توقف طولانی کارگاه «خوزستان، صنعت نفت و فرهنگ سکونت» در آبادان

خورنا: کارگاه «خوزستان، صنعت نفت و فرهنگ سکونت» که قرار بود تنها یک روز در شهر آبادان توقف پیدا کند به دلیل تعدد فضاهای با اهمیت از نظر معماری، حضورش را در این شهرستان تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، شاید با شنیدن نام نفت همه مسجدسلیمان و چاه نمره یک آنجا در ذهنشان تداعی شود ولی شهر آبادان با داشتن معماری رنگارنگ در بخش نفت نقش مهمتری در معماری این خطه دارد و به این دلیل دانشجویان و معماران در این شهر بین تعدد فضاهای ارزشمند وقت کم آورده‌اند.

قبرستان یهودی‌ها، مسجد رنگونی‌ها، بازار و بیمارستان و مناطق کارگری و کارمندی همگی فضاهای ارزشمندی است که اساتید و معماران حاضر در کارگاه خوزستان، صنعت نفت و فرهنگ سکونت را به تمدید زمان حضور در آبادان واداشته است.

معماری ویژه در فضاهای فرهنگی، فرهنگ سکونت شهری و ساختمان‌هایی منحصر به فرد باعث شده است تا تیم حاضر معماری در این شهرستان حتی از فرصت شب برای بازدید و تبادل نظر استفاده کنند و زمان استراحت را به حداقل کاهش دهند.

همکاری بسیار خوب پالایشگاه آبادان در دو روز اقامت و حضور این شهرستان باعث شده است تا همه اساتید و معماران حاضر در این کارگاه با توشه‌ای از تجربیات و اطلاعات و خاطره‌هایی خوش عصر امروز این شهرستان نفتی و با اصالت و فرهنگ را ترک کنند.

*آبادان منحصر به فرد است

شاید اظهار نظرهای زیادی از شهرستان آبادان شنیده باشیم ولی سخن در این باره از باب تخصصی بسیار حایز اهمیت است، دبیر کارگاه خوزستان، صنعت نفت و فرهنگ سکونت در این باره می‌گوید: شهرستان آبادان از نظر معماری بسیار رنگارنگ و متنوع است و زمان برای بازدید از فضاهای موجود در این شهرستان کم بود.

وحید قاسمی خاطر نشان می‌کند: بازدید از مناطق مختلف شهری، صحبت با مردم درباره تاثیرگذاری نحوه سکونت بر فرهنگ شهر نشینی و … همگی از فعالیت‌هایی بود که در یک روز گذشته در دستور کار معماران و اساتید برجسته حاضر در این کارگاه بوده است.

وی تاکید می‌کند: استقبال بسیار زیاد شرکت کنندگان در این کارگاه از فضاهای مختلف شهر آبادان و جستار در فضاهای فرهنگی و معماری ویژه این شهر باعث شد تا زمان برای بازدید از فضاهای مختلف شهری کم باشد و امروز نیز در این شهر ماندگار شویم.

وی خاطر نشان می‌کند: فرهنگ منحصر به فرد مردم در آبادان، جاذبه‌های معماری در فضاهای موجود و تاثیرگذاری شگرف بر نحوه سکونت و زندگی مردم زمان بیشتری را برای بررسی می‌طلبد که معماران خوزستانی باید بارها و بارها برای برگزاری چنین کارگاه‌هایی پای پیش گذاشته و اقداماتی را در دستور کار قرار دهند.

قاسمی می‌افزاید: این کارگاه برای بررسی آبادان تنها نقاط عطفی را مشخص کرد که برای ادامه دادن و به بار نشاندن آنها باید معماران بومی دست به کار شوند.

*شب فرهنگی آبادان ابتکاری جالب بود

دبیر کارگاه خوزستان، صنعت نفت و فرهنگ سکونت می‌افزاید: برای نخستین بار در برگزاری کارگاه‌های مرکز رویدادهای معماری ایران اقدام به برگزاری شب فرهنگی کردیم و معماران و مردم آبادان از این مراسم استقبال خوبی کردند.

وی با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در این شب فرهنگی خاطر نشان می‌کند: این شب فرهنگی با هنرنمایی هنرمندان آبادان به ویژه رضا سواعدی از فعالان عرصه تئاتر این شهر با اصالت در بخش فرهنگ و هنر برگزار شد و حاضران از این برنامه استقبال زیادی کردند.

قاسمی خاطر نشان می‌کند: شناخت معماری آبادان نیازمند تلاش بسیار زیادی است و این کارگاه تازه در ابتدای راه برای شناخت ظرایف موجود در این شهرستان است.

وی درباره مناطق مختلف شهری آبادان تاکید می‌کند: تنها توانستیم بخش‌های مختصری از مناطق بوارده و بریم و برخی از مناطق و معماری‌های بناهای موجود در این شهرستان را بررسی و مشاهده کنیم.

*پرده سوم کارگاه فروردین ماه در آبادان

کارگاه خوزستان، صنعت نفت و فرهنگ سکونت در بخش نخست امروز پس از پایان بررسی‌ها و مشاهدات اساتید و گفت و شنود معماران به پایان می‌رسد و قرار است برای ارائه دستاوردها و برداشت‌های انجام شده بار دیگر همه معماران در فروردین ماه به این شهرستان سفر کنند و به صورت عمومی نتایج مشاهدات خود را برای اساتید برجسته حاضر از معتبر ترین دانشگاه‌های کشور ارائه کنند.

***********

مجتبی نارنج پور