افتتاح چندین پروژه صنعتی و عمرانی در خوزستان توسط معاون اول رئیس جمهور

خورنا: محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور امروز با حضور در خوزستان، پس از بازدید از طرح‌های عمرانی و زیرساختی، چندین پروژه را نیز در شهرهای ماهشهر، شادگان، مسجدسلیمان افتتاح کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور به منظور افتتاح و بازدید از چند طرح صنعتی و عمرانی در بنادر ماهشهر، امام خمینی (ره) و اروند کنار راهی خوزستان شد و در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی اهواز از سوی استاندار، فرماندار و جمعی از مقامات محلی استان خوزستان مورد استقبال قرار گرفت.

از جمله پروژه‌های آماده افتتاح این استان، افزایش ظرفیت باربری اسکله‌ها، طرح NF3 پتروشیمی بندر امام(ره) در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، طرح‌های احداث زیرساخت‌های اراضی پشتیبانی، احداث پایانه صادراتی قیر شرکت نفت پاسارگاد، احداث انبار غلات و مخازن نگهداری روغن‏های صادراتی شرکت توسعه تجارت انصار و احداث انبار و مخازن نگهداری روغن‏های خوراکی شرکت سپهر صنعت سورنا در بنادر امام خمینی(ره) و ماهشهر، بندر شادگان و جاده دسترسی به عنوان هفتمین بندر تجاری این استان که از مصوبات سفر اول هیئت دولت به خوزستان بود.

همچنین معاون اول رئیس جمهور در این سفر از مراحل احداث ساختمان جستجو و نجات دریایی MRSC در اروندکنار بازدید و در حاشیه این بازدید هفت هزار واحد مسکن مهر را در سطح استان خوزستان افتتاح کرد.

احداث انبار کالاهای فله‌ای و احداث دلفین ایستگاه راهنمایی خورموسی و نصب بیکن‌های خورموسی از دیگر برنامه‌های سفر معاون اول رئیس جمهور بود که انجام شد.

علی نیکزاد و رستم قاسمی، وزیران راه و شهرسازی و نفت، رحیمی را در این سفر یک روزه همراهی کردند.

*محصولات پتروشیمی جای صادرات نفت را می‌گیرد

محمدرضا رحیمی در بدو ورود به اهواز و در جمع مسئولان استانی اظهار داشت: محصولات پتروشیمی در حال حاضر جزو دومین محصول صادراتی پس از فرآورده‌های بخش صنعت نفت در کشور هستند.

وی ادامه داد: خوزستان با رشادت‌های فراوان در دوران جنگ تحمیلی، داشتن ثروت عظیم منابع طبیعی و مردمان خوبش حق بزرگی بر گردن کشورمان دارد و براین اساس دولت اهتمام ویژه‌ای دارد تا بتواند مشکل بیکاری را به ویژه در این استان حل کند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه اشتغالزایی یکی از مسائل و اولویت‌های اصلی دولت دهم به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: باید به سمتی پیش برویم تا محصولات پتروشیمی بتواند به عنوان نخستین کالای صادراتی، جای نفت را بگیرد، چراکه این خواسته مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و ملت ایران است.

وی با اشاره به اهداف سفر یک روزه خود به این استان تصریح کرد: از جمله پروژه‌های آماده افتتاح خوزستان، افزایش ظرفیت باربری اسکله‌ها، طرح NF3 پتروشیمی بندر امام(ره) در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، طرح‌های احداث زیرساخت‌های اراضی پشتیبانی، احداث پایانه صادراتی قیر شرکت نفت پاسارگاد، احداث انبار غلات و مخازن نگهداری روغن‏های صادراتی شرکت توسعه تجارت انصار و احداث انبار و مخازن نگهداری روغن‏های خوراکی شرکت سپهر صنعت سورنا در بنادر امام خمینی(ره) و ماهشهر است.

وی همچنین عنوان کرد: افتتاح و بازدید از بندر شادگان و جاده دسترسی به عنوان هفتمین بندر تجاری این استان که از مصوبات سفر اول هیئت دولت به خوزستان بوده نیز از جمله برنامه‌های گنجانده شده در سفر امروز است.

*افتتاح ۳۱۰ واحد مسکونی در طرح جابه‌جایی مناطق آلوده نفت و گاز

۳۱۰ واحد مسکونی مهر مربوط به طرح جابه‌جایی مناطق آلوده نفت و گاز مسجد سلیمان توسط معاون اول رئیس جمهور و در قالب مسکن مهر افتتاح شد.

این پروژه از مصوبات سفر اول هیئت دولت به استان خوزستان به شمار می‌رود.

رحیمی در این مراسم همچنین کلید و سند این واحدهای مسکونی را به طور نمادین به چندتن از مالکان آنها اهدا کرد.

*یک سوم مسکن مهر خوزستان احداث و اهدا شده است

محمدرضا رحیمی در جمع خبرنگاران در خصوص ساخت مسکن مهر در استان خوزستان و تعهد دولت برای ساخت حدود یک‌صد و ۸۵ هزار واحد مسکونی در این استان و تحویل آن به مالکان یادآور شد: امروز با افتتاح هفت هزار واحد مسکونی مهر در سطح استان مابقی آن تا پایان دولت دهم تحویل داده خواهد شد.

وی افزود: تاکنون بیش از یک سوم مسکن مهر استان خوزستان که دولت در این استان متعهد به ساخت آنها شده بود، احداث شده و به مالکان آنها اهدا شده است.

معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: دولت تاکنون رقمی بالغ بر شش هزار میلیارد تومان در بخش مسکن مهر که جزو پروژه‌های مهر ماندگار به شمار می‌رود، سرمایه‌گذاری کرده است.

*بندر تجاری شادگان به بهره‌برداری رسید

در بخش دیگری از سفر رحیمی، بندر تجاری شهرستان شادگان در جنوب استان خوزستان با حضور معاون اول رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

محوطه بندر تجاری شادگان سه هکتار و دارای انباری به مساحت یک هزار و ۲۰۰ متر است.

طرح ساخت بندر تجاری در شادگان از مصوبات سفر اول هیات دولت به خوزستان است که به بهره‌برداری رسیده است.

بندر تجاری شادگان از نوع شمعی با عرشه بتنی و با طول عرشه ۱۰۳ متر و عرض ۱۲ متر است که دارای دو پل دسترسی است.

*بهره‌برداری از تاسیسات اراضی پشتیبانی منطقه ویژه بندرامام/ هزینه‌ کرد ۱.۸ میلیارد ریال

پروژه تأسیسات و زیرساخت اراضی پشتیبانی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) نیز که از مجموعه پروژه‌های عمرانی، زیربنایی و سرمایه‌گذاری اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان بوده، با حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

محمدرضا رحیمی به همراه رستم قاسمی و علی نیکزاد، وزرای نفت و راه و شهرسازی پس از افتتاح بندر تجاری شادگان این پروژه را نیز در بندر امام خمینی (ره) به طور رسمی مورد بهره‌برداری قرار داد.

افتتاح پروژه‌های عمرانی، زیربنایی و سرمایه‌گذاری اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۸۸۴ میلیون ریال و با هدف ایجاد اشتغال سه هزار و ۷۶۵ نفر ظهر امروز به بهره‌برداری رسید.

افزایش ظرفیت باربری اسکله‌ها با اعتبار بالغ بر ۷۶ هزار میلیون ریال و میزان اشتغالزایی ۱۳۰ نفر، احداث ساختمان جستجو و نجات دریایی اروند کنار با اعتبار هزینه ۴۰ هزار میلیون ریال و میزان اشتغالزایی ۱۲۵ نفر، احداث دایک B6 و خیابان‌های پیرامون آن با اعتبار ۱۵۰ میلیون ریال با میزان اشتغالزایی ۳۷۵ نفر از جمله طرح‌هایی هستند که قرار است امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

* سه پروژه عمرانی در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام افتتاح شد

همچنین رحیمی، سه پروژه عمرانی منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) را افتتاح کرد.

از جمله پروژه‌هایی که امروز با حضور رحیمی افتتاح شد، شرکت سپهر صنعت درنا در راستای خصوصی‌سازی و گسترش توان عملیاتی بندرامام خمینی (ره) با اعتبار بالغ بر ۲۴۸ هزار میلیون ریال که شامل احداث دو انبار ذخیره غذا به مساحت ۱۹ هزار و ۹۶۸ متر مربع و احداث ۱۲ مخزن ذخیره روغن خوراکی به ظرفیت کل ۳۷ هزار و ۲۰۰ تن است.

شرکت خط نقره‌ای قشم با هدف راه‌اندازی تاسیسات و تجهیزات و بارگیری فرآورده‌های نفتی سبک به صورت حمل یکسره با استفاده از loading-arm و با اعتباری بالغ بر ۶۰ هزار میلیون ریال و با اشتغالزایی ۲۵۰ نفر از دیگر پروژه‌های عمرانی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) است که با حضور معاون اول رئیس جمهوری افتتاح شد.

*بهره‌برداری از کارخانجات نفت پاسارگاد با حضور معاون اول رئیس جمهور

با حضور محمدرضا رحیمی ، معاون اول رئیس جمهور در ماهشهر، مراسم بهره‌برداری از کارخانجات نفت پاسارگاد نیز برگزار شد.

این پروژه با هزینه‌ای بالغ بر یکصد و ۳۰ هزار میلیون ریال و با میزان اشتغال‌زایی ۲۲۵ نفر نیز به بهره‌برداری رسیده است.