بندرماهشهر و بندرهندیجان بهشت یا جهنم پرندگان/ گونه های نادر پرندگان و شکارچیان در کمین، این ظرفیت خدادی را به مخاطره انداخته است

خوزستان با ثبت بیش از ۳۹۵ گونه پرنده به عنوان بهشت پرندگان خاورمیانه محسوب می شود، گونه های مختلف پرندگان در خوزستان، بومی، زمستان گذران، تابستان گذران یا مهاجر عبوری بوده و مناطق جنوبی خوزستان در شمال خلیج فارس شاهراه عبور پرندگان و محل ورود و خروج پرندگان به ایران است.

به گزارش خبرگزاری خورنا، کرامت حافظی فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار خورنا اظهار کرد: امروز در جهان پرنده نگری(Birdwatching) و مشاهده پرندگان و عکاسی از آنها به عنوان تفریح پرطرفداری تبدیل شده که در کشورهای مختلف هواداران بسیاری دارد.

حافظی در ادامه گفت: پرنده نگران برای مشاهده پرندگان به کشورهای مختلف سفر کرده و ایران و خوزستان جز مقاصد رویایی پرنده نگر ها است. در این میان بندر ماهشهر و بندر هندیجان با دارا بودن ظرفیت ارزشمندی در این زمینه، می‌بایست قدر این ظرفیت خدادادی را دانسته و با مدیریت درست سهمی از بازار پر رونق اقتصادی اکوتوریسم و پرنده نگری کسب کنند.

وی افزود: برای این منظور فقط کافی است پرنده نگری گسترش و از پرندگان هر منطقه محافظت لازم صورت گیرد. پرنده نگرها، پرندگان را با دوربین از فاصله ایمن در زیستگاه های خود رصد می کنند به گونه ای که پرندگان آسیبی ندیده و مزاحم آشیانه آن ها نمی شوند.

کرامت حافظی خاطرنشان کرد: در بندرماهشهر گونه های کمیاب مانند خوتکا گردن سفید که از پرندگان کمیاب خاورمیانه است و از گونه های کمیاب ایران مانند غواص گلو سیاه، شاهین دودی ثبت شده است، همچنین زیستگاه مناسب گونه های کمیابی مانند سلیم طلایی اروپایی، سلیم سینه بلوطی، باقرقره شکم سفید، هوبره و … است.

این فعال محیط زیست بیان داشت: متاسفانه این ظرفیت خدادادی امروز توسط شکارچیان فراوان در بندرماهشهر و بندرهندیجان در حال نابودی است و قوش بازی، تله هوبره، صید شاهین ها و شکار فراوان پرندگان با اسلحه در این مناطق بسیار فراوان و نگران کننده است. حضور محیط زیست بسیار کم رنگ و گزارش روزانه ای از برخورد با متخلفان وجود ندارد.

حافظی افزود: این در حالی است که با یک گشت ساده روزانه ده ها شکارچی و متخلف قابل مشاهده است. همچنین ارتباط و حضور اتباع بیگانه برای صید و شکار و قوش بازی در کشور های حاشیه جنوبی خلیج فارس مسئله ای عادی در این مناطق است.

کرامت حافظی در انتها بیان کرد: امید است با تغییرات اساسی در عملکرد محیط زیست و برخورد قاطع با متخلفان و گسترش حفاظت محیط زیست، بندرماهشهر و بندرهندیجان به قطب پرنده نگری و اکوتوریسم برای گردشگران ایرانی و خارجی تبدیل شود و قدر این گنج خدادادی با حفظ محیط زیست و عکاسی از این گونه ها، نه کشتن و اسارت آن ها فراهم شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *