همه چیز در مورد سفره جشن مهرگان

مریم ایزدی کارشناس هنر و صنایع دستی

در جشن مهرگان همچون سفره هفت سین نوروز، سفره‌ای با نام سفره مهرگانی یا خوان مهرگانی پهن می‌کردند.

این سفره که برگرد آتشدان پهن می‌گردید به رنگ ارغوانی بود و در آن از انواع میوه‌ها، شیرینی‌ها، خوراکیها، شربتی از عصاره هوم یا هئومه (رقیق شده با شیر) و نان مخصوص سیروک (این نان را زرتشتی ها و مسلمانان شهر یزد در اعیاد و سوگواری ها می پختند) قرار می‌دادند.

میوه‌های این سفره انار، سیب، ترنج، به، سنجد، انگور سفید، کنار، زالزالک، ازگیل و خرمالو بود و آجیل ویژه‌ای هم از هفت خشکبار مختلف مثل مغز گردو، بادام، پسته، فندق، تخمه، توت خشک، انجیر خشک و نخودچی نیز بر روی سفره قرار می‌گرفت.

از دیگر خوردنی‌های سفره مهرگان آشی به نام هفت دانه یا هفت غله بوده که با ترکیبی از گندم، برنج، جو، نخود، عدس، ماش و ارزن تهیه می شود.

بر روی این سفره آیینه و کاسه‌ای پر از گلاب، آب سرکه، برگ آویشن، گل‌های بنفشه و ریحان نیز قرار می‌گرفت و سرمه دان، اسفند و عود و همچنین گل همیشه بشکفته که پیرامون آن را با شاخه هایی از سرو، مورد و گز تزیین می کردند نیز زینت بخش سفره مهرگانی بود.

از آداب ورود به جشن مهرگان این بوده که میهمانان ابتدا گلاب در کف دست ریخته و به صورت می‌کشیدند و سپس با نگریستن در آیینه، نقلی در دهان می‌گذاشتند.