افشای جزئیات مناقصات بودار سازمان مدیریت پسماند اهواز

قسمت اول

مناقصه تعمیرات کارخانه پردازش

روز سه شنبه ۱۴۰۰/۸/۴ سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز مناقصه تعمیرات کارخانه پردازش را برگزار و یک پیمانکار اصفهانی برنده آن شد.

افزایش ۱۳ میلیاردی قیمت ، تغییر شرایط مناقصه و عدم انتشار اسناد مناقصه در سایت اعلام شده در متن آگهی مهمترین مواردی بودند که سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز در نوبت چهارم این مناقصه رقم زد. پیشتر از آن نیز همانگونه که در یکی از گزارش های خورنا منتشر گردید در برآورد های کارشناسی قطعات نیاز به تعمیر و تعویض کارخانه پردازش نیز اتفاقاتی افتاد. شرکتی که به درخواست سازمان مدیریت پسماند از کارخانه پردازش بازدید کرده بود در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱ طی نامه ای رسما مبلغ قطعات آسیب دیده را به اطلاع  رضا علیجانی مدیرعامل وقت رسانید. نوشادی شهردار وقت اهواز در ۱۳۹۹/۱۲/۲۳ علیجانی را برکنار و به جای ایشان محمود ثابت قدم را جایگزین کرد. در کمتر از ۲۴ ساعت اتفاق جالبی می افتد. شرکت آریا پرتو که پیشتر بصورت رسمی مبالغ کارشناسی خود را به علیجانی اعلام کرده بود در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۴ بار دیگر نامه ای به سازمان مدیریت پسماند ارسال می کند. در نامه جدید بجای نام رضا علیجانی، محمود ثابت قدم مخاطب قرار می گیرد و مبلغ برخی آیتم های تعمیرات در اوج شگفتی تغییر کرده و بعضا با صد در صد افزایش  اعلام می شود.

پس از انجام مراحل و تشریفات، سازمان مدیریت پسماند اقدام به آگهی و برگزاری مناقصه عملیات تعمیرات کارخانه میکند و در سه نوبت برگزاری شرکتی برنده آن نشد. و شرکت هایی که مایل به حضور در آن بودند نیز به دلیل شرایط حاکم بر سازمان و بدهی های سنگین سازمان به پیمانکاران از ترس عدم پرداخت در سه نوبت برگزاری شرکت نکرده و آنگونه که برخی از آنان در گفتگو با خورنا بیان کردند در جلساتشان با مدیران سازمان اعلام داشتند در صورت تضمین پرداخت هزینه ها حاضرند با مبلغ پایین تر از رقم اعلامی تعمیرات کارخانه را انجام دهند. مدیر یکی از شرکت ها می گوید شخصا به مدیرعامل سازمان بالا بودن قیمت های کارشناسی را اطلاع داده و بهترین مدل انجام عملیات تعمیر که هم سریعتر و هم با کیفیت بهتری به انجام رسد را پیشنهاد داده و حتا شماره تلفن سازنده ای که می توانست با یک سوم قیمت های اعلامی، قطعات را بسازد و کمتر از زمان مشخص شده تحویل دهد را به مدیرعامل سازمان داده ولی متاسفانه پیشنهاد ما مورد استقبال ایشان قرار نگرفت.

سازمان با عدم توجه به نظرات دلسوزانه  شرکت های بومی اقدام به برگزاری نوبت چهارم مناقصه کرد و آنچه در نوبت چهارم اتفاق افتاد سبب ایجاد شائبه برای عده ای از فعالان اقتصادی شده وخورنا با بررسی آن ، نظر شهروندان ، امینی شهردار اهواز، اعضای شورای شهر و نهادهای نظارتی را به نتایج این کنکاش جلب می نماید:

۱- تا قبل از ورود امینی به اهواز، در سه نوبت برگزاری این مناقصه به علت ریسک بالای همکاری با سازمان و اینکه پیمانکار ملزم به اجرای پروژه ظرف مدت شصت روز با هزینه خود بود، پیمانکاران خوزستانی که اشراف کامل به وضعیت مالی سازمان پسماند داشتند تمایلی برای ورود به این مناقصه نشان ندادند و چند پیمانکار نیز در گفتگو با خورنا این مطلب را تایید کردند.

اما در نوبت چهارم که پس از روی کار آمدن امینی، آگهی و برگزار شد سازمان مدیریت پسماند به یکباره اعلام کرد بیست و پنج درصد به برنده مناقصه پرداخت خواهد شد

۲- در سه نوبت آگهی قبل، مبلغ این مناقصه ریال ۲۴.۲۹۷.۴۹۰.۰۰۰ بود ولی در نوبت چهارم، مناقصه با افزایش مبلغ به۳۷.۸۲۰.۹۸۰.۰۰۰ ریال تغییر یافت.

از آنجا که فعالان اقتصادی بر بالا بودن قیمت برآورد نوبت اول تا سوم تاکید دارند مشخص نیست سازمان پسماند به چه دلیل در نوبت چهارم مبلغ پایه و پیشنهادی را ۱۳ میلیارد ریال افزایش داد و آیا برای این افزایش مجوزات لازم را اخذ کرده بود. و درصورت اخذ مجوز چه توجیهی برای آن داشته است.

۳- در نوبت چهارم آگهی در شرایط اعلام شده برای پیمانکار آیتمی به چشم میخورد که در سه نوبت قبل وجود نداشت و همین مسیله  شائبه مهیا ساختن شرایط برای شرکتی خاص را تقویت کرد(( ارائه حداقل سه مورد گواهی حسن انجام کار، یا قرارداد، یا رضایت نامه از کارفرما که مرتبط با موضوع مناقصه باشد و در ۵ سال گذشته به انجام رسیده باشد))

۴- در سه نوبت قبل آگهی و اسناد مناقصه در سایت پیمانکاران اهواز متعلق به شهرداری اهواز منتشر شده بود ولی در نوبت چهارم، این آگهی نه  در سایت سازمان مدیریت پسماند و نه وب سایت www.peymankaran.ahvaz.ir  که در سه نوبت قبل شرکت کنندگان میتوانستند اسناد مناقصه را از وب سایت مذکور خریداری کنند و اتفاقا در متن آگهی نوبت چهارم نیز سازمان همین وب سایت را برای خرید اسناد اعلام کرده بود ولی تلاشهای خبرنگار خورنا تا لحظه انتشار این گزارش برای یافتن آگهی در پایگاه اینترنتی مذکور بی نتیجه ماند. وشواهد نشان میدهد که این اگهی در سایت مذکور منتشر نشد.

منتظر واکنش نهادهای نظارتی، شورای شهر و شهردار اهواز می مانیم و امیداریم امینی بدون ملاحضه روند برگزاری و واگذاری مناقصه به پیمانکار اصفهانی را مورد بررسی قرار دهد و در صورت صحت موارد بالا با متخلفین برخورد نماید.
خورنا تعدادی دیگر از مناقصات برگزار شده در سازمان پسماند را بررسی کرده و طی روزهای آینده منتشر خواهد کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *