هواشناسی قشم:

شناورهای سبک از رفت و آمد در نیمه شرقی تنگه هرمز خودداری کنند

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم اعلام کرد: با توجه به وزش بادهای نسبتا شدید جنوب شرقی تا جنوب غربی از امروز جمعه ۲۱ تا روز سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در آب های نیمه شرقی تنگه هرمز و دریای عمان شناورهای سبک و صیادی از رفت و آمد در مناطق یادشده خودداری کنند.

محمد کاملی دیرستانی روز جمعه با توصیف و پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمائی استان هرمزگان و جزیره قشم اظهار داشت: در ساعت های بامداد روز جاری، پدیده جوی غالب در برخی سواحل و جزایر، مه صبحگاهی، همراه با کاهش موقتی دید افقی خواهد بود.

وی ادامه داد: در ساعت های بعد از ظهر نیز در ارتفاعات استان هرمزگان، رشد ابر رخ خواهد داد و وقوع رگبار باران و رعد و برق و افزایش لحظه ای سرعت باد نیز محتمل خواهد بود.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم توضیح داد: همچنین در مناطق شرقی، شمالی و غربی  استان هرمزگان، افزایش سرعت وزش بادهای شمال شرقی همراه با گرد و غبار دور از انتظار نخواهد بود.

کاملی دیرستانی اضافه کرد: این شرایط جوی و دریایی تا روز شنبه، ۲۲ مرداد در سطح استان حاکم خواهد بود.

وی اعلام کرد: به لحاظ دمایی، ضمن ماندگاری هوای گرم، نوسانات دمایی، تغییرات یک تا سه درجه ای خواهد داشت.

به گزارش خورنا به نقل از ایرنا ، خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.

استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.

تنگه هرمز، آبراهی است بین استان هرمزگان در ایران و استان مسندم در کشور عمان که دریای عمان را به خلیج فارس پیوند می‌دهد.

این گذرگاه یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی در جهان به شمار می‌آید.

طول این آبراه ۱۵۸ تا ۱۶۷ کیلومتر و عرض آن از بندرعباس تا راس شوریطه در عمان بین ۳۹ تا ۹۶ کیلومتر می‌باشد.

ژرفای تنگه هرمز از خلیج فارس بیشتر است و به دلیل شیب تند کف آن از قسمت شمال به جنوب متغیر است، به طوری که در نزدیکی جزیره لارک، در حدود ۳۶ متر و در ساحل جنوبی و در نزدیکی شبه جزیره مسندم در کشور عمان به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد.

در حالی که حداکثر عمق آب در خلیج فارس ۹۰ متر است. قوس آن، رو به شمال و به طرف درون فلات ایران قرار دارد و در نتیجه بیشترین خط ساحلی آن در راستای کرانه‌های ایران قرار گرفته‌است.

تنگه هرمز دومین تنگه بین‌المللی شلوغ دنیاست. هر روز حدود ۱۶٫۵ تا ۱۷ میلیون بشکه نفت خام (برآورد ۲۰۰۶) که معادل ۴۰ درصد کل نفت حمل شده توسط کشتی‌های نفت‌کش و نزدیک به ۲۵ درصد کل عرضه جهانی نفت است.

حدود ۶۸ درصد ذخایر شناخته‌شده نفت و گاز طبیعی دنیا در خلیج فارس قرار دارد و امنیت تنگه هرمز نقش کلیدی در تأمین بی‌وقفه انرژی دنیا دارد.

باریک‌ترین بخش تنگه هرمز ۲۱ مایل دریایی (۳۹ کیلومتر) عرض دارد. این بخش به دو قسمت تقسیم می‌شود که از ساحل ایران تا ۱۰٫۵ مایل جزء آب‌های سرزمینی ایران بوده و ۱۰٫۵ مایل باقی‌مانده جزء آب‌های سرزمینی عمان محسوب می‌شود. تمام کشتی‌های عبوری باید از آب‌های سرزمینی ایران یا عمان عبور کنند.

جزیره قشم با مساحتی معادل هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع به عنوان بزرگترین جزیره‌ خلیج فارس شناخته می شود.

این جزیره زیبا تا ساحل بندرعباس حدود ۲۰ کیلومتر فاصله داشته و دارای طول جغرافیایی ۸۸/۵۵ درجه و عرض جغرافیایی ۸۹/۲۹ درجه می باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *