جلسه بررسی مشکلات سازه های آبی تاریخی شوشتر با حضور مسئولان مرتبط

جلسه بررسی مشکلات سازه های آبی تاریخی شوشتر با حضور مسئولان مرتبط و پس از بازدید از وضعیت دیواره غربی آن در فرمانداری شهرستان برگزار شد.

 

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان گفت : چشم انداز بلند مدت برای تثبیت و محافظت دیواره غربی آبشارهای شوشتر مشخص شده و مطالعات مربوطه در این زمینه تا پایان آبان امسال انجام می‌شود.

 

فاضل عبیات بیان کرد: پس از پایان مطالعات این دیواره، فرآیند تصویب آن در وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری انجام می شود. در این زمینه باید فرآیند لازم طی شده و کار به شرکت ها یا موسسات اجرایی صلاحیت دار واگذار شود تا بتوان پروژه‌هایی که از این مطالعات استخراج شده را به خوبی انجام بدهد و در بلند مدت این سازه‌ها با مشکلی روبه رو نشوند.

 

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: مشکلاتی در خصوص مسوولیت‌ دستگاه‌های اجرایی نسبت به این اثر ثبت جهانی مطرح شد که قرار است نشستی در ۲ هفته آینده در سطح ملی با حضور نمایندگانی از وزارت کشور، نیرو و میراث فرهنگی برگزار شود تا تصمیم لازم برای حل مشکلات گرفته شود.

 

وی گفت: علاوه بر این، اقدامات کوتاه مدتی نیز به صورت اضطراری برای پیشگیری از هرگونه حادثه و جلوگیری از ریزش توسط مهندسان مشاور مشخص شده و وظایف دستگاه‌ها در این زمینه ابلاغ شده است.

 

عبیات با بیان اینکه اقداماتی نیز در ارتباط با نشتی آب و فاضلاب در این سازه انجام شده ادامه داد: مقرر شد برای اطمینان بیشتر با پیشرفته ترین روش ها کلیه شبکه آب این منطقه به وسعت ۹۰ کیلومتر مربع تا پایان مهرماه، نشت یابی شود.

 

همچنین فرماندار شوشتر در این جلسه گفت: دیواره غربی باید مورد توجه جدی و اساسی قرار گیرد و در صورت ریزش ممکن است مجموعه سازه ها با خطرات فنی مواجه شود.

 

مهندس حسین پنبه دانه اظهار کرد: باید بار روی دیواره سبک سازی شده و فشار کمتری وارد شود تا ریسک خطر مربوط به دیواره غربی کاهش یابد.

 

وی افزود: حدود ۲۵ واحد مسکونی بالای دیواره وجود دارد که نیاز به تملک دارند و این مطالبه ای است که دوستداران میراث فرهنگی سالهاست آن را درخواست می کنند.

 

وی بیان کرد: تملک واحدهای مسکونی و سبک سازی بار ثقلی وارد شده به دیواره شاید یکی از مهم ترین نیازهای درمان این مشکل باشد که باید با همتی مناسب صورت گیرد.

 

در این بازدید و جلسه، کرمی نژاد مدیرعامل آبفا خوزستان، موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، عزیزی مدیر پایگاه های جهانی وزارتخانه، نمایندگانی از سازمان آب و برق و برخی مسئولان محلی حضور داشتند.

 

این بازدید سه شنبه ۲۰ مهرماه انجام شده است.

منبع

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *