بانوان معتاد متجاهر در خوزستان به کمپ ترک اعتیاد فرستاده می‌شوند

دبير شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان ضمن اشاره به وجود بانوان معتاد متجاهر در استان گفت: امسال برای ساماندهی این بانوان یک کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ در سه طبقه و با ظرفیت ۳۵۰ نفر در استان احداث و راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز محمد صفری در نشست خبری امروز چهارشنبه یکم تیرماه ۱۴۰۱ با اشاره به هفته مبارزه با مواد مخدر گفت: در ایران عامل اصلی ۶۰ درصد طلاق‌ها، ۵۵ درصد همسر آزاری‌ها، ۳۵ درصد سرقت‌ها، ۸۰ درصد زندانی‌ها و ۲۳ درصد نزاع و درگیری‌ها ناشی از مواد مخدر است.

وی در ادامه بالاترین آمار مرگ و میر کشور بعد از تصادفات را نیز ناشی از مصرف مواد مخدر دانست و افزود: ۱۷ درصد تصادفات و همچنین عمده‌ترین علت بیماریهای واگیردار مثل ایدز هم ناشی از مصرف مواد مخدر است. کما اینکه ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی کشور نیز سالانه صرف مبارزه با مواد مخدر می شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان با گرامیداشت یاد سه‌هزار و ۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز مبارزه با مواد مخدر گفت: نزدیک به ۸۰۵ نوع مواد مخدر صنعتی و سنتی وجود دارد که در حال حاضر افزایش تولید این مواد در افغانستان منجر به آثار زیان باری در ایران شده است.

صفری یادآور شد: ایران پرچم دار مبارزه با مخدر در دنیا است بطوریکه سال گذشته حدود ۹۰ درصد تریاک جهان در ایران کشف شد که سهم استان خوزستان نیز در این زمینه بالای ۲۵ درصد است.

وی با بیان اینکه در حوزه مواد مخدر پنج جرم کشت، حمل، نگهداری، عرضه و تقاضا وجود دارد اظهار کرد: در این حوزه مقابله به تنهایی کارساز نیست و باید نهادهای فرهنگی نیز در زمینه کاهش تقاضا نقش آفرینی بیشتری داشته باشند چراکه کاهش تقاضا باعث کم رونق شدن بازار قاچاقچیان مواد مخدر می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان از تشکیل کانون یاریگران زندگی با هدف پیشگیری، درمان و صیانت از اعتیاد در مدارس استان خبر داد و تصریح کرد: در این طرح که نزدیک به ۳۰ درصد مدارس را تحت پوشش قرار می‌دهد خود دانش‌آموزان به عنوان یک عامل در زمینه نهی از مصرف مواد مخدر و دخانیات فعالیت می‌کنند.

صفری افزود: همچنین کانون یاریگران زندگی در حوزه ورزش و جوانان استان نیز ورود کرده تا با استفاده از پتاتسیل قهرمانان ورزشی و تجهیز خانه‌های ورزشی در روستاها در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر و دخانیات هم فرهنگ سازی و اقدام کند.

وی با اشاره به تشکیل این کانون در محیط‌ های کارگری بالای ۵۰ پرسنل در استان گفت: در حال حاضر طرح همیار دانشجو نیز در دانشگاههای استان راه اندازی شده است تا به وسیله آن بتوانیم از ظرفیت دانشجویان در راستای مبارزه با مواد مخدر هم استفاده کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان بیان کرد: استفاده از ظرفیت پزشکان خیر و صدور دفترچه بیمه سلامت رایگان برای معتادان تحت درمان نیز از دیگر اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر استان در دو سال اخیر است.

صفری با بیان اینکه جمع‌آوری معتادان متجاهر می‌تواند در قطع حلقه اتصال بین عرضه و تقاضا مواد مخدر نقش اساسی داشته باشد اظهار کرد: اردوگاه الحدید ماده ۱۶ خوزستان که ظرفیت اصلی آن برای ترک معتادان متجاهر دو هزار نفر است در حال حاضر ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز نخست آن امسال با ظرفیت ۵۰۰ نفر در هفته مبارزه با مواد مخدر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین در بحث بانوان معتاد متجاهر نیز امسال یک کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ در سه طبقه و با ظرفیت ۳۵۰ نفر در استان احداث و راه‌اندازی می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان در پایان از اصحاب رسانه درخواست کرد که در زمینه جذب خیرین برای همکاری در اجرای طرحهای مختلف فرهنگی و اجتماعی این شورا نقش آفرینی داشته باشند.