افزایش اعتبارات بازسازی و نوسازی مدارس و دانشگاه‌ها

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس از رأی مثبت اعضای این کمیسیون به پیشنهاد کمیسیون آموزش مبنی بر افزایش اعتبارات نوسازی مدارس از ۲ به ۳ هزار میلیارد تومان و اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان به بازسازی ابنیه و ساختمان‌های دانشگاهی از محل فروش اوراق مالی اسلامی خبر داد.

به گزارش خورنا و به نقل از خانه ملت علی کریمی فیروزجائی با اشاره مصوبه روز گذشته (دوشنبه ۲۷ دی ماه) کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، گفت: بر اساس مصوبه روز گذشته این کمیسیون که با پیشنهاد اینجانب به نمایندگی از کمیسیون آموزش مطرح شد؛ مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان بند (ی) که فقط مخصوص سازمان نوسازی مدارس بود به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و بخشی از آن نیز به بازسازی اماکن دانشگاهی اختصاص یافت.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس مصوبه روز گذشته کمیسیون تلفیق، سهم آموزش و پرورش از ۲ به ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان هم برای ردیف جدیدی با هدف تعمیر، نگهداری، بازسازی و مقام سازی فضای فیزیکی فرسوده و یا در حال تخریب دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی اختصاص پیدا کرد.

وی با بیان اینکه ساختمان‌های احداث شده در دانشگاه‌ها به نوعی ابنیه تاریخی و ملی ما به شمار می‌آیند، اضافه کرد: چنانچه این کار انجام نمی‌شد، مجبور بودیم طی سال‌های آینده بناهای جدیدی به جای این ابنیه ساخته شده احداث کنیم که ده‌ها هزار میلیارد تومان هزینه به بیت المال تحمیل می‌کرد.

کریمی فیروزجایی ادامه داد: در آموزش عالی حدود یک هزار ساختمان با قدمت بیش از ۵۰ سال با زیربنای حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع نیازمند اعتبار تقریبی ۱۰ هزار میلیارد تومان برای مقاوم سازی هستند، که تاکنون اقدام مؤثری در این خصوص صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس اضافه کرد: تعداد قابل توجهی از ساختمان‌های فوق، ابنیه تاریخی، فرهنگی و مراکز مهم دانشگاهی هستند که نیاز به مقاوم سازی سریع دارند که ارزش تقریبی ساختمان‌های نیازمند مقاوم سازی ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که در صورت عدم توجه به مقاوم سازی، بازسازی و بهسازی لرزه‌ای علاوه بر خطرات جانی برای دانشجویان اساتید و کارکنان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در آینده نه چندان دور، به جای هزینه مقاوم سازی، هزینه احداث بناهای جدید به دولت تحمیل خواهد شد.

برطبق این گزارش بنابر نظر و رای مثبت اعضای کمیسیون تلفیق بند (ی) تبصره ۵ به این شرح اصلاح شد:

به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ سی هزار میلیارد ( ۳۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ) ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند، تا جهت احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی، ورزشی و هنرستان‌های وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی به مصرف برسد. و همچنین مبلغ بیست هزار میلیارد ( ۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ) ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند، تا جهت تعمیر، نگهداری، باز سازی و مقاوم سازی فضای فیزیکی فرسوده و یا در حال تخریب دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی به مصرف برسد.