سازمان غذا و دارو: ادعای کمبود سمعک در کشور مغرضانه است

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با تاکید براینکه آمار اعلام شده در مورد نیاز سالانه سمعک کشور غیرواقعی و مغرصانه است گفت: براساس سوابق ترخیص سمعک طی ۴ سال اخیر، گزارشات نشان می دهد که نیاز واقعی کشور حدود یک چهارم اعداد اعلامی از سوی انجمن شنوایی سنجی بوده که طی نامه رسمی درخواست ارائه توضیحات شده است.

به گزارش خورنا و به نقل از وزارت بهداشت روح الله مزینانی با بیان اینکه سمعک به میزان کافی تامین و ترخیص شده است، افزود: از واردات برخی از سمعک هایی که با قیمت بسیار گزاف و به صورت لوکس وارد کشور می شده است جلوگیری شده و قیمت سمعک های مورد نیاز مددجویان نیز با شیب مناسبی در حال کاهش است، بطوریکه در برخی موارد این کاهش قیمت تا ۳۰ درصد کاهش ارزی می رسد. 

وی افزود: به عنوان نمونه قیمت ارزی یک سمعک در سال گذشته ۱۸۸ یورو بوده و امسال با توجه به بازمهندسی انجام شده برای تعدیل قیمت و تنظیم سهم بازار به حدود ۱۴۴ یورو رسیده است.

الزام درج برچسب قیمت ‌سمعک برای اطلاع عموم

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو از کاهش بیشتر قیمت سمعک طی ماه های آینده خبر داد و گفت: شرکت ها ملزم به درج قیمت های مصوب روی بسته بندی سمعک شده اند که این موضوع به مذاق برخی خوش نیامده است  و همچنین قیمت ها در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو به روز رسانی و به اطلاع عموم می رسد.

انحصار‌ تامین سمعک کشور توسط سه شرکت شکسته شد/ رانت و سهمیه ویژه برای فرد خاصی دیگر وجود ندارد

وی با اشاره به روند کنونی بازمهندسی سیاست دهی و مدیریت بازار درخصوص میزان ترخیص سمعک طی سالهای اخیر، عنوان کرد: در گذشته متاسفانه تنها دو شرکت سهم عمده (۷۰ درصد) واردات سمعک را در کشور در اختیار داشتند یکی از این شرکت ها حدود ۵۰ درصد کل واردات کشور را داشت که امسال با بازمهندسی انجام شده به نصف تعدیل شد، این  شرکت ها چنین رویه ای را حقی برای خود می دانستند که با به خطر افتادن منافع برخی ذینفعان، ایجاد فشار علیه سازمان غذا ودارو طبیعی است. 

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: بنابراین تامین کالا با فراوانی مناسب و از طریق شرکت‌های مختلف دنبال خواهد شد و اگر افرادی بخواهند یک برند خاص را حمایت کرده و سهم بیشتری را بگیرند، نمی‌پذیریم و اعمال نفوذ را جلو گیری می کنیم. ذینفعان به دنبال این هستند که سهمیه بیشتری به شرکت‌های خاص داده شود و ما نیز بارها اعلام کردیم که در دولت سیزدهم سهمیه ویژه ای برای فرد خاصی وجود نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: متاسفانه در برخی موارد تخلفات از طرف ارائه دهندگان خدمت است که برخورد با آن ضروری است.

مزینانی با تاکید براینکه وظیفه سازمان غذا و دارو تامین کالای پزشکی مورد نیاز کشور با قیمت و کیفیت مناسب است، عنوان کرد: ۱۲ تامین‌کننده سمعک داریم و با بازمهندسی صورت گرفته، سهم بازار، قیمت آن نیز تعدیل می شود و در ادامه فراخوان عمومی برای انحصار زدایی در تامین سمعک با تعدیل قیمت روی سایت اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو به آدرس وب سایتwww.imed.ir   اعلام شده است.

تامین نیاز سمعک کشور تا پایان سال

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: در حال حاضر به اندازه ۵ ماهه نیاز کشور سمعک از گمرک ترخیص و یا در گمرک موجود است و سیاست‌های واردات جدید هم داده شده و ثبت سفارشات مربوطه تامین ارز خواهد شد؛ بنابراین تا آخر سال نیز به میزان مورد نیاز سمعک تامین و نگرانی نسبت به این موضوع وجود ندارد، همچنین با تعدیل در سهم بازار و قیمت مناسب در حالی که قیمت ها در تمامی حوزه ها رو به افزایش است با بازمهندسی صورت گرفته قیمت سمعک کاهش خواهد یافت.

تخلفات برخی از اعضا ی انجمن شنوایی سنجی در صدور فاکتور خارج از قیمت مصوب سمعک به بهانه خدمات به مددجویان

 وی ادامه داد: متاسفانه سمعک در مناطقی به صورت نامتوازن توزیع شده است  که در این حوزه نیز ورود کرده و بر اساس توزیع متناسب در استانها به نقطه مطلوب تری خواهیم رسید.

مزینانی با اشاره به تخلفاتی که برخی از اعضای انجمن شنوایی سنجی در حوزه نرخ سمعک دارند، گفت: قیمت سمعک مشخص است و ما در سازمان غذا و دارو الصاق چسب قیمت را روی سمعک الزامی کرده ایم،  که این موضوع به مذاق این انجمن ها خوش نیامده است چرا که تا پیش از این سمعک را با ارقام بسیار بالایی و با عنوان خدمات از مددجویان دریافت می کردند، لذا خیلی شفاف باید با برچسب گذاری قیمت مشخص و میزان دریافتی شنوایی سنجی ها با تعرفه قانونی باشد؛ متاسفانه به عنوان نمونه در یک مورد قیمت سمعک که روی سایت یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است، توسط یکی از اعضای فعال انجمن مذکور به قیمت ۴میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به فروش رفته است .که پرونده مربوطه درحال پیگیری قانونی است.

وی در پایان از رئیس انجمن شنوایی سنجی خواست که اعضای خود را ملزم کنند قیمت های اعلامی را رعایت کرده و  با رعایت ضوابط فاکتور پیگیر اصلاح امور باشد، هرچند سازمان غذا و دارو نیز با طراحی ضوابط الکترونیکی و بازمهندسی نظارت این موضوع را به صورت قانونی پیگیر و جلوی تخلفات ویژه خواری ها را خواهد گرفت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *