گذری بر بازار شایعات پیرامون بنزین/ آیا شایعه افزایش بهای بنزین صحت خواهد داشت؟

خورنا_ مجتبی خلیلی/ شایعه گرانی بنزین در روزهای جاری که روند توزیع بنزین با اختلال‌هایی همراه بود و مردم در جایگاه‌ها با مشکل سوخت مواجه شدند ابهام و سوال‌هایی را در ارتباط با گرانی به وجود آورد.

برخی از بنزین ۱۱ هزار تومانی در خیابان‌ها سخن به میان آورده و برخی دیگر پا را فراتر نهاده و نرخ ۱۴ هزار تومان را برای بنزین پیش‌بینی می‌کنند.

اما حال که غبار شایعات کم‌کم در حال رنگ‌باختن است شاید بتوان تحلیلی روشن‌تر از اتفاقات آتی در حوزه عرضه بنزین که گویا برای ما شهروندان ایرانی اساسی‌ترین کالای مصرفی و غیرخوراکی باشد که بر خوراک نیز اثرگذار است.

رد شایعه گرانی بنزین

وزیر کشور می‌گوید برنامه‌ای برای گرانی وجود ندارد و رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه نیز گفته بود: هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال ۱۴۰۱ تکذیب می‌شود.
همچنین در روزهای گذشته پس از نشر خبری مبنی بر افزایش قیمت بنزین تا ۱۴هزار تومان در فضای مجازی مطرح شده این خبر از سوی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تکذیب شد.

اما گویا ترس از گرانی قبلی که رئیس دولت آن هم از لحظه گرانی خبر نداشت عاملی شده تا فضای عمومی جامعه به گفته‌های رسانه اعتماد نکند و منتظر یک بمب خبری در حوزه گرانی بنزین باشد.

انگیزه‌ها احتمالی دولت برای گرانی بنزین

مشکلات کسری بودجه که با یک نگاه احتمال کسری سنگین ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای بودجه را می‌توان داد و این احتمال افزایش قیمت بنزین را تقویت می‌کند.
از سوی دیگر لزوم صادرات تولیدات پتروشیمی که یکی از محصولات مهم پتروشیمی‌ها بنزین است و ایران با اندکی مدیریت می‌توان بر سهم صادرات خود در این بازار بیفزاید و این نیازمند اصلاح الگوی مصرف است که افزایش بهای بنزین در این اصلاح رفتاری می‌تواند بازیگری مهم باشد.

ایران عزیز ما حدود ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی را یارانه می‌دهد که این به معنای رقمی نزدیک به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در سال است. بنابراین، حتی کاهش ۵۰ درصدی سوبسید انرژی می‌تواند کسری بودجه را جبران کند.

موانع افزایش بهای بنزین

فارغ از شرایط بیان شده تنها دو سال از حوادث افزایش بهای بنزین در کشور در آبان سال ۹۸ می‌گذرد، اقدامی که یک شکاف در بخشی از جامعه و دولت ایجاد کرد و اسباب نارضایتی بخشی از جامعه از دست دولت دوازدهم را به وجود آورد.

و در منظری دیگر هر گونه تغییر بها در سوخت موج دیگری از گرانی‌ها و تورم انتظاری را بر تورم روزانه در پی دارد و شیب تورم روزهای اخیر کشور را سرعتی دو چندان خواهد داد و قطعا شوک ناشی از این اقدام نارضایتی از دولتی که امیدهای بسیاری به موفقیت آن در رفع مشکلات هست را ناراضی خواهد کرد.

به نظر نمی‌رسد با توجه به شرایط کنونی دولت عزمی برای افزایش بهای بنزین داشته باشد و قطعا هر گونه افزایش بها در حوزه بنزین با مخالف سیاستمداران در کشور روبرو بوده و احزاب مخالف این اقدام باشند و دولت نیز عزمی داشته باشد.

پایان بازار شایعات

جواد اوجی وزیر نفت نیز در همان ساعات ابتدایی اختلال در روند خدمات پمپ‌بنزین‌ها می‌گوید: متاسفانه اخلالی در سیستم هوشمند سوخت کشور اتفاق افتاد. بعد از یکی دو روز از اختصاص سهمیه جبرانی بنزین در کارت سوخت وسائل نقلیه خبر می‌دهد.

حال با توجه به اظهارات وزیر نفت و دیگر وزرای دولت سیزدهم تا حدی روشن است که دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای گرانی بنزین ندارد.

انتهای پیام/