رونق گردشگری در خوزستان وابسته به عمل است نه حرف

مریم ایزدی کارشناس هنر و صنایع دستی ضمن اشاره به سفر ماه گذشته اعضای هیات رئیسه کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس به استان خوزستان گفت: برای رونق صنعت گردشگری در استان ابتدا باید زیر ساخت‌های مورد نیاز آن را توسعه داد و گرنه با بازدیدهای مقطعی از چند آثار تاریخی و نیز گرفتن چند عکس سلفی و دادن وعده‌‌های سرخرمنی هیچگاه صنعت گردشگری خوزستان به رشد و شکوفایی لازم نمی‌رسد.

مریم ایزدی کارشناس هنر اسلامی گرایش سفال و دارای شناسه صنعتگری در زمینه رودوزیهای سنتی است او ۱۵ سال سابقه آموزش در رشته‌های مختلف هنری دارد و در رشته های سوزن دوزی، روبان دوزی، چرم دوزی، کپو‌بافی، نقاشی روی پارچه و نیز سرمه دوزی دارای مدارک فنی و حرفه ای است.

این کارشناس صنایع دستی عصر امروز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ در گفتگو با خبرگزاری خورنا اظهار کرد: استان خوزستان به دلیل تنوع فرهنگی، قومی و جغرافیایی که دارد از لحاظ تولیدات صنایع دستی نیز متنوع است بطوریکه هر شهر این استان با صنایع دستی مخصوص به آن معرفی می‌شود.

وی تصریح کرد: کپوبافی، حصیربافی، قالی و گلیم محلی، احرامی، گیوه، نساجی، خراطی، عبا، ورشو، محرق، میناکاری و دست ساخته های عشایری از جمله تولیدات مهم صنایع دستی خوزستان هستند که بیشتر آنها از مواد اولیه موجود در این استان تهیه می‌شوند.

این کارشناس هنر و صنایع دستی می‌گوید: مرگ استادکاران قدیمی و نبود بستر مناسب برای ورود نسل جوان به همراه استفاده روز افزون از صنایع پلاستیکی، فرشهای ماشینی و پارچه‌های وارداتی را باید به مثابه یک تهدید برای صنایع دستی کشور دانست که اگر برای آن چاره‌اندیشی نشود چه بسا چیزی از این صنایع چند هزار ساله برای نسل های آینده باقی نمی‌ماند.

ایزدی یکی از اصلی ترین مشکلات فعالین حوزه صنایع دستی استان را در بازار فروش آنها دانست و یادآور شد: سیاست گذاران کشور برای حل این مشکل باید از راهکار توسعه صادرات صنایع دستی و نیز رونق صنعت گردشگری استفاده کنند و گرنه بازارهای داخلی به هیچ عنوان نمی‌تواند جوابگوی مخارج زندگی فعالین این حوزه ‌باشد. زیرا در حال حاضر بالا رفتن هزینه‌های تولید باعث گرانی قیمت صنایع دستی و کاهش قدرت خرید مردم در این زمینه شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین فعالین حوزه صنایع دستی در خوزستان از قشر بانوان هستند اظهار کرد: این بانوان از آنجا که بیشتر سرپرست خانوار و یا از دختران جوانی هستند که بعد فارغ التحصیلی از دانشگاه به دلیل نیافتن شغل مناسب از طریق تولید و آموزش صنایع دستی امرار معاش می‌کنند لذا دولت باید در این زمینه نیز به صورت ویژه ورود کرده و با توسعه هرچه بیشتر بازارچه‌های صنایع دستی از یک سو مشکل فروش این کالاها را تا حدودی برطرف کند و از سوی دیگر نیز با راه‌اندازی مکانهای مناسب برای بانوان فعال در حوزه آموزش به مشکل همیشگی آنها در زمینه پرداخت اجاره‌های سنگین ملکهای استیجاری پایان دهد.

این کارشناس صنایع دستی ضمن اشاره به سفر ماه گذشته اعضای هیات رئیسه کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس به خوزستان گفت: برای رونق صنعت گردشگری در استان ابتدا باید زیر ساخت‌های مورد نیاز آن را توسعه داد و گرنه با بازدیدهای مقطعی از چند آثار تاریخی و نیز گرفتن چند عکس سلفی و دادن وعده‌‌های سرخرمنی هیچگاه صنعت گردشگری خوزستان به رشد و شکوفایی لازم نمی‌رسد.

ایزدی در پایان با بیان اینکه محرومیت و نبود ساده ترین امکانات شهری اولین تصویری است که در شهرهای خوزستان به چشم می‌خورد اظهار کرد: تا زمانی که در شهرهای استان نوعی مبلمان بی قواره‌ شهری وجود دارد و از فرهیختگان و صنعتگران صنایع دستی این استان برای زیباسازی و طراحی‌های شهری کمک گرفته نمی‌شود و همچنین تا زمانی که امکانات رفاهی و استراحتگاهی در اطراف جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی خوزستان ضعیف و نامناسب هستند بی‌گمان انتظار رونق گردشگری در استان خوزستان به مثابه یک رویای شیرین است که هیچگاه محقق نمی‌شود.


خبرنگار: احمدرضا رستمی