آبله میمونی به همسایگی ایران رسید

وزارت بهداشت امارات متحده عربی از شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس آبله میمونی در این کشور خبر داد.

به گزارش خورنا وزارت بهداشت امارات متحده عربی در بیانه‌ای اعلام کرد که ویروس آبله میمونی را در یک زن ۲۹ ساله که از غرب آفریقا به این کشور سفر کرده بود شناسایی کرده است.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است که نهادهای مربوطه همه اقدامات لازم از جمله معاینه افراد در ارتباط با فرد مبتلا را انجام داده است و از شهروندان می‌خواهیم اطلاعات را تنها از منابع رسمی اخذ کنند و به شایعات و اطلاعات اشتباه در این باره توجه نکرده و آن را منتشر نکنند.

دکتر علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی می‌گوید: آبله میمون یک عفونت ویروسی نادر و شبیه به آبله انسان است و این بیماری اولین بار در سال ۱۳۵۸ در میمون‌هایی که برای تحقیق نگهداری می‌شدند کشف شد و اولین مورد آبله میمون نیز در انسان در سال ۱۹۷۰ شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: این بیماری در انسان باعث تب، بدن درد، بزرگ شدن غدد لنفاوی و در نهایت آبله یا تاول‌های دردناک پر از مایع روی صورت، دست‌ها و پاها می‌شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که یکی از انواع ویروس آبله میمون می‌تواند کشنده باشد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه گونه‌ای که در حال حاضر در انگلستان شیوع پیدا کرده ملایم است و مرگ و میری از آن گزارش نشده است.

دکتر ناجی عنوان کرد: برطبق اعلام سازمان جهانی بهداشت دوره کمون (فاصله از عفونت تا شروع علایم) آبله میمون معمولا از شش تا ۱۳ روز است و حتی این دوره می‌تواند از ۵ تا ۲۱ روز نیز ادامه داشته باشد.

وی با بیان این که بیماری بین دو تا تا چهار هفته برطرف می‌شود، اظهار کرد: درحال حاضر درمان خاصی برای آبله میمون وجود ندارد و بیماران باید در یک بیمارستان تخصصی بستری شوند تا عفونت گسترش نیافته و درمان‌های علامتی انجام شود.