بسته پیشنهادی جدید کشورهای ۱+۵ به ایران

خورنا: یک دیپلمات آمریکایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری المانیتور، جزئیات جدیدی از بسته پیشنهادی کشورهای ۱+۵ به ایران در مذاکرات آلماتی قزاقستان را اعلام کرد.

این دیپلمات آمریکایی گفته است مهم‌ترین بحث گفت‌وگوهای دو روزه ایران با کشورهای ۱+۵ روز سه شنبه بود که طی آن مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بسته پیشنهادی تجدیدنظر شده‌ای را به طرف ایرانی ارائه داد.

در این بسته پیشنهادی، به گفته این دیپلمات آمریکایی، طرف غربی کنترل فعالیت غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران، تعلیق فعالیتهای جاری در تأسیسات هسته‌ای فوردو، افزایش پادمان‌های هسته‌ای و شفافیت بیشتر در فعالیت‌های بازرسی آژانس را خواستار شده بود.

این دیپلمات آمریکایی افزوده طرف غربی در بسته پیشنهادی تجدید نظرشده، برخی از مطالباتی که در ماه مه گذشته در بغداد مطرح کرده بود را تعدیل کرده است. به گفته وی طرف غربی اکنون دیگر خواستار این نیست که ایران تمامی ذخائر اورانیوم ۲۰ درصد خود را «متوقف، تعطیل و منتقل» کند.

به گفته این دیپلمات آمریکایی، بسته پیشنهادی جدید، برخلاف بسته قبلی به ایران اجازه می‌دهد مقدار کافی از سوخت غنی‌شده ۲۰ درصدی که برای مقاصد پزشکی لازم است را تولید و ذخیره کند.

این مقام آمریکایی همچنین گفته است طرح پیشنهادی جدید، خواستار تعلیق فعالیتهای غنی‌سازی در تأسیسات فردو ـ و نه تعطیلی آن ـ است. محدودسازی توانایی ایران برای «از سرگیری فوری فعالیتهای هسته‌ای در این سایت» از جمله خواسته‌های دیگری است که کشورهای ۱+۵ مطرح کرده‌اند.

علاوه بر این، کشورهای ۱+۵ خواستار افزایش اقدامات نظارتی آژانس بین‌المللی برای اطمینان از شفافیت بیشتر برنامه هسته‌ای ایران شده‌اند.

به گزارش فارس،طرف غربی در مقابل این مطالبات وعده داده است برخی از تحریم‌ها علیه تهران را لغو کند. طبق گفته این دیپلمات زن آمریکایی، کاهش تحریم‌ها فعلاً تحریم‌های نفتی یا مبادلات مالی را شامل نمی‌شود، بلکه ناظر به تحریم‌های وضع شده دیگری است که آمریکا و اتحادیه اروپا وضع کرده‌اند. وی از ارائه توضیحات بیشتر درباره این مورد خودداری کرده است.

در طرح جدید، همچنین به ایران وعده داده شده است تحریم‌های دیگری از سوی شورای امنیت سازمان ملل یا اتحادیه اروپا متوجه ایران نخواهد شد. این دیپلمات گفته است: «ما هرگز به تحریم‌ها به عنوان هدفی غایی نمی‌نگریم.»