پیدایش نفت عامل طمع‌ورزی بیگانگان به خوزستان بود

خورنا: استاندار اسبق خوزستان گفت: پیدایش نفت در خوزستان باعث شد تا کشورهای دیگر با چشم طمع به این منطقه نگاه کنند و با هدف دستیابی به این ماده وارد خوزستان شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، عبدالحسین مقتدایی در حاشیه برگزاری افتتاحیه کارگاه «خوزستان، نفت، فرهنگ سکونت» که  در سالن مجتمع آموزشی نفت برگزار شد اظهار داشت: فرهنگ سکونت و طبقه بندی‌هایی که در مناطق نفت‌خیز از ابتدای استقرار نفت به طور تدریجی تکامل یافت، باعث شد تعاملی میان موجودیت آن زمان و موجودیتی که تازه تکامل یافته بود برقرار شود و به تدریج تبدیل به ارزش حاکم بر جامعه شود.

وی با بیان اینکه ارزش حاکم بر جامعه آن بخش از موضوعاتی است که همگی بر آن توافق دارند افزود: پیدایش نفت در خوزستان باعث شد تا کشورهای دیگر با چشم طمع به این منطقه نگاه کنند و با هدف دستیابی به این ماده وارد خوزستان شدند.

مقتدایی با اشاره به اینکه هر مجموعه بیگانه با یک هدف خاص در یک منطقه جغرافیایی استقرار می‌یابد خاطر نشان کرد: این استقرار با هر هدفی، اگر طولانی مدت باشد راهی جز تعامل با منطقه ندارد در غیر اینصورت با قویترین ارتش هم راهی از پیش نمی‌برد.

*تا موضوع نفت مطرح می‌شود انگلیس خبیث در نظر ما مجسم می‌شود

استاندار اسبق خوزستان عنوان کرد: تا موضوع نفت در ایران مطرح می‌شود انگلیس خبیث در نظر ما مجسم می‌شود که با اهداف اقتصادی و به قصد دستیابی به این ماده حیاتی وارد استان خوزستان شد.

وی با بیان اینکه یک کشور بیگانه اگر قرار است بماند باید رفتار تعاملی پیشه کند ادامه داد: این رفتار دارای سه جنبه است یا جامعه مغلوب در برابر آن مقاومت می‌کند که تعامل مقاومتی به وجود می‌آید، یا اینکه جامعه قالب فرهنگش قوی‌تر است که جامعه مغلوب در برابر آن احساس حقارت می‌کند و جریان سوم اینکه جامعه از تعامل مقاومتی به پویایی می‌رسد.

مقتدایی با اشاره به اینکه نفت در جایی مثل آبادان با گروه اعزامی مصدق ملی اعلام شد افزود: در آبادان صد سال پیش که بخش جداشده‌ای از خرمشهر بود پالایشگاه را ساختند که در ابتدا به لحاظ فرهنگی، تحصیلی، فناوری، بهداشت و امنیت یک برتری جغرافیایی نسبت به آبادان قدیم داشت.

وی اضافه کرد: با ورود انگلیسی‌ها به آبادان جز در بحث مذهبی که با تفکر شیعی و اسلامی در ارتباط است در بخش‌های دیگر مقاومتی از سوی مردم صورت نگرفت و دستخوش تغییراتی شد.

*مجموعه‌ای ملی در آبادان

مقتدایی بیان داشت: در آبادان محله‌ای به نام چادر آباد وجود داشت که خانه‌ها به صورت چادر بودند و با احداث پالایشگاه و ورود انگلیسی‌ها چادرها به خانه‌های سازمانی با خشت و گل تبدیل شدند و بعد سیمان جایگزین خشت شد.

وی در خصوص تغییرات به وجود آمده تصریح کرد: مجموعه نفتی با هدف ماندن نیروهایی را در سطح ملی گزینش کرد و در نتیجه یک مجموعه کاملا ملی در آبادان به وجود آمد.

استاندار اسبق خوزستان و هرمزگان ادامه داد: محلاتی از آبادان به خارجی‌ها اختصاص یافت مثلا محله‌ای به نام لین‌سیک وجود دارد که محل استقرار هندی‌ها بود.

وی با بیان اینکه پیدایش نفت در شهر آبادان باعث به وجود آمدن تقسیمات شهری شد اذعان داشت: محلات نفتی در آبادان به کارگری و کارمندی تقسیم می‌شدند و امکاناتی مختص این مناطق از جمله مدرسه، بیمارستان، باشگاه ساخته می‌شد البته محلات حاشیه‌ای نیز از این امکانات بی‌بهره نبودند.

مقتدایی در پایان یادآوری کرد: تعامل مردم آبادان در برابر انگلیسی‌ها ابتدا مقاومتی و بعد به تعامل پویا تبدیل شد و سیستم نفتی یک سیستم بسته نبود و روحیه تلاش را در کارگرها به وجود آورد بنابراین اثرات فرهنگی پیدایش نفت در استان خوزستان مثبت بوده است.