مستمری از کارافتادگی غیرحضوری شد+ شرایط برقراری مستمری

مدیرکل مستمری های سازمان تامین اجتماعی گفت: امکان ارائه خدمت برقراری مستمری از کارافتادگی به صورت غیرحضوری فراهم شد.

به گزارش خورنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی ناهید حیدری با بیان این خبر افزود: با توجه به شرایط خاص حاکم بر جامعه در پی شیوع ویروس کرونا، ضرورت توسعه خدمات غیرحضوری با هدف ارتقاء رضایت حداکثری مخاطبین، کاهش مراجعات بیمه شدگان و مستمری بگیران به واحدهای اجرایی، شفاف‌سازی امور اجرایی موجب شد تا برقراری غیرحضوری مستمری از کارافتادگی به دلیل شرایط ویژه آن دسته از بیمه‌شدگانی که به علت وقوع حادثه ناشی از کار یا بروز بیماری بخشی از توانایی جسمی خود را از دست می‌دهند به عنوان برنامه اولویت دار حوزه تعهدات بلندمدت در دستور کار قرار گیرد و خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر این مهم از اول آذر ماه سال جاری عملیاتی شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پس از تایید از کارافتادگی بیمه‌شده توسط کمیسیون های پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون، صدور حکم برقراری مستمری ازکارافتادگی به صورت کاملا غیرحضوری از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir  میسر شده است.

حیدری گفت: در سرویس غیرحضوری برقراری مستمری ازکارافتادگی، انواع تعهدات قانونی پیش بینی شده در ماده ۷۰ قانون ارائه می شود. به صورتی که تمامی احکام برقراری مربوط به غرامت نقص مقطوع، ازکارافتادگی جزیی، از کارافتادگی کلی ناشی از کار و از کارافتادگی کلی غیرناشی از کار، از طریق این سرویس انجام و تمامی مراحل اجرای فرآیند به مخاطب اعلام می شود. ارائه این سرویس به صورت متوسط موجب کاهش بیش از ۹۱ هزار مورد مراجعه در سال به واحدهای اجرایی سازمان تامین اجتماعی خواهد شد.

مدیر کل مستمری های سازمان تامین اجتماعی در خصوص شرایط برقراری مستمری از کارافتادگی گفت: بیمه‌شدگانی که طبق نظر پزشک معالج غیرقابل علاج تشخیص داده می‌شوند چنانچه طبق نظر کمیسیون‌های پزشکی ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی توانایی خود را کلا یا بعضا از دست داده باشند در گروه‌های زیر قرار خواهند گرفت.

وی افزود: هرگاه درجه کاهش قدرت کار بیمه شده ۶۶ درصد و بیشتر باشد، از کارافتاده‌کلی شناخته می‌شود. چنانچه میزان کاهش قدرت کار بیمه شده بین ۳۳ تا ۶۶ درصد و به علت حادثه ناشی‌ از کار باشد، از کارافتاده جزیی شناخته می شود و اگر درجه کاهش قدرت کار بیمه شده بین ۱۰ تا ۳۳ درصد بوده و موجب آن حادثه ناشی از کار باشد، استحقاق دریافت غرامت نقص مقطوع را خواهد داشت.

حیدری اظهار کرد: بیمه شده ای که در اثر حادثه ناشی ازکار یا بیماری حرفه ای از کارافتاده‌کلی شناخته شود بدون در نظر گرفتن مدت پرداخت حق بیمه استحقاق دریافت مستمری از کارافتادگی‌کلی ناشی از کار را خواهد داشت.

وی ادامه داد: بیمه شده ای که ظرف ۱۰ سال قبل از وقوع حادثه غیرناشی ازکار یا ابتلا به بیماری حداقل حق بیمه یک سال کار را که متضمن حق بیمه ۹۰ روز کار ظرف یک سال قبل از وقوع حادثه یا بیماری منجر به ازکارافتادگی باشد، پرداخت کرده باشد در صورت از کارافتادگی‌کلی استحقاق استفاده از مستمری از کارافتادگی‌کلی غیرناشی از کار را خواهد داشت.

حیدری اضافه کرد: راهنمای استفاده از خدمت غیرحضوری برقراری مستمری از کارافتادگی از طریق سایت رسمی سازمان تامین اجتماعی به نشانی tamin.ir در دسترس مخاطبین واقع شده است.

مدیر کل مستمری های سازمان تامین اجتماعی گفت: همچنین سایر خدمات مربوط به تعهدات بلندمدت نیز نظیر صدور احکام برقراری مستمری بازنشستگی در دستور کار ارائه خدمات به صورت غیرحضوری قرار دارد و امیدواریم تا پایان سال جاری با احتساب خدمت برقراری مستمری بازنشستگی، ۱۴ خدمت این حوزه به صورت غیرحضوری ارائه شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *