مدیرکل دامپزشکی خوزستان:

مدیریت ناصحیح عامل اصلی تلفات اخیر در مرغداری های خوزستان است

مدیرکل دامپزشکی خوزستان عنوان کرد: تلفات اخیر در مرغداری های استان بیشتر ناشی از عدم مدیریت صحیح مرغداران در طول دوره پرورش است که ما از فروردین ماه گذشته در این زمینه هشدارهای لازم را داده بودیم.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز مصطفی کنارکوهی عصر امروز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰ در نشست ستاد تنظیم بازار خوزستان گفت: آنفولانزای فوق حاد پرندگان با بیماری آنفولانزای مرغهای معمولی متفاوت است و خوشبختانه آنفولانزای فوق حاد پرندگان امسال به صورت محدود تنها در دو واحد مرغ بومی کشور مشاهده شده است.

وی عنوان کرد: تلفات اخیر در مرغداری های استان بیشتر ناشی از عدم مدیریت صحیح مرغداران در طول دوره پرورش است که ما از فروردین ماه گذشته در این زمینه هشدارهای لازم را داده بودیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان یادآور شد: یک واحد مرغداری بایستی در طول دوره پرورش به طور کامل قرنطینه و از تردد افراد غیر مرتبط به آن جلوگیری شود زیرا عامل بیماری می‌تواند از این طریق به مرغداری منتقل شود.

کنارکوهی تصریح کرد: میزان تلفات مرغداریهای استان در پایان سال ۹۹ در حدود شش درصد یعنی زیر حد نرمال بوده که این میزان در حال حاضر حدود ۱۵ درصد است.

وی افزود: البته به دلیل جوجه ریزی بالایی که امسال صورت گرفته این تلفات آنقدری نیست که بخواهد در میزان تولید گوشت مرغ استان تاثیر‌گذار باشد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در مورد تلفات ۵۰ درصدی دو واحد مرغداری در شمال استان نیز نوضیح داد: این تلفات براثر مدیریت اشتباه در تغییر بستری و ابتلا مرغ به یک بیماری قارچی غیر ویروسی به وجود آمده بود.

کنارکوهی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر هیچ بیماری خاص و نگران کننده‌ای در سطح مرغداری‌ های استان وجود ندارد ولی اگر روشهای مدیریتی در این مرغداریها اصلاح نشود چه بسا شاهد وقوع بیماری های خطرناک نیز خواهیم بود.