ایران و مصر پس از ۳۴ سال سردی روابط، تفاهم‌نامه امضا کردند

خورنا: این تفاهم‌نامه در حالی بین دو کشور امضا شد که دو طرف بر لزوم حضور رسمی یک مقام مصری پس از ۳۴ سال قطع بودن رابطه تأکید کردند.

محمدشریف ملک‌زاده – رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – پیش از امضای این تفاهم‌نامه با بیان این‌که ما از این پس شاهد رشد و شکوفایی دو کشور خواهیم بود، اظهار کرد: این همکاری دوجانبه قطعا به نفع مردم ایران و مصر خواهد بود و اتفاق بزرگی برای ایران به‌منظور تقویت گردشگری و تعاملات بین دو کشور به‌شمار می‌آید.

او یادآوری کرد: وزیر جهانگردی مصر نخستین مسئولی است که این اتفاق به دست مبارک او انجام می‌شود.

ملک‌زاده سپس به بخش‌هایی از توافق‌های حاصل‌شده بین دو طرف اشاره کرد و گفت: طرفین همکاری‌های گردشگری را از طریق تعیین دفاتر خدمات مسافرتی در کشورهای متبوع انجام خواهند داد. علاوه بر این، به‌منظور تسهیل تردد دوسویه‌ی گردشگران، تسهیلات لازم برای سفر در نظر گرفته می‌شود.

وی اظهار کرد: وزیر جهانگردی مصر آمادگی خود را برای دادن تسهیلات در بخش روادید براساس توافق حاصله اعلام کرده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: برگزاری تورهای آشناسازی برای تورگردانان، خبرنگاران و مقامات بخش خصوصی و دولتی دو کشور از جمله بندهای این تفاهم‌نامه است و نخستین دور از سفر آشناسازی برای گروه مصری با حضور وزیر جهانگردی این کشور و بخش خصوصی همراهش آغاز شده است.

به گفته‌ی ملک‌زاده، تشکیل کمیته‌ی مشترک بین ایران و مصر برای بررسی همکاری‌های گردشگری، توسعه، تقویت و تعاملات در این حوزه که به‌صورت دوره‌یی جلسه‌هایش را برگزار می‌کنند، از دیگر بندهای این تفاهم‌نامه است.

وی بیان کرد: ما در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توافق کردیم اطلاعات کامل گردشگری سلامت و توانمندی‌های دفاتر خدمات مسافرتی را در اختیار طرف مصری قرار دهیم. همچنین طرفین در زمینه‌ی برگزاری رویدادهای گردشگری مشترک از جمله جشنواره‌ها و هفته‌های فرهنگی همکاری جدی خواهند داشت و تمام حوزه‌های گردشگری، پذیرایی و موسسات آموزشی دو کشور نیز تعاملاتی را برقرار خواهند کرد.

او تأکید کرد: صورت‌جلسه‌ی مذاکرات اجرایی از همین امروز و پس از امضا، قابل اجرا خواهد بود.

ملک‌زاده افزود: ایران بازار خوبی برای جمهوری عربی مصر است و مردم ایران برای سفر به این کشور علاقه‌مندند.

به گزارش ایسنا، هشام زعزوع – وزیر جهانگردی مصر – نیز که همراه هیأتی شامل مسئولان این وزارتخانه و نمایندگان بخش خصوصی گردشگری مصر به ایران سفر کرده و قرار است در ادامه، به شیراز سفری داشته باشد، در این نشست خبری که حافظان منافع ایران و مصر نیز در آن حضور داشتند با اظهار خوشبختی‌اش نسبت به امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری گردشگری بین دو کشور، گفت: امیدواریم این صورت‌جلسه‌ی اجرایی سرآغازی برای همکاری دو کشور باشد. ضمن این‌که احساس خوشبختی ویژه‌ای می‌کنم چون اولین فرد مصری هستم که پس از گذشته سه دهه به ایران آمده و مسیر همکاری دو کشور را آغاز کرده‌ام.

وی بیان کرد: ما به این تفاهم‌نامه چشم دوخته‌ایم تا توافق‌های آن هرچه زودتر اجرا شود.

او در ادامه‌ی سخنانش با اشاره به جاذبه‌های گردشگری مصر که به نظرش دیگر کشورها آن‌ها را ندارند گفت: در مصر تولیدات گردشگری می‌تواند جوابگوی تمام تمایلات و خواسته‌های اقشار مختلف مردم جهان باشد. بر شما پوشیده نیست که تمدن دیرینه‌ی مصر در تاریخ ریشه دوانده است و سابقه‌ی آن به بیش از پنج‌هزار سال قبل می‌رسد.

وی اظهار کرد: اطلاع دارم که هر دو کشور از تمدن بالنده‌ای بهره‌مندند و تمدن ایران هم به هزاران سال پیش برمی‌گردد. تمدن مصر برای شهروندان ایرانی می‌تواند جالب باشد چون خودشان دارای تمدن هستند.

ملک‌زاده نیز در این میان بار دیگر یادآوری کرد: اسم ایشان (وزیر جهانگردی مصر) در تاریخ این کشور ثبت می‌شود، چون نخستین مسئولی است که این کار را انجام داده است.

او در ادامه به لغو روادید یک‌طرفه از سوی ایران برای اتباع مصری نیز اشاره کرد.

خالد عماره – رییس دفتر حافظ منافع مصر در ایران – نیز در سخنانی گفت: این رویداد سرآغاز روابط میان دو کشور است و راه را برای آشنایی دو تمدن دیرینه باز می‌کند و زمینه‌ای گسترده را برای ایجاد فرصت‌های شغلی در دو کشور فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، امانی – رییس دفتر حافظ منافع ایران در مصر – هم در ادامه اظهار کرد: قطعا دو ملت ایران و مصر منتظر چنین روزی بودند که مردم مصر با برادران ایرانی خود آشنا شوند و بتوانند از ایران دیدن کنند.