کلیسای سورت‌گاراپت در همسایگی مسجد بهبهانی‌ها/ هم‌زیستی ادیان در آبادان

خورنا: گلدسته‌های مسجد بهبهانی‌ها و در فاصله‌ای اندک صلیب‌هایی که بر فراز کلیسای این شهر وجود دارد منظره‌ای زیبا از احترام به ادیان را در ذهن مردم تداعی میکند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، در جنوب غربی نقطه سرزمین ایران‌ زمین، جزیره‌ای وجود دارد به نام آبادان.

این جزیره به واسطه داشتن جاذبه‌های طبیعی و مذهبی در فصل‌های مختلف سال با توجه به خلق و خوی نیکوی مردمش، منزلگاه بسیاری است.

آبادان با توجه به راه‌اندازی نخستین پالایشگاه کشور در آن یکی از شهرهایی است که از دیرباز و از حدود یک قرن پیش راه توسعه را در پیش گرفت و تا قبل از جنگ تحمیلی یکی از عمده‌ترین مراکز تجاری و تفریحی به ویژه در فصل‌های زمستان و بهار بود.

وقوع جنگ تحمیلی هشت ساله باعث شد که نه تنها حرکت آبادان به سمت رشد و توسعه متوقف شد بلکه زیرساخت‌های موجود در آبادان نیز از بین برود و این شهر از رونق گذشته خود فاصله گرفت.

با این وجود آبادان هنوز هم برای بسیاری یادآور روزگاران خاطره‌انگیز دوران باشکوه خود بوده و این شهر هنوز هم به عنوان یکی از مراکز گردشگری در تعطیلات نوروزی شاخص است.

آبادان دارای مراکز مذهبی، تجاری، تفریحی و توریستی زیادی است که در سلسله گزارش‌هایی به معرفی این مراکز خواهیم پرداخت.

اما یکی از مهم‌ترین مراکز مذهبی در آبادان مجاورت مسجد و کلیسای آبادان است؛ مجاورتی که در واقع جلوه‌ای بی‌نظیر از احترام متقابل ادیان بوده و دارای ارزش بسیار زیادی است.

*کلیسای آبادان

کلیسای سورت گاراپت آبادان در سال ۱۳۱۹ ساخته شده است این کلیسا در زمان جنگ آسیب دید اما توسط ستاد بازسازی مناطق جنگی مرمت شد.

با توجه به اندک بودن مسیحیان در آبادان مراسمی در این کلیسا برگزار نمی‌شود، کلیسای ارامنه گریگوری آبادان بزرگترین تالار اجتماعات ارامنه مقیم آبادان محسوب می‌شده است.

کلیسای آبادان سالنی دارد که در آن میزهایی برای عبادت‌ کنندگان در نظر گرفته شده و مدیریت آن هم‌اکنون بر عهده یکی از بانوان خوشنام مسیحی آبادان است.

کلیسای آبادان به عنوان یک اثر باارزش ملی به ثبت رسیده است.

*مسجد بهبهانی‌ها

در سال ۱۳۳۵ بود که یکی از بهبهانی‌های ساکن آبادان با خرید چهار قطعه زمین اقدام به احداث مسجدی با عنوان مسجد بهبهانی‌ها کرد.

این مسجد در سال ۱۳۴۰ تاسیس و از آن زمان تاکنون محل عبادت مومنان به درگاه الهی است.

مسجد بهبهانی‌ها که با به نام مسجد امام موسی‌بن جعفر (ع) نیز شناخته می‌شود جلوه‌های زیبایی از هنر ایرانی اسلامی در خود دارد.

نخستین بار مرحوم آیت‌الله دهدشتی با دعوت مردم این شهرستان از نجف به آبادان آمدند و نماز جماعت را در این مسجد اقامه کردند.

از سال ۸۲ نیز با رحلت وی، فرزندش حجت‌الاسلام سید علی دهدشتی، امام جمعه سابق آبادان به عنوان امام جماعت مسجد موسی‌بن جعفر(ع) به اقامه نماز پرداخته است.

یکی از نکات بسیار جالب توجه در خصوص این دو مکان مذهبی، مجاورت آنها در کنار یکدیگر بوده که جلوه‌ای زیبا و بی‌نظیر را ایجاد کرده است.

از دور که به این نقطه از شهر آبادان نظاره می‌کنی از یک سو گلدسته‌های مسجد بهبهانی‌ها و در فاصله‌ای اندک صلیب‌هایی که بر فراز کلیسای این شهر وجود دارد منظره‌ای زیبا را در ذهن تداعی می‌کند.

این مجاورت دو مکان مذهبی متعلق به دو دین متفاوت آن‌قدر برای گردشگران و مسافران جذاب است که هرساله تعداد زیادی را به خود می‌کشد.

کلیسای آبادان و مسجد بهبهانی‌ها در خیابان زند و تقریباً در مرکز شهر آبادان قرار دارند.