هشدار رهاسازی آب از سد کوثر

 

رهاسازی آب از سد کوثر از ساعت ٨ صبح روز یکشنبه مورخ ١۴٠٠/٠٧/٢۵ با دبی ٣٠ مترمکعب بر ثانیه انجام خواهد شد.

خواجه پور از روستاهای پایین دست سد کوثر و مردم درخواست کرد که در مدت رهاسازی آب از بستر و حریم رودخانه های خیرآباد و زهره فاصله بگیرند.

مدیر امورآب منطقه شرق خوزستان اعلام کرد: ٨٠ درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر در حال حاضر پر می باشد و به منظور بهبود کیفیت آب رودخانه زهره در شهرستان هندیجان جهت شرب مردم و احشام آن ها، رهاسازی آب از سد کوثر صورت خواهد پذیرفت.

خواجه پور با بیان اینکه تراز حداکثر این سد بتنی ۶٢۵ متر از سطح دریا است، گفت: هم اکنون تراز این سد ۶١۶/٨٣ متر از سطح دریا می باشد.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهبهان در خصوص آخرین وضعیت سد کوثر بیان نمود که: حجم حداکثر مخزن ۵۴٧ میلیون مترمکعب، حجم فعلی ۴٣٢/٢٣١ میلیون مترمکعب، حجم مفید سد ۴۵٧ میلیون مترمکعب، حجم مرده ی سد ٩٠ میلیون مترمکعب، دبی ورودی ۵ مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی در حال حاضر ٩ مترمکعب بر ثانیه می باشد.

سد کوثر بر روی رودخانه خیرآباد در تنگه پادوک و در ۶٠ کیلومتری گچساران احداث شده است. این سد در سال ١٣٨۴ وارد فاز بهره برداری گردیده است.

رودخانه خیرآباد از رودهای شاه بهرام و دهدشت بوجود می آید. رودخانه خیرآباد در شهر زیدون به رودخانه زهره می ریزد.

سد کوثر آب آشامیدنی ٢٠ شهر و ٢ هزار روستا با ٢ میلیون و ۵٠٠ هزار نفر جمعیت را در استان های کهگلویه و بویر احمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تامین می کند.

سد کوثر تنها سد بتنی در استان کهگلویه و بویر احمد می باشد که در حال بهره برداری است. دو سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان در حال ساخت می باشند.
همچنین مطالعات احداث سد مارون ٢(آبریز) در بالادست سد مارون بهبهان به اتمام رسیده و پیگیری هایی از سوی مسئولین استان کهگلویه و بویر احمد برای شروع عملیات اجرایی آن در حال انجام می باشد.