۴۵۰ شهر ایران در معرض خطر سیلاب قرار دارند

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: بیش از ۴۵۰ شهر و هشت‌هزار و ۲۶۰ روستای کشور یعنی چیزی در حدود ۲۷ میلیون هکتار از اراضی کشور در پهنه‌های سیل خیز بحرانی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز مسعود منصور عصر امروز چهارشنبه ۲۹ دی ماه در آئین آغاز عملیات اجرایی طرح ۲۰۰۰ هکتاری بیابان‌زدایی و کاشت نهال در خوزستان گفت: ایران به یک نهضت جدی برای حفظ آب و خاک و پوشش گیاهی نیاز دارد چراکه اقلیم آن خشک و نیمه خشک است و در حال حاضر مشکلات فراوانی در زمینه فرسایش و فرونشست زمین و نیز تخلیه آبخوانها دارد.

وی با بیان اینکه برای در امان ماندن از خطر سیلاب باید در ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور کار آبخیزداری صورت بگیرد اظهار کرد: بیش از ۴۵۰ شهر و هشت‌هزار و ۲۶۰ روستای کشور یعنی چیزی در حدود ۲۷ میلیون هکتار از اراضی کشور در پهنه‌های سیل خیز بحرانی قرار دارند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد: متوسط فرسایش آبی کشور سالانه بیش از ۱۶ تن در هکتار بود که ما در حال حاضر با کار آبخیزداری تواتستیم این رقم را به ۹ تن در سال کاهش دهیم.

منصور ضمن اشاره به نقش آبخیزداری در کاهش ۷۰ درصدی خسارت ناشی از سیلابها گفت: در ۳۰ سال اخیر بیش از هفت هزار سیلاب در کشور به وقوع پیوسته که هر سیلاب نیز به طور متوسط ۴۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

وی پیشگیری از سیلاب را بهترین راهکار برای کشور دانست و خاطرنشان کرد: اگر بخشی از نیروها و امکانات دستگاههای اجرایی که بعد از وقوع سیلاب به منظور کمک‌رسانی به مناطق سیل زده ارسال می‌شود قبل از سیل و برای اجرای عملیاتهای بیومیکانیک و مدیریت روان‌آبها صرف شود بی‌گمان شاهد کاهش چشمگیر خسارات ناشی از سیلابها خواهیم بود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد: ۴۰ هزار و ۴۰۰ رشته قنات در کشور وجود دارد و برخی از آنها تا ۶۰ درصد به سمت کم آبی و خشکسالی می‌روند که در حال حاضر با اقدامات آبخیزداری نزدیک به ۹ هزار و ۸۰۰ رشته از آنها احیا شده است.

منصور بیان کرد: بیش از ۷۰۰ خیر آبخیزدار در کشور وجود دارد و انجمن خیرین آبخیزداری نیز در دو استان تشکیل شده است که تا الان بیش از ۲۵۰ هزار هکتار کار آبخیرداری توسط این خیرین در کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین دو هزار تشکل مردمی در عرصه آبخیزداری از سال گذشته شکل گرفته و ۱۵۰ هزار همیار طبیعت نیز در سامانه‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ثبت‌نام کرده‌اند تا در مباحث مربوط به پیشگیری و اطفا حریق با ما همکاری کنند.

این مقام مسئول از همکاری صاحبان صنایع و صنعت در قالب مسئولیت‌های اجتماعی برای رفع مشکل آلودگی‌های زیست محیطی، حفط خاک و جلوگیری از ریزگردها خبر داد و تصریح کرد: انجام ۱۲ هزار هکتار جنگل کاری با همکاری معدن کاران کشور و نیز طرح ۲۰۰۰ هکتاری بیابان‌زدایی و کاشت نهال در خوزستان که امروز با همکاری شرکت نفت اجرایی می‌شود از جمله نمونه‌های بارز همکاری‌های بین صنعت و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است.

منصور گفت: در بارندگی‌های هفتم تا ۱۲ دی ماه در حدود چهار هزار و ۹۶۸ میلیون متر‌مکعب آب در هشت استان کشور و از جمله خوزستان جاری شده است که ما توانستیم با اقدامات آبخیزداری هزار و ۹۸۰ میلیون مترمکعب از این آبها را مدیریت کنیم.

وی عنوان کرد: ۳۴۳ هزار کانون بحرانی ریزگرد در استان خوزستان وجود دارد که تا الان ۲۳۳ هزار هکتار آن ساماندهی شده است و مابقی نیز به سرعت انجام خواهد شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پایان ضمن اشاره به طرح ۲۰۰۰ هکتاری بیابان‌زدایی و کاشت نهال در خوزستان گفت: ۲۰ کیلومتر از این نهالکاری‌ها یعنی در دو ردیف ۱۰ کیلومتری در مسیر رفت و برگشت زائرین امام حسین در شلمچه انجام می‌ شود.