جشن مهرگان در اهواز برگزار شد + تصاویر

مراسم بزرگداشت جشن مهرگان عصر شنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰ با همکاری کارگروه تاریخ انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا و تعدادی از کنشگران فرهنگی و اجتماعی استان خوزستان در اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز در این مراسم که به دلیل شرایط خاص کرونایی تنها با حضور عوامل اجرایی و به صورت پخش زنده اینستاگرامی در محل خانه سمن‌های استان خوزستان برگزار شد در بخش نخست آن آریسا سرقلی شاهنامه خوان ۱۱ ساله و ممتاز خوزستانی داستان ضحاک و کاوه آهنگر را نقالی کرد.در بخش دوم این برنامه بهمن سلیمانی بابادی از هنرمندان و نویسندگان فرهنگی استان نیز مطالبی را در لزوم پاسداشت مناسبتهای ایرانی ارائه کرد و در ادامه نیز بر توجه بیشتر مسئولین فرهنگی کشور به بحث ملی گرایی ایرانی به عنوان سلاح دفاعی موثر برای جلوگیری از تهدیدات ارضی برخی کشورهای همسایه تاکید کرد.رضا پورعباس کارشناس ارشد زبان شناسی و از حافظ پژوهان استان خوزستان نیز سخنران بعدی این مراسم بود که در مورد نشانه‌های آیین مهر در شعر حافظ مطالبی را بازگو کرد.

وی عنوان کرد: واژه‌هایی چون پیمان، عشق و مستی از جمله نشانه‌های آیین مهری هستند که در اشعار خواجه شیراز به فراوانی دیده می‌شوند.در ادامه این مراسم نیز نگار شاه علی از عروسک سازان و عروسک گردانان ممتاز استان و کشور که در جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی افتخارات فراوانی را تاکنون کسب کرده است به معرفی یکی از آثار عروسکی خود با نام سپنتا پرداخت.

شاه علی عروسک سپنتا را نمادی از الهه نگهبانی و مهرورزی نسبت به آب، خاک، گیاهان و سایر جانداران معرفی کرد و توضیح داد: در ساخت این عروسک از شش امشاسپند ایرانی الهام گرفته شده است و تمام اجزای آن نیز از مواد قابل بازیافت در طبیعت ساخته شده است.وی در پایان عنوان کرد: عروسک سپنتا بطور کلی نمادی از مهرورزی خداوند است که ما ایرانیان از دیرباز در پاسخ به این مهرورزی در چنین روزی با برگزاری جشن مهرگان به زیبایی هرچه تمامتر ستایشگر خداوند می‌شویم.

اشکان زارعی پژوهشگر تاریخ و رئیس کارگروه تاریخ انجمن تاریانا نیز سخنران بخش پایانی این مراسم بود که در مورد جنبه‌های مختلف جشن مهرگان از لحاظ گاهشماری، اختر شناسی، نماد‌ شناسی، استوره، تاریخ، ادبیات، فرهنگ، موسیقی و غیره توضیحاتی را ایراد کرد.
وی بیان کرد: پیرامون چگونگی برپایی جشن مهر‌گان سخن بسیار است. چنانکه جاحظ در کتاب تاج می‌گوید: «ایرانیان، بامداد روز مهرگان، سفره و خوانچه‌‌‌ای را پهن کرده، آن را با آفریده‌های خداوندی مانند آب‌ آویشن، شیر، گلاب، آب انار، ترنج، سیب، گل همیشه بشکفته (گل ویژه‌ مهرماه)، انگور سفید، انجیر، نان درون، آجیل لرک، آش هفت غله و شاخه‌هایی از درختان سرو و مورت آراسته و روی آن سرمه‌دان، آینه و گاه ترازو به نماد برابری و دادگری می‌گذاشتند».

زارعی یادآور شد: در گذشته این جشن به مدت شش روز و از شانزدهم تا بیست و یکم مهرماه به درازا می‌کشید که پنج‌ روز نخست را مهرگان کوچک و واپسین روز را مهرگان بزرگ یا رام‌روز می‌گفتند؛ در مهرگان کوچک یا مهرگان همگان، پادشاهان بارعام داده، مردم را به آسانی در کاخ شاهی پذیرفته، به آنان رخت نو می‌دادند و البته نمایندگان و استانداران نیز از سراسر قلمرو ایران به دیدار پادشاه می‌آمدند.

رئیس کارگروه تاریخ انجمن تاریانا گفت: مهرگان به مانند نوروز، تیرگان، سده و همه‌ جشن‌های ایرانی، بازگو‌کننده جهان‌بینی و دانش ناب ایرانی و نمایشگر تلاش خستگی‌ناپذیر آنان برای ماندگاری این سرزمین اهورایی است.

وی ادامه داد: همچنین جشن مهرگان جشن نیایش خداوند، سپاسمندی از دسترنج کشاورزان، ستایش مهربانی، راست‌کرداری، پیمان و آزادی‌خواهی است و از‌ آنجا که این جشن امروزه در گستره‌ ایران ‌فرهنگی از افغانستان و تاجیکستان گرفته تا کردستان عراق و ترکیه پاس داشته می‌شود، جاودانگی فرهنگی ایرانی و اندیشه‌ ایرانشهری را نیز به روشنی نمایان می‌سازد.
زارعی با بیان اینکه مهرگان را باید سیاسی‌ترین جشن ایرانی دانست اظهار کرد: در چنین روزی داریوش بزرگ هخامنشی به پادشاهی رسید و نخستین و بزرگترین سازمان اداری و فرمانروایی جهان را پایه‌گذاری کرد و همچنین برخی از رخداد نگاران نیز می‌گویند که بنیانگذاری شاهنشاهی ساسانیان به دست اردشیر بابکان نیز در روز جشن مهرگان انجام گرفته است.

رئیس کارگروه تاریخ انجمن تاریانا در پایان یادآوری کرد: فرهنگ ایرانی با سایر کشورهای مسلمان یک تفاوت دارد و آن اینکه فرهنگ ما برآمده از ایرانیت و اسلامیت است که به هیچ عنوان نه می‌توان آنها را از هم جدا کرد و نه یکی را بر دیگری برتری داد و لذا اگر امروز شاهد ایران ستیزی و تهدیدات مرزی از سوی برخی کشورهای همسایه هستیم علت اصلی را باید در نادیده گرفتن اندیشه‌های ملی گرایانه از سوی مسئولین فرهنگی کشور جستجو کرد.

به گزارش خورنا گیتار نوازی و خوانندگی خسرو اردو در کنار حافظ خوانی هنرمند خردسال آدرینا سرقلی و پاپ خوانی ابراهیم بابادی نیز از دیگر برنامه‌های جنبی جشن مهرگان اهواز به مجری گری ایمان کریمی بود.

خبرنگار: احمدرضا رستمی