نمایشگاه تمبرهای نوروزی در اهواز برگزار می شود

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان از برگزاری نمایشگاه تمبرهای نوروزی ایران در مجموعه فرهنگی هنری امام رضا(ع) خبر داد.

به گزارش خورنا سیدمحمد عبودزاده امروز جمعه پنجم فروردین ۱۴۰۱ با اعلام این خبر افزود: در این نمایشگاه جلوه های زیبایی از نوروز در قالب تمبر و پاکت های پستی از سال ۱۳۴۲ تا ۱۴۰۰ در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد.

او ادامه داد: تمبر‌های نوروزی ایران با طراحی و نمادهای زیبایی از دعای سال تحویل، گل ها و شکوفه های بهاری،پرندگان، هفت سین و نماد‌های طبیعت و آثار و میراث فرهنگی و معنوی ایران یکی از زیباترین مجموعه تمبر‌های جهان را به نمایش گذاشته است، اقدامی زرین که طی سالهای گذشته توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در راستای حفظ، نشر و ترویج فرهنگی میراث ملموس و ناملموس گام های مهم و موثری برداشته است و برگزاری نمایشگاه تمبرهای نوروزی ایران در اهواز نمایشی از جلوه های ناب این اقدام فرهنگ ساز است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان عنوان کرد: در واقع می توان گفت چاپ تمبر در کشورمان سابقه ای ۱۵۰ ساله دارد و از نخستین تمبر ایرانی برای نوروز حدود یک قرن می گذرد.

عبودزاده اظهار کرد: پس از ثبت جهانی نوروز در سال ۱۳۸۹ و برگزاری جشن جهانی آن باحضور مسئولانی از ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و آذربایجان، تمبر نوروزی در همان سال به یک سفره هفت سین اختصاص یافت که بخش های دیگری از نمادهای تاریخی در سال ۱۳۹۰ به آن افزوده شد و تمبرهای نوروزی ۱۴۰۰ شامل ۶ مرقع زیبای تاریخی از گنجینه نسخ خطی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و تابلوی نفیس خوشنویسی از مصرع مشهور نوروزی حکیم عمر خیام بود.

او بیان کرد: بی تردید فرهنگ تمبر امروزه بیش از پیش در ایران اسلامی جایگاه خود را پیدا کرده است و این قطعه کوچک اما عمیق فرهنگی می تواند سفیری ارزشمند برای نمایش و ترویج فرهنگ ها، خرده فرهنگ ها، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس باشد.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در پایان گفت: نمایشگاه تمبرهای نوروزی ایران با حمایتو مشارکت شایسته شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، موزه ارتباطات، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از شنبه ۶ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۱۸ تا ۲۱ در مجموعه فرهنگی هنری امام رضا(ع) واقع در شهرک نفت اهواز برگزار می شود.

شایان ذکر است آیین افتتاح نمایشگاه تمبرهای نوروزی ایران شنبه ۶ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۹ باحضور مدیرکل امور استان های شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و مدیر موزه ارتباطات، مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خوزستان، مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفختیز جنوب و جمعی از مدیران استان، مسئولان و علاقمندان به فرهنگ تمبر در اهواز گشایش خواهد یافت.