محسن رضایی: عاملان عقب افتادگی اقتصاد ایران باید پاسخگو باشند/فروش دلارهای نفتی دولت به بانک مرکزی هیچ دلیلی نداشت

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: کسانی که اقتصاد ایران را به این وضع دچار کرده‌ بودند و از تحول بزرگ اقتصادی در کشور جلوگیری می‌کردند باید پاسخگو باشند.

به گزارش خورنا محسن رضایی امروز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ در گردهمایی ائمه جمعه خوزستان با بیان اینکه هرجامعه‌ای برای تحول باید از چند وجه تغییر کند، اظهار داشت: اگر تحول تنها در یک حوزه متمرکز شود و عدم توازن در بخش‌ها را داشته باشیم، آن کشور رو به نابودی می‌رود و موتور سیاست آن خاموش می‌شود؛ چرا که اقتصاد، فرهنگ، سیاست و اجتماع باید با یکدیگر پیش بروند.

وی با اشاره به معایب عدم تحول در اقتصاد و فرهنگ عنوان داشت: درصورتی که اقتصاد و فرهنگ یک کشور دچار تحول نشود، سیاست آن نیز دچار آسیب می‌شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور، محصول انقلاب سیاسی را امنیت و اقتدار در کشور دانست و تصریح کرد: انباشتگی و تراکم مشکلات در مسائل اقتصادی و فرهنگی امروز اوضاع کشور را با خطر مواجه می‌کند.

رضایی افزود: تراکم مشکلات اقتصادی و فرهنگی از گذشته، امروزه بودجه دولت و قدرت خرید مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ همچنین نقدینگی و تورم افسار گسیخته در اقتصاد ایران حرکت می‌کرد؛ بنابراین نیازمند تحول جدی در وضعیت اقتصادی بودیم.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم تحولی که باید پیش از این‌ها انجام می‌شد، صورت گرفت.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: کسانی که اقتصاد ایران را به این وضع دچار کرده‌ بودند و از تحول بزرگ اقتصادی در کشور جلوگیری می‌کردند باید پاسخگو باشند.

رضایی با اشاره به محورهای مختلف تحول ابراز داشت: تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال سه رکن اساسی و به هم پیوسته در تحول هستند به گونه‌ای که تولید بدون سرمایه‌گذاری و اشتغال بدون دو بال تولید و سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی تجارت را یکی دیگر از پایه‌های مهم در تحول اقتصادی دانست و گفت: فرصت‌های اقتصادی طلایی ایران در تجارت توسط همسایگان دزدیده شده است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور در رابطه با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و اصلاح یارانه‌ها نیز اظهار داشت: پیش از این یارانه‌ها کمین می‌خورد و به مستقیم دست مردم نمی‌رسید.

رضایی بیان داشت: اگر همه اصلاحات را انجام دهیم و یکبار برای همیشه تورم و گرانی را از بازار ایران بیرون نکنیم، هیچکدام از اصلاحات انجام شده دیده نخواهد شد و انتظاراتی را که دولت دارد به ثمر نخواهد نشست.

وی با بیان اینکه نقدینگی کشور ۵ هزار همت (هزار میلیارد تومان) است، عنوان داشت: قیمت کالاها در دو سال گذشته به دو قله افزایش ۴۰ درصدی رسیده است به همین دلیل فشار بر مردم بیشتر شد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: فروش دلارهای نفتی دولت به بانک مرکزی موجب چاپ پول بدون پشتوانه می‌شد و هیچ دلیل منطقی نداشت چرا که هر یک تومانی که از بانک مرکزی وارد جامعه شود، ضرب در ۵ و ۷ خواهد شد اما اگر این دلارها در بانک‌های دیگر باشد با همان یک تومان وارد جامعه خواهد شد.

رضایی در پایان یادآور شد: اگر گرانی حل شود و در بازار رانت وجود داشته باشد، همچنان دچار گرانفروشی خواهیم شد.