“مقصر انگاری” مردم تا کجا ادامه خواهد داشت؟

 

محمد آلبوعلی نوشت: معاون وزیر ارتباطات دولت رئیسی معتقد است اینترنت کشور مشکلی ندارد بلکه این مردمند که انتظاراتشان را بالا برده‌اند!

خودروسازان هم پیشتر گفته‌ بودند که ایربگ خودروهای وطنی کاملا استاندارد بوده و دلیل عمل نکردنشان این است که رانندگان از زاویه مناسب تصادف نمی‌کنند!

شرکت ایران خودرو هم چندی پیش با رد گرانی محصولات خود، مدعی ضرر ۴۵ میلیونی در تولید پژو ۲۰۶ هم شد!

اما سرآمد این اظهارات، ادعای شخص رئیس جمهور است معتقد است اوضاع مدیریتی کشور تماما رو به بهبود است و آمارهایی ارائه می‌دهد که گرچه با وضع جاری ۱۸۰ درجه تفاوت دارد، اما با مدعاهای وی کاملا در تطابق است.

اگر روزی افکار عمومی در برابر “خودت بمال” وزیر بهداشت دولت روحانی آن واکنش شدید را داشتند، امروز مقابل اینگونه اظهار نظرها عکس العملی جز نگاه سیامک انصاری‌گونه به دوربین و نهایتا چند توئیت طنز ندارند.

در آن پاسخ‌ها -اگرچه قانع کننده و حتی درخور شان نبود، اما- اصل وجود مشکل از سوی مسئولین پذیرفته می‌شد؛ در حالیکه امروز مسئولین اساسا منکر وجود مشکل هستند و افزون بر این، گاهی آنچه در چشم شهروندان کاستی و خلل به حساب می‌آید، از نگاه دولتمردان و تریبون‌داران نقطه قوت به حساب می‌آید.

به نظر می‌رسد این پدیده نامیمون هم از آثار و تبعات یکپارچه شدن سیستم به ویژه در عرصه‌های تقنینی و اجرایی است. به شکلی که مدیران به دور از واهمه پاسخگویی، خود را مجاز به هرگونه اظهار نظری می‌دانند، ولو به قیمت عصبانی کردن مخاطب تمام شود.

مسلم آنکه، تغییر این رویه در مواجهه با مطالبات و پذیرفتن مسئولیت کاستی‌ها از سوی مجریان و مدیران امری الزامی است. چراکه ادامه این مسیر، همین اندک بوی بهبود ز اوضاع جهان را نیز از مشام مردم دور خواهد کرد.