کاهش ۴۵ درصدی سطح زیرکشت کلزا در خوزستان

معاون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: سطح زیرکشت محصول راهبردی دانه روغنی کلزا در خوزستان در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ نسبت به سال زراعی قبل حدود ۴۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

تورج نوروزی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۴۱هزار هکتار به صورت آبی و چهار هزار و ۳۰۰ هکتار به صورت دیم زیر کشت دانه روغنی کلزا رفت در حالی این میزان در سال زراعی گذشته ۶۷هزار هکتار آبی و ۹ هزار هکتار دیم بود.

وی خشکسالی و نبود بارش موثر و فراگیر در فصل پاییز و همچنین جوابگو نبودن ذخایر آب سدهای استان را علت اصلی کاهش سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا بیان کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه افزود: در بسیاری از مناطق شمالی خوزستان که کانون اصلی کشت کلزا در یک دهه اخیر بوده محدودیت و ممنوعیت کشت دانه روغنی کلزا به علت عبور از زمان کشت مناسب اعمال شد.

وی پیش بینی کرد تولید دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری تا ۵۰ درصد نسبت به سال زراعی گذشته کاهش داشته باشد.

نوروزی با بیان اینکه خشکسالی و کاهش شدید ذخایر آب سدهای استان خوزستان وضعیت کشت تابستانه در استان را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داد ابراز امیدواری کرد تداوم بارش ها در فصل زمستان و مناطق بالادست، تا حدودی شدت خشکسالی در سال زراعی جاری را نیز کاهش دهد.