تیم ملی کشتی ایران با غلبه بر روسیه قهرمان جهان شد

خورنا: تیم ملی کشتی آزاد ایران با برتری مقابل روسیه عنوان قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۳ تهران را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، دیدار فینال جام جهانی کشتی آزاد ۲۰۱۳ تهران بعد از معارفه تیم ها از ساعت ۱۷:۴۵ دقیقه در حالی در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی تهران آغاز شد که سالن ساعت ها پیش از این مسابقه مملو از تماشاگر بود و حدود ۱۵ هزار تماشاگر در سالن حضور داشتند که به صورت ایستاده مسابقه را تماشا می کردند.

تیم کشورمان که با ترکیبی قدرتمند گام به میدان گذاشت با پیروزی در ۴ وزن از ۵ وزن نخست و پیش از پایان کامل رقابت تمام اوزان پیروز این دیدار و قهرمان جام جهانی لقب گرفت.

برای ایران در این دیدار رحیمی، اسماعیل پور، گودرزی و لشگری صاحب پیروزی شدند و تنها تقوی نتیجه را به حریف واگذار کرد.

شرح مسابقه:

۵۵ کیلوگرم:

حسن رحیمی با نریمان اسراپیلوف، قهرمان اروپا رو در رو شد. تایم اول پس از رد و بدل نشدن امتیازی به پایان رسید که کلینچ به نفع رحیمی آمد تا خم حریف را در اختیار بگیرد و این تایم را به نفع خود به پایان رساند. در تایم دوم رحیمی هجومی تر ظاهر شد و با دو زیر بی نقص حریف را خاک کرد تا در نهایت این تایم را با نتیجه ۲ بر صفر به پایان رسانده و پیروز این مسابقه باشد.

۶۰ کیلوگرم:

مسعود اسماعیل پور و آلکساندر بوگومائف به مصاف هم رفتند که با وجود اینکه حریف روس تا ثانیه های پایانی با یک امتیاز از اسماعیل پور پیش بود اما نماینده کشورمان در فاصله چند ثانیه مانده به پایان تایم اول حریف را از تشک خارج کرد و موفق به کسب پیروزی در وقت اول شد. در تایم دوم اسماعیل پور هوشیارتر و هجومی تر عمل کرد و با یک خاک و یک بارانداز در محوطه قرمز تشک موفق به کسب ۲ امتیاز سرنوشت ساز شد تا اسماعیل پور با پیروزی در این تایم برنده این دیدار باشد و دومین پیروزی را برای ایران به ارمغان آورد.

۶۶ کیلوگرم:

مهدی تقوی دارنده ۲ مدال طلای جهان با آلن گوگایف، دارنده مدال نقره سال ۲۰۰۹ جهان رو در رو شد. تقوی که سال ۲۰۰۹ در دانمارک با پیروزی مقابل این حریف روس به مدال طلا رسیده بود این بار نیز با تفکر هجومی و برای بُرد گام به تشک گذاشت. پس از رد و بدل نشدن امتیازی در تایم اول کار به کلینچ کشید که قرعه بنام کشتی گیر روس افتاد تا خم تقوی را در اختیار بگیرد، تا در نهایت حریف روس با خاک کردن تقوی، پیروز وقت اول باشد.

تقوی در تایم دوم با حملات خود حریف را تحت فشار قرار داد، اما گوگایف با دفاع خود اجازه  نفوذ و کسب امتیاز به تقوی را نداد تا اینکه روی غفلت تقوی گوگایف با پاهای تقوی رسید و با یک خم و نیم تیغ کردن تقوی ۲ امتیاز کسب کرد. پس از این کش و قوس تقوی حریف را خاک کرد و در حالی که داور وسط ۲ بر ۲ امتیاز داده بود رئیس تشک و ژوری ۲ بر یک به نفع روس رأی دادند که با اعتراض مربیان ایران و عدم قبول آن یک امتیاز دیگر نیز به گوگایف داده شد تا نخستین پیروزی برای روسیه به دست آید.

۷۴ کیلوگرم:

صادق گودرزی دارنده ۲ مدال نقره جهان و یک نقره المپیک رو در روی کاخابر خوژبتی قهرمان جام یاریگین قرار گرفت. در تایم اول بعد از زیرگیری گودرزی از حریف وی کنده صادق را بالا آورد که داوران ۳ امتیاز به گودرزی و ۲ امتیاز به حریفش دادند. این بار روسها معترض بودند که مورد موافقت قرار نگرفت تا یک امتیاز دیگر به نماینده کشورمان تعلق گیرد. کار در وقت دوم حساس تر پیگیری شد که خوژبتی با یک مچ پا موفق به خاک کردن گودرزی شد و با همین یک امتیاز این وقت را برنده شد. هر چند که گودرزی تا ثانیه های پایانی فشار زیادی را به حریف وارد کرد، اما نتیجه ای نگرفت.

در تایم سوم که سرنوشت ساز بود گودرزی بسیار متزلزل نشان داد و با دو خاک ۲ امتیاز از دست داد و در حالی که تا ثانیه های پایانی ۳ بر یک از حریف عقب بود اما در نهایت به خود آمد و با زیرگیری های بی نقص ایرانی از مچ پا در نهایت با نتیجه ۴ بر ۳ پیروز این دیدار نفس گیر لقب گرفت.

۸۴ کیلوگرم:

احسان لشگری، دارنده مدال برنز المپیک لندن به مصاف ماگومد ابراگیموف رفت و پس از اینکه در وقت اول امتیازی رد و بدل نشد کار به کلینچ کشید که قرعه به نفع لشگری آمد تا با در اختیار گرفتن خم حریف و خاک کردن کشتی گیر روس پیروز این تایم لقب بگیرد. تایم دوم هم به همین منوال گذشت تا لشگری در کلینچ بنده این دیدار و قهرمانی ایارن مسجل شود.

نتایج انفرادی این دیدار به شرح زیر است:

۵۵ کیلو: حسن رحیمی، برنده – نریمان اسراپیلوف (۳ بر صفر؛ کلینچ و ۲ بر صفر)

۶۰ کیلو: مسعود اسماعیل پور، برنده – آلکساندر بوگومائف (یک بر یک و ۲ بر صفر)

۶۶ کیلو: مهدی تقوی – آلن گوگایف، برنده (صفر بر یک؛ کلینچ و یک بر ۳)

۷۴ کیلو: صادق گودرزی، برنده – کاخابر خوژبتی (۴  بر ۲، صفر بر یک و ۴ بر۳)

۸۴ کیلو: احسان لشگری، برنده – ماگومد ابراگیموف (یک بر صفر؛ کلینچ و یک بر صفر کلینچ)

۹۶ کیلو: حامد تاتاری – یوری بلونوفسسکی (در حال برگزاری)

۱۲۰ کیلو: کمیل قاسمی – فیلیکس تساریکاف (در حال برگزاری)