قلعه‌جایزان مرمت و ساماندهی می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان از آغاز فاز جدید مرمت بنای قلعه‌جایزان خبر داد و‌ گفت: اقدامات جدی برای تعیین عرصه و حریم این اثر تاریخی مربوط به دوره قاجار درحال انجام است.

به ‌گزارش خورنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، احمدرضا حسینی‌بروجنی دوشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر افزود: باتوجه به فرسایش و ریزش قسمت‌های فوقانی و همچنین ریزش برخی از قسمت‌های بدنه بنا که بر اثر عوامل جوی ایجاد شد، از سال‌های گذشته موضوع حفاظت و مرمت این مکان به عنوان یکی از  اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، به شکل ویژه در دستورکار قرار گرفته بود و سالانه اعتباری به منظور مرمت، به این مکان تعلق داده می‌شد.
 
او بیان کرد: درحال حاضر نیز کارگاه مرمت در قلعه‌جایزان با محوریت مقاوم‌سازی و مرمت نمای بیرونی با اعتبارات ملی فعال است و باتوجه به دخل و تصرفات صورت‌گرفته در اطراف بنا و توسعه و تغییراتی که در محدوده شهر به وجود آمده است، تعیین عرصه و حریم این بنا به جد در دست انجام است.
 
معاون میراث‌فرهنگی خوزستان ضمن تأکید بر نقش گردشگرپذیری این بنا به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم استان خوزستان گفت: «باتوجه به موقعیت قرارگیری این بنا در کریدور مهم خوزستان به استان فارس و همچنین ساختار معماری بنا، این مکان دارای اهمیت بسیاری در زمینه گردشگری و سرمایه‌گذاری است که امید است با همیاری مالک بنا به این مهم دست پیدا کنیم و شرایط برای روزهای پررونق بنا ایجاد شود.
 
او در ادامه خاطرنشان کرد: «قلعه‌جایزان در بخش جایزان شهرستان امیدیه و در محدوده شهر جایزان در فاصله ۵۵ کیلومتری غرب بهبهان و ۵۰ کیلومتری جنوب شرق رامهرمز قرار دارد و فاصله این قلعه تا جاده و کریدور اصلی خوزستان به فارس (رامهرمز J بهبهان) کمتر از یک کیلومتر است.
 
حسینی‌بروجنی با بیان این‌که قلعه‌جایزان یا چهاربرج،  اثری ارزشمند مربوط به دوره قاجار است افزود: این بنا با مساحت عرصه ۴هزار مترمربع، دارای چهار برج مدور قطور و با ارتفاع حدوداً شش متر است که در ۹ آذر ۱۳۸۹ با شماره ثبت ۲۹۹۱۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید؛ اثری ارزشمند که به دلیل جایگاه ویژه آن بر اهمیت مراقبت از این بنا می افزاید.
 
او در توصیف این بنا اضافه کرد: پلان قلعه به صورت چهارگوش، با اضلاع مساوی و در چهار جهت اصلی ساخته شده است. بنا دارای یک حیاط مرکزی است و در چهار طرف آن اُتاق‌ها و سایر قسمت‌های قلعه قرار دارند. از شاخصه‌های آن، طاق‌ ایوانی و طاق‌نماهای تزئینی و قرینه، گنبدها و ستون‌های هشتی با طاق‌نماهای تزئین‌شده هستند.
 
معاون میراث‌فرهنگی خوزستان عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های بارز این قلعه، قرینه‌سازی منطقه‌ای آن است؛ بدین صورت که در هر ضلع، یک نوع پلان و به صورت دو طرفه قرینه ساخته شده‌اند وهیچ ضلعی با ضلع دیگر شباهت ندارد.