راهکار رستم قاسمی برای کنترل اجاره مسکن: آژانس‌های املاک باید به سامانه وزارت راه و شهرسازی متصل شوند

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اجاره مسکن نباید بیش از ۲۵ درصد افزایش پیدا کند اظهار کرد: تمامی آژانس‌های مسکن و املاک باید به سامانه وزارت راه و شهرسازی متصل و برای فعالیت خود کارت دریافت کنند تا فعالیت آنها در زمینه قراردادهای اجاره رصد شود.

به گزارش خورنا رستم قاسمی با حضور در جمع خبرنگاران از معرفی سخنگو در بخش مسکن خبر داد و گفت: در این راستا سخنگویی معرفی می‌شود تا مردم در جریان وضعیت پیشرفت پروژه‌ها قرار گیرند. 

وی با اشاره به وضعیت بازار مسکن عنوان کرد: بازار مسکن نیز مطابق سایر بازارها ملتهب است، اما برای بحث تنظیم بازار به ویژه بازار اجاره، جلساتی در ستاد تنظیم بازار برگزار کردیم و بسته پیشنهادی را به منظور کنترل بازار مسکن برای ستاد تنظیم بازار در نظر داریم و بخش‌هایی از آن تنظیم شده است. 

قاسمی با بیان اینکه عدد قابل توجهی را به عنوان کمک ودیعه به مسکن برای مردم در نظر گرفته‌ایم، گفت: این رقم فردا در جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور مشخص خواهد شد؛ در این راستا پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه برای تهران است و مردم بلافاصله پس از اعلام می‌توانند در سایت مربوطه نام‌نویسی کنند. همچنین بانک‌ها موظف به پرداخت شده‌اند و در خصوص سود نیز فردا تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود. 

وی اظهار کرد: معتقدیم اجاره مسکن نباید بیش از ۲۵ درصد افزایش یابد و برای کنترل درصد افزایش اجاره بها، تمامی آژانس‌های مسکن و املاک باید به سامانه وزارت راه و شهرسازی متصل شوند و برای فعالیت خود کارت دریافت کنند؛ در این صورت تمام قراردادها در این سامانه ثبت و بررسی می‌شوند و از این طریق وضعیت بازار اجاره و قراردادهای اجاره را رصد می‌کنیم.

قاسمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر چگونگی جلوگیری از انعقاد قراردادهای صوری برای بالا بردن نرخ‌های اجاره، گفت: زمانی که این سامانه شکل گیرد و تمام مشاوران املاک زیرمجموعه آن قرار گیرند، قراردادهای صوری کاهش می‌یابد و امیدواریم این قراردادها به صفر برسد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به وام خرید مسکن اشاره کرد و گفت: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، افزایش وام خرید مسکن در تهران بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است.

وی افزود: این وزارتخانه باید طی چهار سال، چهار میلیون مسکن ایجاد کند که از این میزان قریب به ۸۰۰ هزار واحد روستایی است.

قاسمی از ساخت ۳۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده طی چهار سال خبر داد و گفت: امسال برای قریب به ۱۵۰ هزار واحد قرارداد منعقد کرده‌ایم که باید این واحدها تا پایان دولت احداث شوند؛‌ برای دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن شهری نیز تامین زمین در حال اتمام است که بالغ بر یک و میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در حال بارگذاری است و مابقی در مسیر الحاق و تغییر کاربری است که به زودی محقق خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در دو بخش دو میلیونی طرح نهضت ملی مسکن را دنبال می‌کند.

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر پرداخت یک درصدی بانک‌ها از تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی، اظهار کرد:‌ خوشبختانه موضوعات بسیار فنی که با شورای پول و اعتبار و بانک‌ها داشتیم، رفع شده است و در شش ماه اول دولت برای تهیه زمین، زیرسازی‌های زمین و نقشه مجتمع‌ها برنامه‌ریزی‌هایی را در دستور کار قرار داده‌ایم. 

وی با تاکید بر بهره‌گیری از تجربیات ساخت مسکن مهر، اظهار کرد: مسکن مهر که حدود ۲۰۰ هزار واحد از آن باقی مانده بود را جزو تعهدات خود می‌دانیم تا به اتمام برسانیم و در نهضت ملی مسکن هم به لحاظ کیفیت و هم از نظر معماری و شهرسازی از تجربیات این طرح استفاده کردیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای مسکن مهر شهر پردیس و هشتگرد بالغ بر ۱۰ هزار واحد کسری داریم، گفت: مردم برای ۱۰ هزار واحد پول پرداخت کردند، اما همچنان واحدی برای آنها ساخته نشده است؛ از این رو به همراه جناب آقای رئیس جمهور از این منطقه بازدید کردیم. فردا نیز در شورای عالی مسکن مشکلات این مناطق مطرح می‌شود.