کتاب “طبیب بزرگ بختیاری حاج حسن آقا حاتمی” در اهواز رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب "طبیب بزرگ بختیاری حاج حسن آقا حاتمی" نوشته کهزاد حبیبی دهناشی عصر امروز جمعه ۱۷ دی ماه با حضور جمعی از مسئولین و کنشکران فرهنگی استان خوزستان در اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز در ابتدای این مراسم کوثر کریمی دبیر اجرایی آئین رونمایی از کتاب گفت: مطالعه کتاب هایی با موضوعات گوناگون و مبتنی بر فرهنگ هر جامعه که برگرفته از قدمت تاریخی، فرهنگی و تمدن آن جامعه باشد می تواند در شکل گیری هویت فرهنگی و اجتماعی افراد نقش بسزایی داشته باشد و در برابر تهاجم فرهنگ های بیگانه بر شاکله شخصیت پذیری افراد و به تبع آن جامعه جلوگیری کند.

وی یادآوری کرد: متاسفانه قیمت بالای کتاب، نبود کتابخانه های عمومی در سطح شهر و هر منطقه، کم حوصلگی و بی حوصلگی والدین، جایگزین شدن وسائل الکترونیکی با جذابیت های کاذب، کم رنگ شدن دغدغه مسئولان فرهنگی و آموزشی نسبت به فرهنگ سازی های پرجاذبه( فقط محدود به مراسمات نمادین) و بسیاری علل دیگر در حال حاضر باعث تاثیرات گسترده ای در مهجور ماندن کتاب در میان خانواده ها و جامعه شده است.

در ادامه این مراسم نیز علیرضا ورناصری نماینده مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس عنوان کرد: حکیم حاج حسن آقا حاتمی در دورانی که بهداشت و درمان در منطقه‌ای که زندگی می‌کرد وجود نداشت یا ضعیف بود پناهگاه مردم بود و از مناطق بختیاری و سایر نقاط کشور برای درمان نزد او می‌آمدند.

وی افزود: البته خصلت‌هایی که در وجود این شخص بیش از طبابت وی مورد توجه مردم بود شخصیت، منش و اخلاق پسندیده او بود.

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس در پایان بیان کرد: مراکز علمی باید این شخصیت و امثال آن را که در خوزستان و کشور فراوان هستند شناسایی کرده و درمورد آن‌ها تحقیق کند. زیرا این بزرگان وقتی که نیستند مردم با مراجعه به علم و زندگینامه‌های آن‌ها می‌توانند به نقش موثر چنین شخصیت‌هایی در خدمت به جامعه پی ببرند.

غلام حاتمی پیشکسوت فرهنگی و نوه حاج حسن آقا نیز در این مراسم گفت: این حکیم بزرگ از دوران نوجوانی تا روز آخر عمر خود به مردم خدمت می‌کرد بطوریکه در ساعت‌های پایانی زندگی خود نیز دو بیمار مراجعه کننده داشت که حاج حسن آقا با متوجه شدن این موضوع به اطرافیان خود گفت که آن‌ها را به داخل دعوت کنید که ناامید خانه من را ترک نکنند و حتی در آخرین ساعات عمر خود نیز نسخه‌ای برای درمان این دو بیمار تجویز کرد.

وی بیان کرد: حکیم حاج حسن آقا همواره پذیرای بیمارانی از سراسر کشور بود و علاوه بر درمان، خانواده وی نیز از بیماران پذیرایی می‌کردند و همین خصلت‌ها و بزرگ منشی وی بود که شخصیتش را در میان عموم مردم محبوب کرد.

در ادامه مراسم کهزاد حبیبی دهناشی نویسنده کتاب نیز عنوان کرد: از ویژگی‌های حاج حسن آقا این بود که از یاد خدا دور نمیشد و نگاهش به بیمار نگاه درآمدزایی نبود و نیازمندان را رایگان درمان می‌کرد.

وی افزود: خیلی از بیمارانی که از طب مدرن قطع امید می‌کردن نزد حکیم حاج حسن آقا حاتمی می‌آمدند و درمان میشدند.

در بخش پایانی مراسم یعقوب زلکی عضو هیات مدیره انجمن طب سنتی خوزستان نیز اظهار کرد: در حال حاضر از طبابت‌ها و اتفاقات طب سنتی که در مسجدسلیمان، مناطق بختیاری نشین و خوزستان انجام میشد چیزی جز تاریخ شفاهی نمانده و دست ما از مکتوبات خالی است و باید سعی کنیم با پژوهش و کارهای تحقیقاتی نسبت به ثبت آن‌ها اقدام کنیم.

وی با اشاره به ذکر نام حکیم حاج حسن آقا حاتمی در کتاب محققان آمریکایی به عنوان یک طبیب سنتی زبده و ماهر گفت: بسیاری حاج حسن آقا حاتمی را به عنوان یک درمانگر می شناسند ولی شخصیت غیر طب سنتی وی نیز در میان مردم شهره و مورد پسند بود.

عضو هیات مدیره انجمن طب سنتی خوزستان در پایان یادآور شد: در خوزستان طبیب‌های سنتی دیگری نیز وجود داشت که هرکدام شیوه و روش خاص خود را در درمان داشتند و این وظیفه ما است که روش‌های درمانی آن‌ها را ثبت تا در آینده نیز بتوان از آن استفاده کنیم چرا که هنوز بعضی از این روش‌ها کارساز و حتی می‌تواند توسط پزشکان مورد استفاده قرار بگیرد.

در حاشیه این مراسم نیز حجت اله زارع زاده عضو شورای شهر اهواز در جمع خبرنگاران گفت: جا دارد که از بانیان و برگزار کنندگان این برنامه تقدیر و تشکر کنم و امیدوارم در آینده نیز شاهد ترویج و توسعه چنین برنامه هایی برای همه چهره های شاخص و برجسته استان غنی خوزستان در همه حوزه ها به ویژه علمی، فرهنگی و هنری باشیم.

وی عنوان کرد: یکی از برنامه های پیش بینی شده در این دوره از شورای شهر تکمیل فرهنگسراهای نیمه تمام تا سال آینده است که آنها را به ظرفیت خدمت رسانی به همشهریان اهوازی اضافه کرده و برنامه های تشویق و ترویج کتاب و کتابخوانی نیز در آن اجرا شود.

 حجت الاسلام علی قندعلی مدیر تبلیغات اسلامی مسجدسلیمان نیز در پایان این مراسم در جمع خبرنگاران بیان کرد: امام صادق (ع) می فرمایند علم نوری است که خدا در قلب هر کسی که دوست داشته باشد آن را جا می دهد و مرحوم حاج حسن آقا حاتمی نیز از جمله این افراد بود که توانست از همه امکانات آن زمان و محدودیت ها استفاده و یک کار بزرگی را در زمینه خدمت به مردم انجام دهد.

وی در خصوص اهمیت کتابخوانی در دین اسلام گفت: کتاب باز کننده دریچه ذهن انسان به سوی آگاهی است و اسلام تنها دینی است که معجزه آن کتاب می‌باشد.

بنابر این گزارش این مراسم به همت انجمن مهریاد خوزستان و در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان برگزار شد.