استاندار: شرکت نفت حاکم بر خوزستان نیست

پنجمین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان خوزستان عصر امروز دوشنبه هشتم آذر ۱۴۰۰ در محل استانداری خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز در این نشست افشین حیدری مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان در مورد طرح احداث پیست اتومبیل رانی در اهواز گفت: بسیاری از پروژه‌های حوزه ورزش و جوانان خوزستان سالهاست که گرفتار اخذ مجوز از شرکت نفت است و طرح احداث پیست اتومبیل رانی اهواز نیز که می‌تواند نقش موثری در پر کردن اوقات فراغت جوانان اهوازی داشته باشد هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی تصریح کرد: در این طرح هیچگونه سازه ساختمانی بزرگی ساخته نمی‌شود و سرمایه گذار اصلی آن نیز آقای شهاب پیشانی دار تنها آسیایی شرکت کننده در مسابقات رالی جهانی است.

در ادامه ﺭﺿﺎ ضایی ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺷﻬﺮﺳﺎﺯﯼ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ نیز بیان کرد: ما همیشه در استان خوزستان یکسری مشکلاتی در زمینه اجرای پروژه‌های عمرانی با شرکت نفت داریم بطوریکه اگر پروژه‌ای را بخواهیم در هر جایی از استان اجرایی کنیم نفت به ما اعلام می‌کند که در حریم تاسیسات نفتی یا در حریم لوله‌های نفتی قرار گرفته‌ایم.

وی در پایان طرح احداث پیست اتومبیل رانی در اهواز را طرحی بسیار مفید دانست و گفت: از استاندار خوزستان درخواست داریم که با رعایت ملاحظات نفت نسبت به تصویب این طرح در شورای برنامه ریزی استان دستور بدهد.

نادرقلی زری میدانی سرپرست شرکت گاز خوزستان نیز در این جلسه عنوان کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد اقتصاد کشور وابسته به نفت و گاز است و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و اینکه جابه‌جایی هر پروژه‌ نفتی هزینه زیادی را به دنبال دارد لذا جابه‌جا کردن این پروژه‌ها در حال حاضر بسیار مشکل و دارای تبعات فراوانی است.

صادق خلیلیان استاندار خوزستان نیز در جمع بندی این بحث گفت: شرکت نفت حاکم بر خوزستان نیست و نباید شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که برای هر کار عمرانی در استان به اجازه نفت نیاز داشته باشیم بلکه باید در یک کارگروه با حضور نمایندگان این شرکت موضوع حریمهای نفتی را یکبار برای همیشه مشخص و ثبت کنیم تا براساس آن بتوانیم عملیات اجرایی سایر پروژه‌های عمرانی استان را انجام دهیم.

بنابر این گزارش از دیگر مباحثی که در این جلسه مطرح شد ایجاد یک بانک اطلاعاتی داده های مکانی و نیز ۹ طرح اشتغالزا کشاورزی، صنعتی و گردشگری بود که در نهایت همگی آنها نیز به تصویب اعضای شورا رسیدند.