اعلام شرایط جدید برای انتخاب شهردار در ایران

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس با اشاره به نشست این کمیسیون و تصویب شرایط انتخاب شهرداران، گفت: در این نشست سن، مدرک تحصیلی و سوابق اجرایی مورد نیاز برای کاندیدای تصدی پست شهرداری در شهرهای مختلف بر اساس جمعیت آنها مشخص شد.

به گزارش خورنا علی حدادی با اشاره به نشست عصر امروز (یکشنبه، ۹ مرداد ماه) کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها که اعضای آن به بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور (الگوی انتخاب شهردار) با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذی ربط پرداختند، گفت: در جلسات قبل کلیات اصلاح قانون انتخابات شوراها را تصویب کرده بودیم و بخشی از اصلاح قانون شوراها نیز انجام شده بود اما بخشی که درباره الگوی انتخاب شهردار بود در کارگروه بررسی و امروز در کمیسیون مطرح شد که مصوباتی در خصوص آن داشتیم.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظر آباد و طالقان در مجلس با اشاره به تعیین سن و مدرک تحصیلی برای کاندیداهای تصدی پست شهرداری، گفت: کاندیداهای شهرداری برای شهرهای زیر یک میلیون نفر جمعیت باید ۳۰ سال سن تمام و برای شهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر باید ۳۵ سال سن تمام داشته باشند همچنین این کاندیداها برای شهرهای زیر یک میلیون نفر باید دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و برای شهرهای بالای یک میلیون نفر باید دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند.

وی همچنین با اشاره به تعیین سوابق اجرایی برای داوطلبان تصدی پست شهرداری به عنوان مصوبه این کمیسیون، یادآور شد: این بخش دارای چند بند است که در نخستین آن ذکر شده که ۴ سال سابقه فعالیت در شهرداری و یا ۵ سال تجربه در امور دستگاه های اجرایی، نهادها و دهیاری ها در شهرهای تا ۵۰ هزار نفر جمعیت لازم است که البته گفتنی است در پیش نویس منظور از فعالیت در شهرداری، مدیریت در شهرداری ها بود که مدیریت حذف شده و صرفا حضور و فعالیت در شهرداری ها کافی است.

حدادی گفت: برای شهرهای با جمعیت از ۵۰ هزار نفر تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت نیز ۶ سال سابقه فعالیت در شهرداری یا ۸ سال تجربه در امور مربوط به دستگاه های اجرایی و یا نهادها لازم است همچنین برای شهرهای ۲۰۰ هزار نفر تا یک میلیون نفر جمعیت، ۱۰ سال سابقه حضور در شهرداری ها و یا ۱۲ سال تجربه مربوط به دستگاه های اجرایی و یا نهادها مورد نیاز است.

وی بیان کرد: برای شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت نیز ۱۰ سال سابقه حضور در شهرداری و یا ۱۲ سال تجربه دستگاه های اجرایی و نهادهای دولتی و یا غیردولتی مورد نیاز است همچنین این ماده تبصره ای دارد که داشتن ۴ سال سابقه خدمت در سمت هایی که در ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشور ذکر شده و یا یک دوره عضویت در شورای شهر همان شهر، برای داوطلبان تصدی پست شهرداری در همه شهرها و جمعیت ها کفایت می کند. ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مربوط به مقامات است که با داشتن ۴ سال سابقه خدمت در هر کدام از این سمت ها، می توانند به عنوان کاندیدای شهرداری، انتخاب شوند.

حدادی با اشاره به موضوعات دیگر در حوزه انتخاب شهردار تصریح کرد: کسانی که بخواهند کاندیدای پست شهرداری شوند باید از قبل ثبت نام کرده و استعلامات مراجع ۴گانه را دریافت کنند. مهلت مراجعه داوطلبان عضویت در شورای شهر که به فرمانداری ها جهت اعلام داوطلبی می روند، ۷ روز از تاریخ انتشار فهرست اسامی نامزدهای تأیید شده برای پست شهرداری است.

وی افزود: داوطلبان عضویت در انتخابات شوراهای شهر مکلف هستند در شهرهای دارای تا یک میلیون نفر جمعیت، اسامی ۲ نفر و در شهرهای یک میلیون نفر جمعیت و بالاتر اسامی ۳ نفر نامزدی پست شهردار را به ترتیب اولویت به عنوان شهردار پیشنهادی خود اعلام کنند.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: چون قرار بر این است که زمانی که مردم به کاندیداهای شورای شهر خود رأی می دهند، اسامی کاندیداهای شهرداری از سوی آنها را نیز بدانند که قرار است چه افرادی را برای تصدی پست شهرداری معرفی کنند.