقتصاد متوازن
تاکنون شهرستان گناوه از هرگونه کارخانه بزرگ در حوزه صنعتی محروم بوده است و به علت نبود چنین صنایعی، بیشتر مردم به شغل دریانوردی روی آورده اند که همواره با چالش های فراوانی مواجه هستند و اجرایی شدن عملیات ساخت کارخانه فولاد در هفته دولت امسال موجب بارقه امید در بین مردم بویژه برطرف کردن دغدغه اشتغال آنان داشته است.

کارخانه فولاد شهرستان گناوه  که به همت بخش خصوصی با سرمایه گذاری بیش از ۱۵ هزار میلیاردتومان در هفته دولت توسط استاندار بوشهر و مقامات کشوری اجرایی می شود ، یکهزار و ۵۰۰ شغل ایجاد خواهد کرد.

لایروبی خور بندرریگ
همچنین پروژه لایروبی کانال دسترسی “خور” بندر ریگ این شهرستان با اعتبار ۷۸ میلیارد تومان در قالب فاز اول طرح جامع توسعه  این بندر در هفته دولت اجرایی و مشکل دیرینه ورود و خروج شناورها را تا حد زیادی برطرف خواهد کرد.
سرازیرشدن گل و لای ناشی از بارندگی بالادست به سمت دریا، مسیر تردد شناورهای تجاری و قایق های صیادی در خور ( آبراه دریایی) بندر ریگ را سالیان سال با مشکل جدی مواجه کرده است.
اگرچه  خور این بندر در سنوات گذشته لایروبی شده اما غیراصولی و فنی در هنگام طغیان رودخانه‌های فصلی بالادست در فصل زمستان که به دریا می‌ریزد مجدد رسوب می‌گیرد و باعث مشکل در تردد شناورها و قایق‌های صیادی می‌شود.
خور این بندر در وضعیت کنونی به علت رسوب بالا تنها زمانی برای شناورها امکان جابه جایی وجود دارد که مد دریا به حد بالا برسد و گرنه در زمان جزر راهی جز معطل ماندن ندارند و در زمان توفانی شدن دریا دچار خسارت های هنگفتی می شوند.

خور بندر ریگ  به علت لایروبی نشدن چندین ساله، علاوه بر اینکه پهلوگیری شناورها را با مشکل جدی مواجه کرده است، موجب تاخیر در تخلیه کالاها و خسارت بر  شناورها می‌شود که با اجرای طرح جامع توسعه این مشکل و معضل دیرینه بر طرف و تاثیر بسزایی در وضعیت معیشت و اقتصاد این منطقه ایفا خواهد کرد.

فاز تکمیلی کارخانه تولید جوجه 
فاز تکمیلی کارخانه جوجه کشی از دیگر پروژه های شاخص در شهرستان گناوه است که باهدف  تکمیل زنجیره تولید گوشت سفید در شهرستان گناوه، و استان بوشهر در اراضی روستای کوهک در هفته دولت امسال با حضور استاندار بوشهر افتتاح می‌شود.
فاز اول این پروژه که نخستین کارخانه جوجه‌کشی استان بوشهر است در زمینی به مساحت یک هکتار با ظرفیت تولید سالانه ۱۷ میلیون قطعه جوجه و سرمایه‌گذاری هفت میلیارد  تومان توسط بخش خصوصی ساخته شده است که در سال ۹۶ شروع بکار کرد.
با  بهره‌برداری کامل این کارخانه زمینه اشتغال بیش از ۴۵ نفر به صورت مستقیم فراهم می شود.

افتتاح  پروژه مهم و شاخص فاز تکمیلی کارخانه جوجه کشی (همتی نژاد) در هفته دولت، ظرفیت تولید سالانه این کارخانه را به ۲۰ میلیون قطعه جوجه برای تحویل به مرغداری‌های این استان افزایش خواهد داد.

پل جدید در کمربندی فرعی بندرگناوه
احداث این پل با توجه به تردد زیاد وسایل خودرویی سنگین از پل کنونی در دستور کار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گرفت و در هفته دولت امسال به عنوان یکی از پروژه های شاخص عملیات اجرایی آن آغاز  شود.
پل  جدیدی که قرار است در این محور احداث شود در کنار پل فعلی فلزی (معروف به سیدرضا) که روی دره گپ در جاده کمربندی گناوه قرار گرفته و بیش از ۵۰ سال از عمر احداث آن می گذرد، مدخل ورودی مسافران از سمت شهرستان های دیلم و استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد به سمت شهرستان های مرکزی و جنوبی استان بوشهر و برعکس است.
این پل علاوه بر اینکه عمر  آن سال‌ها است به اتمام رسیده و دچار فرسودگی شده است، دارای عرض بسیار کمی است که بویژه در فصل های بهار و زمستان با توجه به حجم تردد مسافر در این مسیر، جوابگوی ترافیک این جاده نیست.
همچنین این پل یکی از راه‌های دسترسی مردم شهرستان به آرامگاه مرحوم سید رضا و قبرستان جدید گناوه است که در روزهای آخر هفته دارای حجم ترافیکی بسیار شدیدی است.
پل کنونی سید رضا دارای عرض چهار متری و طول ۷۵ متری و بدون مسیر حاشیه پیاده رو است و علاوه بر آن ۲ وسیله نقلیه به طور همزمان و ایمن امکان تردد روی آن را ندارند.

پل فلزی سید رضا نیز با توجه به قدمت بالای ساخت آن که توسط شرکت نفت انجام گرفته به علت فرسودگی بویژه در قسمت دال بتنی پل برخی مواقع دچار نشست و ناهمواری در سطح آن می‌شود که توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای مرمت و بهسازی شده است.
فرماندار گناوه هفته دولت امسال را برای مردم این شهرستان بسیار مهم و نویدبخش در حوزه های عمرانی و آبادانی دانست و گفت: در هفته دولت امسال ۱۱۷ پروژه عمرانی و اقتصادی در شهرستان گناوه با اعتباری نزدیک به ۴۸۰ میلیارد تومان افتتاح و عملیات اجرایی آنها آغاز می شود.
محمدتقی صفری می گوید: از مجموع طرح های هفته دولت در این شهرستان چهار پروژه شاخص پیش بینی شده است که با اجرا و تکمیل آنها ، تحولی شگرفتی در رونق و پیشرفت این منطقه ساحل نشین ایجاد خواهد کرد.
وی اظهار داشت: با پیگیری استاندار و معاونان استانداری بوشهر پروژه های بسیار خوبی را برای این شهرستان در هفته دولت امسال طراحی و آماده شده است که  پروژه های شاخص آن در کنار دیگر پروژه ها و نوید بخش و توسعه آفرین هستند.
فرماندار گناوه  یکی از این پروژه ها را احداث کارخانه فولاد عنوان کرد و گفت: این پروزه با سرمایه گذاری ۱۵ توسط بخش خصوصی احداث می شود که دولت نهایت همکاری برای اجرای آن از جمله در اختیار قراردادن زمین انجام داده است.
صفری ، ادامه داد: لایروبی فاز اول خور بندرریگ یکی از نیازها و مطالبه های دیرینه مردم این بندر تجاری در هفته دولت اجرایی می شود.
وی می گوید: اجرای این پروزه تحول خوبی در زمینه تجارت دریایی و رونق اقتصادی این منطقه دربرخواهد داشت.

 

فرماندار گناوه احداث پل در محور کمربندی این بندر را از دیگر پروژه های شاخص ههفته دولت در این شهرستان دانست و گفت: این پل که در کنار پل فلزی کنونی احداث خواهد شد نقش بسیار خوبی در کاهش ترافیک و جلوگیری از ورود وسایل نقلیه سنگین به داخل شهر دارد و برای مردم این منطقه و هموطنان بسیار حایز اهمیت  است.
وی اظهار داشت: برای این پروژه ۲۰ میلیاردتومان اعتبار درنظر گرفته شده است.
صفری  بیان کرد: فاز دوم کارخانه جوجه کشی همتی نژاد از دیگر پروژه های مهم هفته دولت در این شهرستان  است که در جنوب کشور بی نظیر است که بااعتبار ۱۵ میلیاردتومان افتتاح می شود.
فرماندار گناوه گفت: در طول هفته دولت طرح های دیگری نیز در همه حوزه ها از جمله آموزشی، ورزشی، عمران ، مسکن افتتاح و تقدیم مردم مومن و ولایتمدار می شود.