رودخانه های خوزستان میزبان اصلی پساب های فاضلاب هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: خوزستان جز معدود استانهای کشور است که به دلیل عدم تکمیل شبکه فاضلاب شهرهای آن با معضل ورود فراوان پساب های شهری به درون رودخانه‌های استان مواجه است‌.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز ﻣﺤﻤﺪ ﺟﻮﺍﺩ ﺍﺷﺮﻓﯽ امروز سه‌شنبه چهارم آبان ۱۴۰۰ در نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون گفت: کلیه شهرهای مسیر کارون به استثنای دزفول به این رودخانه پساب فاضلاب وارد می‌کنند.

وی عنوان کرد: در چهار سال گذشته طرحهای متعددی برای احداث تصفیه خانه در شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، بندر امام و بندر ماهشهر شروع شده است که در حال حاضر برابر گزارش شرکت آبفا استان این طرحها بین ۷۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب استان در اردیبهشت امسال اعلام کرده بود که تصفیه خانه شادگان ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در پایان تیر به بهره‌برداری می‌رسد که این مهم هنوز محقق نشده است.

اشرفی ادامه داد: همچنین علیرغم اینکه پساب فاضلاب شهرهای آبادان و خرمشهر به رودخانه‌های کارون و اروند رود می‌ریزند ولی همچنان تصفیه خانه‌ این شهرها نیز وارد مدار نشده‌ است.

وی با بیان اینکه تنها ۴۰ درصد پساب فاضلاب شهر دزفول وارد تصفیه‌خانه می‌شود اظهار کرد: اخیرا در منطقه زیبا شهر دزفول براثر تخلیه مستقیم فاضلاب به درون رودخانه دز تعداد زیادی از آبزیان این رودخانه تلف شده است.

ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻣﺤﯿﻂ ﺯﯾﺴﺖ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ضمن اشاره به ورود مستقیم فاضلاب شوشتر به رودخانه کارون گفت: در این شهرستان تصفیه خانه احداث شده است ولی به دلیل مشکلات فنی که در شبکه جمع‌آوری و خود تصفیه خانه وجود دارد فعلا از مدار خارج شده است.

اشرفی در مورد تصفیه خانه های بندر امام و ماهشهر نیز توضیح داد: تصفیه خانه این دو شهر اگرچه تا سال گذشته ۷۰ ﺗﺎ ۷۵ ﺩﺭﺻﺪ پیشرفت فیزیکی داشته‌اند ولی اکنون ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل هستند

وی عنوان کرد: برحسب تعهد شرکت آبفا استان تا ۲۰ آبان ماه با تکمیل شدن تصفیه خانه شرق اهواز از ورود ۶۰ هزار متر مکعب پساب فاضلاب به درون کارون جلوگیری خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: خوزستان جز معدود استانهای کشور است که به دلیل عدم تکمیل شبکه فاضلاب شهرهای آن با معضل ورود بخش عمده‌ای از پسابهای شهری به درون رودخانه‌های استان مواجه است‌.

اشرفی گفت: امیدواریم با پیگیری‌های شرکت آبفا استان موضوع تکمیل تصفیه خانه های اهواز و شادگان تا ظرف ۲۰ روز آینده و سایر شهرهای استان نیز تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسند.

وی در پایان افزود: البته برای جلوگیری از ورود پسابهای سه شهر ملاثانی، ویس و شیبان به درون رودخانه کارون نیز باید ساز و کارهای مناسبی از سوی شرکت آبفا استان طراحی و اجرا شود.