نان یارنه‌ای با هر کارت بانکی قابل خرید است

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: برای خرید یارانه‌ای نان نیازی به کارت جدید و افتتاح حساب بانکی جدید نیست و شهروندان با هر کارت بانکی می توانند نسبت به این امر اقدام کنند.

به گزارش خورنا و به نقل از بانک مرکزی مهران محرمیان با اشاره به آخرین اقدامات برای پرداخت یارانه نان به مردم،‌ گفت: با توجه به اینکه درخصوص اختصاص یارانه در نقطه خرید به مردم نیازمندی مطرح شده است با همکاری وزارتخانه های ذی ربط، سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه ها زیرساختی را طراحی کردیم. 

وی افزود: این زیرساخت اینگونه طراحی شده که هنگامی که خرید به حالت عادی انجام ‌شود، هیچ تفاوتی در نحوه پرداخت حاصل نمی‌شود، اما اگر آن خرید متعلق به کالاهای اساسی مشمول یارانه باشد، تراکنش در مرکز وارد سوییچی می‌شود و این کنترل بر روی پرداخت انجام می شود که آیا خرید مذکور متعلق به شخصی است که یارانه دارد یا خیر. در صورتی که فرد مشمول یارانه باشد، بخشی از هزینه از حساب فعلی شخص و بخش دیگر از حساب یارانه ای که برای این کار اختصاص داده شده است؛ کسر می شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی عنوان کرد: در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ دستگاه پذیرنده (POS) در نانوایی‌های استان زنجان برای اجرای این طرح وجود دارد‌، گفت: البته این مسیر برای کل نانوایی های کشور که تعداد آنها حدود ۸۰ هزار هستند، اجرایی می شود. 

محرمیان تصریح کرد: در این خصوص نیازی به صدور کارت جدید و افتتاح حساب بانکی جدید نیست و خرید با کارت‌ بانکی فعلی افراد صورت می‌گیرد و هر شخص با تمام کارت بانکی که دارد می تواند نسبت به این امر اقدام کند

وی با بیان اینکه به صورت آزمایشی این طرح در یک شهرستان اجرایی شده است، تصریح کرد: پیش از عید در یکی از شهرستان این مهم به صورت آزمایشی اجرایی شده و در حال حاضر نیز عملیاتی شده است. البته تنها تست‌های فناوری در این زمینه انجام شده است و موردی نبوده است که نیاز به اعلان عمومی داشته باشد، ولی در حال حاضر نیز این امر در حال انجام است و دو ماه است که عملیاتی شده است.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه زیرساخت شبکه بانکی از آمادگی کافی برای اجرای طرح یاد شده برخوردار است، گفت: زیرساخت موجود کافی است اما باتوجه به اینکه سیاست های مربوط به کالاهای مختلف و یارانه ای که تخصیص داده می‌شود، ممکن است براساس اجرای آزمایشی دستخوش تغییراتی شود، طبیعتاً این تغییرات باید بر روی شبکه اعمال شود، اما زیرساخت آماده است. 

محرمیان درخصوص نحوه تسویه با نانوا خاطرنشان کرد: به لحاظ تسویه ای که با فرد نانوا انجام می شود، تغییری نخواهیم داشت، به عبارت دیگر تسویه با فرد نانوا و کل مبلغی که مقرر است به حساب وی واریز شود در همان سیکل های پایا که در حال حاضر به صورت روزانه انجام می شود، به همان روال صورت می گیرد.

وی در پایان افزود: همچنین درخصوص نانوایی هایی که ممکن است دسترسی هایشان ضعیف باشد، هماهنگی های لازم با وزارت ارتباطات انجام خواهد شد، تا به سرعت به دستگاه های پذیرنده (POS) تجهیز شوند. چراکه در حال حاضر موضوع گفت وگوی ما درباره نانوایی هایی است که به دستگاه های پذیرنده (POS) مجهزند و ارتباط لازم وجود دارد و طبیعتاً در مواردی که مشکلی وجود دارد، تقویت های لازم انجام می شود