سرپرست پژوهش و توسعه شر‌کت نفت و گاز اروندان:

مسیر اعلام نیاز تا فرآیند تولید حلقه مفقوده در صنعت است/اقدامات بر اساس نیاز صنعت باشد

سرپرست پژوهش و توسعه شر‌کت نفت و گاز اروندان مسیر اعلام نیاز تا فرآیند تولید را از حلقه‌های مفقوده در صنعت دانست و گفت: در دانشگاه‌ها موضوعاتی وجود دارد که سالیان طولانی برای آن وقت و هزینه صرف شده و دستاوردی نداشته و برای حل چنین مشکلاتی اعلام‌نیاز در صنعت یاید یک سازوکار مناسب و ایده‌آل پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز اروندان چهارشنبه ۲۰ بهمن‌ماه پنل تخصصی بررسی فرصت‌های اشتغال در بومی‌سازی کالاهای صنعتی در غرفه جهاددانشگاهی خوزستان در محل نمایشگاه صنعت نفت اهواز برگزار شد.

عیسی نویری، سرپرست پژوهش و توسعه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز اروندان در این‌ پنل اظهار کرد: فرآیند اعلام نیاز کارفرما تا تولید بسیار زمان‌بر است. متاسفانه هر زمان که تصمیم گرفتیم قانونی را وضع کنیم که شرایط تولید تسهیل شود نتیجه عکس داشت و مشاهده می‌کنیم که تولیدکننده در مقابل یک اتفاقاتی قرار گرفته و به تکنولوژی‌ای که به دنبال آن بود رسیده ولی یا به آن تکنولوژی دیگر نیازی نیست و یا توان سرمایه‌گذاری او، پاسخگوی نیاز تولید آن تکنولوژی برای صنعت نیست.

وی افزود: یکی از حلقه‌های مفقوده در صنعت، مسیر اعلام نیاز تا فرآیند تولید است که مسیری بسیار زمان‌بر بوده و نیاز به حل شدن دارد. گاهی اوقات مشاهده می‌شود دستاوردهایی که حتی بسیار هایتک هستند به وجود می‌آید در حالی که برای آن دیگر کاربردی پیدا نمی‌شود و دلیل اصلی آن ضعف در اعلام نیازها است.

اقدام بر اساس نیاز صنعت، دلیل موفقیت جهاددانشگاهی

سرپرست پژوهش و توسعه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز اروندان گفت: در دانشگاه‌ها موضوعاتی وجود دارد که سالیان طولانی برای آن وقت و هزینه صرف شده است در حالی که به آن دستاورد دیگر نیازی نیست. برای حل این قبیل مشکلات باید اعلام نیاز در صنعت، یک سازوکار مناسب و ایده آل پیدا کند.

نویری گفت: این سازوکار باید به دور از بروکراسی‌های اداری شکل بگیرد و از تولیدکنندگان بخواهیم که بر اساس نیازهایی که در صنعت وجود دارد، هزینه کنند. دلیل موفقیت جهاددانشگاهی نیز همین موضوع بوده و در برخی از بخش‌ها توانسته به طرف حل کردن مشکلات و نیازهای صنایع، حرکت کند.

بروکراسی‌های اداری، باعثِ کندی برطرف شدن نیازهای صنعت شده است

وی بیان کرد: در این نمایشگاه، رونمایی از قطعاتی مشاهده شده که زحمات و هزینه‌های بسیاری صرف تولید آن شده است در حالی که محصول تولیدشده در دنیا به دلیل بروکراسی‌هایی که در این فرآیند منسوخ شده است و برخی از کارهای این‌چنینی که بسیار بزرگ هم هستند، به هدر می‌روند.

حرکت‌های دانش بنیان همچنان نیاز به بهبود دارند

محمد علی بیگ زاده مدیر اداره پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران نیز گفت: با توجه به نیازهایی که در عملیات حفاری و در شرکت ملی حفاری ایران از گذشته به وجود آمد، مجموعه‌هایی مانند جهاددانشگاهی به میدان آمدند، تفکر و وقت خود را گذاشتند و دانش فنی تولید کردند و ما نیز به عنوان بازوی صنعتی این قضیه به سمتی رفتیم که این نیازها را برطرف کنیم و توانستیم چاه‌های نفتی را تکمیل کنیم.

وی بیان کرد: اگر چه در این مسیر کارها به پیش رفته است اما حرکت‌های دانش بنیان همچنان نیاز به بهبود یافتن دارد و نیاز به برداشتن گام‌های بسیار مهمتری است.

مدیر اداره پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران در خصوص مدل اعلام نیاز بین تولیدکننده و صنعت گفت: سیاستگذار که قرار است یک مدل را ارائه دهد باید ساز و کار اعلام نیاز و عرضه و تقاضا را تسهیل کند. در این راستا با خطاهای فراوان یکسری قوانین و سازوکارها وضع شدند که برخی از آن‌ها نیز حتی با یکدیگر در تضاد قرار داشتند.

امروز به شدت به یک شبکه فناور نیاز داریم

محمد گلستان‌باغ رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز اظهار کرد: زنجیره ارزش فقط تولید محصول نیست بلکه فرآیندی کاری است که در آن نوآوری نیز وجود دارد. این موضوع فرآیندی است که باید در دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و در میز دانشگاهی ما تعریف شود که صنعت نفت ما در ۱۰ سال آینده چه نیازهایی خواهد داشت و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که نیازهای آینده نیز در نظر گرفته شود.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: اگر از آینده غافل شویم نمی‌توان صنعت را بر دوش دانش‌بنیان قرار دهیم و بخواهیم آن را ادامه دهیم. صنعتی دانش‌بنیان است که آینده‌پژوهی داشته باشد. اگر مدل‌های کاری خود را در حال حاضر تغییر ندهیم چگونه انتظار داریم که وضعیت آینده خود را تغییر دهیم.

گلستان‌باغ ادامه داد: امروز به شدت به یک شبکه فناور نیاز داریم. شبکه‌ای که بستر دانش‌بنیان شدن صنایع است و آن را نداریم. این شبکه باید در دل شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت به وجود بیاید. همچنین باید نیازها شناسایی شوند. خطر مهلکی که وجود دارد این است که نگاه ما به محصولات دانش‌بنیان، عرضه و تقاضا نیست و به دنبال فروش آن هستیم. امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان در مقابله با صنعت، نگاهی مشتری‌محوری دارند که این موضوع مانند سم است. باید از این بعد خارج شویم و نگاه تقاضامحوری وجود داشته باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *